• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۲۱
  • شناسه خبر: 17209

برادران توسلیان مقام نخست فراخوان انتخاب قلم‌تراش فاخر زنجان را کسب کردند

پیام ملّت- اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به مناسبت روز جهانی صنایع دستی نتایج فراخوان انتخاب قلم‌تراش فاخر را اعلام کرد.

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، امیرارجمند گفت: قلمتراش در ایران به اسم زنجان شناخته می شود و این هنر صنعت جایگاه ویژهای در این استان دارد. بعد از اتمام مرحله نهایی داوری فراخوان انتخاب قلم‌تراش فاخر زنجان، نفرات برتر انتخاب شدند.
ارجمند گفت: به مناسبت روز جهانی صنایع دستی داوران از میان۷۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه این فراخوان، داوران دو اثر را به عنوان آثار برتر و یازده اثر را به عنوان آثار برگزیده و قابل تقدیر انتخاب کردند.

 
وی افزود: استاد جواد توسلیان و استاد جلیل توسلیان مقام نخست را در این فراخوان کسب کردند و آثار یازده نفر دیگر قابل تقدیر بودند که این اساتید عبارتند از، روح الله همراهی، ذکریا علیخانی، حیدر جلالی پور، کریم شعبانی، احمد احمدی، ابراهیم حسینی، علی علیخانی، محمد علی ندرلو، حمید توسلیان و بیژن صفاری و همچنین عبدالحمید محرر هنرمند ملیله ساز که در جهت باززنده سازی چاقوی ملیله فعالیت و قلمتراش با دسته فیروزه کوب روی نقره را در این برنامه ارائه نمودند) به خود اختصاص دادند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطر نشان کرد: دبیرخانه این فراخوان با اشاره به اهمیت انتخاب بهترین قلم‌تراش های ارسال شده، تمامی مشخصه های قلمتراش سنتی زنجان، جنس دسته، جنس تیغه، باربند و تزیینات روی دسته از مواد کاملا طبیعی، ظرافت و زیبایی، کاربردی بودن و کیفیت را داشتند و می توان در هر اثر  اوج هنر زیبایی و دقت سازنده را دید.

 
ارجمند افزود: این فراخوان با هدف ارائه تجربه‌های نوین و خلاق هنرمندان، تبادل نظر، تعامل بیشتر و نگاه هنری یکپارچه و فراگیر به شکل تخصصی و حرفه‌ای در این امر در زنجان برگزار می‌شود و از زحمات تمام افرادی که در این فراخوان  مشارکت داشته اند، تقدیر و قدردانی می شود.


 بیشتر چاقوهای قلم تراش اصیل ایرانی چه قدیمی و چه جدید از شاخ گوزن طبیعی، دسته صدف، شاخ  و استخوان می باشند. دلیل استفاده از آنها را میتوان به علت های گوناگونی نسبت داد همچون، زیبا بودن طبیعی شاخ، ماندگاری چندین ساله، کیفیت خوب، مقاوم بودن در انواع شرایط هوایی از جمله هوای مرطوب، خشک و وزن بسیار سبک آن و…. شاخ گوزن استفاده شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست