• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۱-۲۳
  • شناسه خبر: 27278

بنیاد مسکن شرکت نیست/ساخت و ساز خارج ازمحدوده طرح هادی ممنوع است/به هیچ کسی مجوز واگذاری زمین خام در روستای پایین کوه نداده ایم

در روستای پایین کوه در واگذاری ها اولا به هیچ احدی مجوز واگذاری زمین خام در روستای پایین کوه نداده ایم وما مکلف هستیم که ساختمان بسازیم و تحویل متقاضی بدهیم که با این روش سوداگری از بین میرود.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» رضا خواجه ای مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب درخصوص بنیاد مسکن که فرمودند ” بنیاد مسکن یکی از برکات و صدقات جاریه امام راحل است” اظهار کرد: بنیاد مسکن در سه حوزه کاری عمران روستایی،مسکن شهری و بازسازی و مسکن روستایی فعالیت می کند.

رضا خواجه ای گفت: همزمان با سالروز تاسیس بنیاد مسکن و افتتاح حساب  ۱۰۰امام خمینی(ره)، پروژه  های عمرانی بنیاد مسکن استان زنجان افتتاح و کلنگ زنی می شود. این پروژه های عمرانی در دو  حوزه عمران روستایی و  بهسازی ومسکن روستایی به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: ۲۸ پروژه هم در قالب افتتاح و هم در قالب کلنگ زنی ،شامل ۹ پروژه در قالب کلنگ زنی در اجرای طرح هادی و ۱۹ پروژه افتتاحی خواهیم داشت.

رضا خواجه ای با بیان اینکه در ۷۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار ۱۰۰ درصد روستاها مطالعه طرح هادی انجام شده است و بیش از ۴۱۳ روستا هم اجرای طرح هادی داشتیم و امسال هم در بحث قیر رایگان هم در بحث اجرای مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی برنامه های پیش بینی شده است .

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان با اعلام اینکه برای افتتاح و کلنگ زنی این واحدها اعتباری بالغ بر ۸۷ میلیارد ریال اختصاص یافته است گفت: در حوزه عمران روستایی مجموعا ۷۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم و حدود ۹۰۵ روستای با احتساب ۲۰ هزار و زیر بیست هزار خانوار داریم که قانوناً ما باید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار مطالعات طرح هادی انجام دهیم که ۱۰۰ درصد آن انجام شده و از روستاهای زیر ۲۰ خانوار که نسبت به آنها تعهدی نداشتیم هم مطالعات طرح هادی برای ۶۰ روستا انجام شده است .

رضا خواجه ای با بیان اینکه افق طرح های هادی ۱۰ ساله است، یعنی اگر ۱۰ سال از طرح هادی گذشته باشد موظف هستیم مطالعات بازنگری در آن داشته باشیم گفت: تا امروز از۷۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار ۳۵۲ روستا بازنگری طرح هادی انجام شده است و ۷۰ روستاهم دردست اقدام است.

خواجه ای گفت: با توجه به اعتباری که از سال ۱۴۰۰ از مابع ملی درنظر گرفته شده بود ۴۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان برای مطالعات و ۱۶۲ میلیون تومان هم از مابع استانی برای این کار درنظر گرفته شده بود که مجموعاً در ۵۸درصد روستا ها یعنی ۴۱۳روستا اجرای طرح هادی داشته ایم.میانگین اجرای طرح هادی روستایی در سطح کشور ۴۶/۲  درصدو در استان زنجان ۵۸/۲ درصد   است که در این زمینه استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

وی گفت: امسال باتوجه به اینکه حدود ۵۸ میلیارد تومان اعتبار قیر رایگان هست و در مجموع ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب اجرای طرح هادی در استان هست حدود ۱۳۵ روستا آسفالت ریزی از محل قیر رایگان انجام خواهد شد. و ۸۷ روستا اجرای طرح هادی از محل منابع ملی و ۶۰روستا اجرای طرح هادی از منابع استانی داریم .

خواجه ای به اجرای طرح هادی روستایی اشاره کرد و افزود: طرح هادی روستایی در روستاهای ساریجالو،ویر شهرستان سلطانیه، قره تپه و مهرآباد شهرستان زنجان ، کوسه لر  و باریکاب شهرستان ایجرود ،  روستای پسکوهان شهرستان خدابنده و همچنین روستاهای  مرشون و اسپاس شهرستان ابهر در سال جاری اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در دوسال گذشته انقلابی در استان در صدور سند مالکیت صادر شده است گفت: تا امروز حدود ۷۱ هزار و ۹۱۶ فقره سند مالکیت روستایی از ۹۲ هزار ۶۵۸ واحد روستایی صادر شده است و در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر هم حدود ۸هزار ۱۰۰ فقره سند صادر شده است که این رقم ادامه دارد و استان زنجان در صدور سند مالکیت در دوسال متوالی با کمک اداره ثبت اسناد و املاک استان رتبه یک کمشور را در اختیار دارد و برنامه داریم که همه واحدهای مسکن روستایی رد سه و چهار سال آینده دارای سند مالکیت تک برگ شوند.

وی درخصوص منظومه روستایی هم گفت: استان زنجان تنها استانی است که منظومه روستایی در همه بخشها و شهرستان ها مصوب و عملیاتی شده است که هم در اشتغال جوانان موثر بوده و هم مشکلاتی که گریبانگیر وروستاها بود اولویت بندی و برای دستگاه ها یک تکلیف معینی صادر شده است .

مدیرکل بنیاد مسکن استان  به بهسازی و بازسازی مسکن روستایی محرومین، ایتام و دو معلولین اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ دوهزار واحد مسکن محرومین در مدت ۱۰ماه به بهره برداری رسید و تحویل داده شد.

خواجه ای افزود : در سال حدود ۵۰۰ هزار واحد تعهد برنامه زمانبندی داریم که مقاوم سازی و احداث بنا را داشته باشیم که تا امروز در ۵۵ درصد واحد های روستایی یعنی ۵۱ هزار واحد ورستایی مقاوم سازی انجام شده است .

رضا خواجه ای در خصوص پروژه محور پادگان نیز گفت: این پروژه از سال ۹۷ آغاز شده بود که به دلیل اختلافت شهرداری و دستگاه های مرتبط به آن خوابیده بود ، بنیاد مکسن شرکت نیسن، بنیاد در جاهایی ورود می کند که احساس کند شاید کسی نتواند آن کار را انجام دهد چه به لحاظ منابع ریالی و هم به لحاظ صرفه و صلاح آن . الان پروژه پادگان از نظر ما تمام شده است. در این پروژه تازیرسازی آسفالت و سردر پادگان و دو ساختمان به عهده بنیاد مسکن بود که صددرصد تمام شده است و در بحث معابری که وجود داشت کارها انجام شد و همین امروز هم شهرداری می تواند آسفالت ریزی را انجام دهد.اما ما به لحاظ ریالی بیش از ۲میلیارد تومان در این پروژه ضرر کردیم و هزینه دادیم ولی به دلیل اینکه پروژه عام المنعه بود نیازبود وظیفه خود را انجام دادیم .

وی در خصوص ساخت و ساز خارج از محدوده در روستای حسن ابدال هم گفت: ساخت و ساز خارج از محدوده طرح هادی ممنوع است، اما ما قوه قهریه ای برای جلوگیری از آن نداریم .صدور پروانه به عهده دهیاری است و کسانی که تخلف کردند و خارج از محدوده کار کرده اند و بنا به مجوزهای آب و برق و گاز و دستگاه های خدمات رسان به /انها دادهدر کمیسیون ماده ۹۹ بررسی می شود و برای بعضی از واحدها قلع و قمع صادر می شود و بعضی از واحدها هم جریمه پرداخت می کنند و در بازنگری طرح هادی این ها اصلاح می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص زمین های روستای پایین کوه نیز گفت: هر ۱۰ سال یک بار در روستاها بازنگری انجام می شود و برای ده سال آینده روستا برنامه ریزی می شود و برای نیاز روستا زمین پیش بینی میشود. زمین هایی با کاربری عمومی و زمین هایی با کاربری مسکونی برای ده سال آتی روستا در کمیته تصویب طرح های هادی برنامه ریزی می شود. هیچ کسی نمی تواند بگوید که برای ده سال آینده روستای پایین کوه به جرم اینکه نزدیک شهر است باید از همه امکانات محروم باشد و روستا بودن خودش را حفظ کند. زمانی شهر نیک پی روستا بود و الان شهر شده است و احتمال دارد روستای پایین کوه هم در آینده تبدیل به یکی از محلات شهر شود . ما در واگذاری ها اولا به هیچ احدی مجوز واگذاری زمین خام در روستای پایین کوه نداده ایم و نمی توانیم زمین خام تحویل روستاییان بدهیم . قانونا برابر بخشنامه ای که ابلاغ شده ما مکلف هستیم که ساختمان بسازیم و تحویل متقاضی بدهیم که با این روش سوداگری از بین میرود و واقعا کسی که نیاز به خانه دارد ، خانه اش را تحویل می کرد و ساکن می شود. در اولویت دوم خود روستاییان هستند که صرفا برای خود روستاییان واگذاری واحد مسکونی در نظر گرفته می شود و اگر متقاضی نداشت در اولویت سوم مزایده عمومی برگزار می کنیم و متقاضیان شرکت می کنند.

خواجه ای افزود: در خصوص نمای رومی در ساختمان های روستای پایین کوه و هرکاری دیگری که برای ساختمان ها انجام میشود ، واقعیت اینست که پروانه ساختمانی را دهیار صادر می کند و بنیاد مسکن در روستا فقط تسعیلات پرداخت می کند و نظارت می کند . ما اهرمی نداریم که محدودیتی ایجاد کنیم وقتی اهرمی نداشته باشیم هیچ احدالناسی نمیتواند روستایی را مجبور کند که حتما نمای ساختمان را طور دیگری اجرا کند. در بحث سلایق یا باید اهرم داشته باشیم یا نظر خود افراد ارجحیت دارد.

خواجه ای گفت: روستای پایین کوه نزدیک شهر است و شاید گاهی نیاز باشد اصلاسرریز شهر برود ودر آنجا ساکن شود و هیچکس هم نمی تواند بگوید نمیتوانید در روستای پایین کوه ساکن شوید. اصلا مگر قانونی داریم که کسی حق ندارد غیر از زنجان در جایی دیگری خانه داشته باشید. براساس نیاز و لازمه ای که در متقاضی وجود دارد و اولویت ها می تواند واگذاری انجام شود.

وی در خصوص شرکت بودن بنیاد مسکن هم گفت: ما شرکت نیستیم که با بخش خصوصی رقابت کنیم و تا الان هم مجوز نداریم در هیچ مزایده و مناقصه ای شرکت کنیم . بنیاد مسکن در نهاد مقدس انقلاب اسلامی هستیم که در بازسازی هایی که در کل کشور رخ می دهد ،زمانی که همه مردم از شهرها و از حادثه ها فرار می کنند تنها کسانی هستند که وارد شهرها و وارد حادثه های میشوند و با مردم حادثه دیده زندگی می کنند همکاران ما در بنیاد مسکن هستند. همانطور که در بازسازی کرمانشاه و بم و حوادث مختلف بوده است . و شعار ما هم همیشه همین بوده که “یا نمیسازیم یا خوب میسازیم”و تا پایان بازسازی در کنار مردم هستیم و درست است که بنیاد مسکن یک نهاد درآمد هزینه ای است ولی نگاه ریالی ندارد واین لفظ شرکت بودن برای بنیاد مسکن بی انصافی است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست