• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۶-۰۵
  • شناسه خبر: 28793

کمبود آب پایدار در طارم کمر کشاورزان را شکسته است/ بخش گیلوان چشم انتظار آب است

طارم به عنوان بزرگترین باغشهر زیتون ایران در بخش کشاورزی یکی از بزرگترین تولید کنندگان کشور بوده است. اما متاسفانه چندسالی است که بحران کم آبی و عدم توجه مسئولین در گذشته به مسئله تامین آب پایدار کمر کشاورزان را شکسته اس ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» عسگری عضو شورای شهر طارم درجلسه دیدار مردمی استاندار زنجان با مردم طارم با بیان اینکه آب و راههای ارتباطی به عنوان دو عنصر اصلی توسعه در آبادانی یک منطقه است گفت:شهرستان طارم با وسعت ۲۲۳۵ کیلومتر مربع با جمعیت بالغ بر ۵۰هزار نفر با گیلان و قزوین هم مرز است ، ۱۵۵روستا دارد که غیر از ۱۰۲ روستا بقیه خالی ازسکنه است .

عسگری گفت: طارم به عنوان بزرگترین باغشهر زیتون ایران اگر بگوییم یکی از بزرگترین تولید کنندگان در بخش کشاورزی بوده است بیراه نگفته ایم.اما متاسفانه چندسالی است که بحران کم آبی و عدم توجه مسئولین در گذشته به مسئله تامین آب پایدار کمر کشاورزان را شکسته است .

وی افزود: طارم تنها منطقه ای است که بیکاری در این شهرستان بی معنا است و اکثریت مردان و زنان به نوعی در مزارع مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه کشت محصولات به سه صورت بهاره و پاییزه تابستانه بوده شاهد جذب کارگر از شهرستانهای اطراف هستیم.

عضو شورای شهر طارم با بیان اینکه طارم به لحاظ موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد است و ۶۹ نوع میوه و محصول را پرورش میدهد گفت: با توجه به نظر کارشناسان ۳۵۰میلیون مترمکعب نیاز آبی شهرستان طارم است.

وی گفت: همه مسئولین و مردم از وضعیت اسفبار کشاورزی طارم مطلع هستند مهم ترین خواسته آنها تامین آب است .با اینکه برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان تلاشهای زیادی شده اما متاسفانه مقدار آب رها شده کم شده و بخش گیلوان چشم انتظار آب هستند و با توجه به نیاز آبی شهرستان باید حداقل به ۳۵۰میلیون مترمکعب برسد.

وی افزود: باوجود ۲۲رودخانه فصلی درطارم و تولید ۲۵۰ لیتر مکعب آب درطارم، سهم شهرستان در این مورد صفر میباشد.در سال ۹۳چیزی حدود ۸۳۳ تن هندوانه از ایران صادر شده و این یعنی ۷برابر ظرفیت سد کرخه آب از کشور خارج شده است .

وی با بیان اینکه در انتخاب رشته های دانشگاه طارم به عنوان منطقه محروم است گفت: طارم در جذب اعتبارات دولتی خیلی محروم است .

عسگری گفت: اکثر روستاهای طارم در صدور سند مالکیت با بنیاد مسکن مشکل دارند به عنوان مثال حدود ۱۰۰ سند صادر شده که مورد تایید بنیاد مسکن نیست.

عسگری با بیان اینکه هیچ برنامه ای ازطرف جهاد کشاورزی و اداره منایع طبیعی هیچ الگوی کشتی به کشاورزان داده نشده است گفت:با ارائه برنامه اصلاح الگوی کشت میتوانیم جلوی این ضرر وزیان را بگیریم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست