• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۴-۰۹
  • شناسه خبر: 23433

آغاز به کار موبایل ون در زنجان

مدیر کل بهزیستی از راه اندازی مراکز کاهش آسیب سیار ویژه معتادین در هفته بهزیستی خبر داد و گفت: در قالب این خدمت جدید، کارشناسان در ون‌های مناسب سازی شده به سراغ معتادان متجاهر می‌روند.


به گزارش پیام ملّت– محمد محمدی قیداری گفت: موبایل ون در پاتوق‌های پنهان و آشکار به معتادان متجاهر، خدماتی در زمینه کاهش آسیب ارائه می‌دهند و غربالگری های فصلی از جمله هپاتیت ایدز، سل، و سایر بیماری های عفونی نیز به ضرورت در بین معتادان مصرف کننده مواد صورت می پذیرد و در صورت لزوم به مداخلات خاص درمانی، بیماران به واحدهای مراقبتی توسط تیم سیار ارجاع می شوند.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب، برنامه اساسی در فعالیت‌های مربوط به درمان اعتیاد مصرف‌کنندگان پرخطر مواد مخدر است، اظهار کرد: از اهداف اجرای این طرح می توان به مشاوره و ارائه آگاهی در خصوص خطرات تزریق مشترک و مصرف مواد، توزیع بسته های بهداشتی، توزیع غذا، انجام رپید تست و معرفی موارد مشکوک به مرکز بهداشت استان اشاره کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر ۱۵ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی شامل ۱۴ مرکز اقامتی مردان و ۱ مرکز اقامتی زنان در سطح استان به افراد گروه هدف خدمات ارائه می دهند. و در سال ۹۹ بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از خدمات این مرکز استفاده نموده و تعداد ۲۴۹ نفر نیز از خدمات یارانه درمان بهره مند شدند.

وی با اشاره به فعالیت تنها مرکز گذری و سرپناه معتادین در استان، افزود: در سال گذشته ۸۳۴ نفر از این مرکز خدمات دریافت نمودند و میانگین مراجعات مرکز، روزانه ۶۰ نفر در حال حاضر می باشد که این تعداد با توجه به برودت هوا و در در روزهای سرد به ۸۰ نفر نیز افزایش می یابد.

محمدی با بیان اینکه اعتیاد بیش از اینکه یک ناهنجاری اجتماعی تعریف شود، یک بیماری است و فرد معتاد بیمار تلقی می شود، عنوان کرد: مرکز گذری کاهش آسیب مکانی است که در آن دسته ای از معتادین و افراد مصرف کننده مواد مخدر که در حال حاضر تمایل به ترک ندارند و رفتار های پر خطر خویش را ادامه می دهند. برای دریافت سرنگ وسرسوزن، وسایل بهداشتی و انواع خدمات رفاهی، آموزشی، و درمانی به آن مرکز مراجعه می نمایند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست