• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۰-۰۶
  • شناسه خبر: 25739

معارضات تاسیساتی بزرگترین عامل کندی پروژه سبزه میدان/اتمام پروژه تا مهر وآبان سال آینده

بزرگترین عامل کندی پیشرفت پروژه سبزه میدان معارضات تاسیساتی است.سرعت اقدامات دستگاههای خدمت رسان ازجمله شرکت برق با سرعت پروژه هماهنگ نیست و باعث طولانی شدن زمان آن می شود.برای ادامه پروژه ۱۳۰میلیارد تومان نیاز است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»ناصر احمدمصفا، مدیر پروژه سبزه میدان در بازدید خبرنگاران استان از این پروژه با بیان اینکه پروژه سبزه میدان در ۲۴ شهریور سال ۹۸ شروع به کار کرده و مبلغ قرار داد اولیه آن ۶۴ میلیارد تومان بوده است گفت: این قرار داد به شکل ( EPC )یعنی طرح و ساخت است که در حین اجرا میتوانیم تغییراتی در پروژه انجام دهیم در حالی که در پروژه های پیمانی این تغییرات فقط محدود به ۲۵ درصد می شود. در پروژه های طرح و ساخت قانونگذار دست ما را باز گذاشته که بتوانیم آن را انجام دهیم .

صفا گفت: در ابتدا تصمیم بر این بود که این پروژه با اعتبار ۶۴ میلیاردی شروع شود و بعد از شروع کار، کم و کسرها مشخص شد و دیدیم میتوانیم که به کیفیت پروژه اضافه کنیم و پس از گزارش طرح به مشاوران، طرح و نظرات اعضای شورای شهر هم در دوره قبل و هم در دوره حاضر دریافت و اعمال شد و چند تغییر اساسی در این پروژه انجام شد و همین تغییرات اساسی بود که باعث طولانی شدن این پروژه شد.

وی افزود: اگر این پروژه بر اساس همان قرارداد قبلی انجام می شد درسررسید ۲ سال این پروژه تمام شده بود اما پروژه ای بی کیفیت می بود. ولی خوشبختانه با تغییراتی که اعمال شد و طراحی هایی که صورت گرفت میتواند پروژه ای قابل قبول و فاخری در استان زنجان باشد.

مدیر پروژه سبزه میدان گفت: این پروژه شامل تالار شهر با ۷۰۰۰ متر زیربنا که قبل از طراحی های مجدد فاقد پارکینگ بود و جزء ایرادات پروژه بود که با تغییرات صورت گرفته در طبقه منفی ۱ این ساختمان ۱۴۰ واحد پارکینگ احداث شد.رواق سمت چپ و راست محل در مرکز این ساختمان که ۳۷۰۰ متر زیربنا دارد دوطبقه و نیم به صورت مجموعه فرهنگی و هنری درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به خیابان های اطراف این پروژه افزود: سمت چپ و راست رمپ های جنوبی و شرقی و غربی پروژه برای ورود و خروج خودروها تعیبیه شده است و یکی از کارهای اساسی تری که انچام شد این بود که سمت ساختمان ذورالفقاری کوچه ۶ متری بود که به صورت یک خیابان ۲۰ متری درآمده که الان هم در حال عملیات زیر سازی این ساختمان هستیم.

ناصر احمدصفا گفت: یکی از تغییراتی که در پروژه صورت گرفت تونل انرژی یا کانال تاسیسات انرژی آدم رو است که در قرار داد اولیه نبود وبعدا طراحی شد . دستور داده شد که کلیه تاسیسات زیربنایی آب و برق و مخابرات و حتی فیبرهای نوری در این کانال قرار بگیرد .یکی از دلایلی که این پروژه طولانی تر شد همین معارضات تاسیساتی بود که در پروژه وجود داشت. چندین کیلومتر در این پروژه لوله های آب وبرق و مخابرات و گاز از وسط این پروژه رد شده بود و جابجایی اینها واقعا زمانبر بود که الان هم این جابجایی ها در حال انجام است و ۸۰ درصد آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین عامل کندی روند پروژه همین معارضات بود افزود: باید همکاری بین دستگاه های خدمات رسان با شهرداری خیلی بیشتر انجام می شد چون این پروژه مال همه است و مال یک نفر نیست یعنی ذینفعان آن همه مردم و دستگاه ها هستند و مربوط به یک منطقه خاص نیست.

صفا با اشاره به معارضات ملکی پروژه سبزه میدان نیز گفت: معارضات ملکی هم به تبع خودش ادامه داشت و غیر از تملکات قبلی که بالای هزار میلیارد تومان بود چیزی نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان نیز در ادامه تملک گردید.

احمدصفا پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۶۷ درصد اعلام کرد و گفت: در دو سه ماه اخیر این افزایش پیشرفت پروژه خیلی بالاتررفته است وبا این حمایتی که ازسوی تیم مدیریتی استان و شورای شهر میشود در کمتر از یکسال یعنی مهر و آبان سال آینده به پایان می رسد.

وی گفت: اعتبار هزینه شده در این پروژه تا کنون ۹۳ میلیارد تومان بوده و حدود ۵۰ میلیارد تومان هم بابت تملکات پرداخت شده است و برای ادامه این پروژه نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر احتیارج داریم.

صفا در خصوص فاضلاب پروژه سبزه میدان هم گفت: در موضوع فاضلاب که نگرانی شهروندان را هم در پی داشت پیمانکار طرح را براساس فاضلاب شهری طراحی کرده است و اخیراً مکاتبه ای با سازمان آب و فاضلاب داشته ایم که شدیداً به فاضلاب شهری در این پروژه نیاز داریم و اگر فاضلاب شهری نباشد تالار شهر در این پروژه افتتاح نخواهد شد .

وی افزود: در حالی که شهرک های دیگر به فاضلاب شهری وصل شده اند اینجا که مرکز شهر است هنوز مشکلش حل نشده است. سطح آبهای زیرزمینی در اینجا بالا است و اجازه نداریم که چاه های جذبی بزنیم و صد درصد امید ما به این است که فاضلاب شهری در این مسیر کشیده شود.

ناصر احمدصفا گفت:بحث ترافیکی این منطقه تامین شده است و یکی از تغییراتی که در این پروژه اعمال شد مربوط به همین عقب نشینی خیابان روبروی مدرسه توفیق است که به صورت ۲۰ متری بود و الان ۳۷ متری شده است .

مدیر پروژه سبزه میدان با اشاره به اینکه قرار بود رواق شرقی در کنار بیمه ایران زودتر افتتاح شود گفت : یکی از دلایل تاخیرآن، کابل های برق است که دراین منطقه خوابیده است.معارضات تأسیساتی بزرگترین سد راه پروژه سبزه میدان بوده است و اداره برق در این مورد همکاری نکرد و اقداماتش با سرعت این پروژه هماهنگ نبود که باعث طولانی شدن زمان آن می شود.

ناصر احمدصفا با بیان اینکه کل پروژه سبزه میدان ۶/۶ هکتار است گفت: حدود دو هکتار در قسمت جنوبی عرصه واقع شده است و حدود ۳۷۰۰ متر زیربنای تجاری با کاربری گردشگری و صنایع دستی است وسیستم ذوب برف از کف ، تغییرات و طراحی نما هم از تغییراتی بود که بعدا به پروژه اضافه شد که به افزایش زمان و مبلغ پروزه منجر شد.

وی یکی دیگر از تغییرات اساسی را تکمیل مناسب سازی این پروژه عنوان کرد و گفت:مناسب سازی قبلا تکیمل نیود و فقط ۲۰ درصد بود ولی اکنون به طور تخصصی اقدامات لازم برای معلولین نیز در نظر گرفته شد.

صفا افزود: افزایش تعداد سرویس های بهداشتی از ۱۸ به ۳۶ چشمه، اضافه شدن اتاق مخصوص معلولین با تجهیزات کامل،اتاق کودک در سرویس های بهداشتی،آب نماهای قل زن برای نابینایان و نورپردازی و مبلمان شهری و فضای سبز و آب نما از دیگر تغییراتی بود که به پروژه اضافه شدکه براساس آن زمان و مبلغ اعتبار هم بیشتر شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست