• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۰۱
  • شناسه خبر: 18427

برگزاری مراسم عزاداری محرم مثل قبل ممکن نیست / ارائه الگوی چگونگی برگزاری مراسم محرم بر عهده نهادهای فرهنگی است

پیام ملّت- رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: آنچه که مشخص و بدیهی است این است که ما دیگر با شرایط کرونا نمی توانیم دسته ها و هیئات عزاداری را به شکل قبل برگزار کنیم و تصمیم نهایی را باید ستاد ملی کرونا باید بگیرد.

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّـت» پرویز قزلباش در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: با این روندی که در حال حاضر در مورد کرونا داریم احتمالا از اوایل آبان با آغاز شیوع آنفلونزا همراه خواهد شد که هم اطفال و هم بالغین را درگیر می کند و پیش بینی می شود که تعداد مراجعین هم بیشتر خواهد شد.

قزلباش گفت: مبتلایان به کرونا عمدتا بالغین بیش از ۶۰ سال بودند ولی اگر این دوبیماری با هم همزمان شوند هم بالغین وهم کودکان مبتلا خواهندشد که اقدامات لازم هم پیش بینی شده که یکی از آن ها اطلاع رسانی و آگاه سازی در خصوص رعایت فاصله و بهداشت فردی  است که برای هردو بیماری ضروری است.

وی اظهار کرد : واکسن آنفلونزا  هرسال به میزان ثابتی به کشور وارد می شد و با اولویت های تعیین شده در اختیار ما قرار می گرفت که با توجه به شیوع کرونا متقاضی بیشتری خواهد داشت و سیاست وزارت بهداشت هم این است که امسال میزان بیشتری از واکسن وارد کند تا بتواند بیماران بیشتری را تحت پوشش قرار دهند.

وی افزود: در هرصورت ظرفیت تولید واکسن در کل دنیا محدود است و در نهایت یک تقاضای افزایش یافته جهانی برای این واکسن وجود خواهد داشت و اجباری شدن آن بستگی به میزان واردات آن خواهد داشت .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه احتمالا یک یا دوسال درگیری باابن بیماری طول بکشد گفت: حتی اگر قیمت ماسک ارزان تر شود هم به دلیل لزوم استفاده مکرر از آن برای خانواده ها مشکل خواهد بود برای همین استفاده از ماسک های خانگی که توسط خود افراد دوخته شده با صرفه تر خواهد بود.

قزلباش در خصوص پلاسما درمانی نیز گفت: این کار در قالب یک آزمون بالینی صورت می گیرد و هنوز رسماً وارد حلقه درمانی نشده و در دنیا هم همینطور است و هنوز نتایج این کار بیرون نیامده و مجوز رسمی برای پلاسمادرمانی داده نشده است و باید منتظر باشیم نتیجه آن را ببینیم.

پرویز قزلباش در خصوص وضعیت استان زنجان در حال حاضر نیز گفت: حدود ۲ هفته هست که در اوج بیماری هستیم البته در ۴-۵ روز گذشته وضعیت بهتر شده ولی در ۵ ماه گذشته هم تعداد بستری و هم تعداد مراجعین سرپایی بیشترین تعداد را داشته است ولی روند کاهشی به صورت خیلی کند است. تا امروز ۷۷۲۶ نفر در بیمارستان بستری شده اند یعنی در طول دوهفته گذشته بیش از ۶۰۰ تخت ما در اشغال بیماران کرونایی بود.

قزلباش در مورد برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در استان نیز گفت: آنچه که مشخص و بدیهی است این است که با شرایط کرونا  امکانپذیر نیست که دسته ها و هیئت های عزاداری به شکل قبل برگزار شوند ولی اینکه چگونه باید این مراسم اجرا شود هنوز جای سوال است که به نظر من باید نهادهای فرهنگی الگوی  پیشنهادی خود را ارائه دهند.

وی افزود: مراسم  و دسته عزاداری از نظر حوزه بهداشت امکان اجرا مثل سابق را ندارد و در جلسات آتی ستاد ملی کرونا در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست