• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۱۹
  • شناسه خبر: 30034

افتتاح اولین مدرسه محیط زیستی زنجان/ تغذیه رایگان مدارس پس از تخصیص اعتبار

اولین مدرسه محیط زیستی و دوستدار محیط زیست استان زنجان در مدرسه امام رضا (ع) با حضور مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش افتتاح شد.

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»اولین مدرسه محیط زیستی و دوستدار محیط زیست استان زنجان با حضور مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش و مسئولان استانی افتتاح شد.

اعظم گودرزی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در آیین افتتاح اولین مدرسه محیط زیستی استان زنجان با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی، آب، هوا و خاک در همه جای جهان و کشورما هم وجود دارد اظهار کرد: لازم است که آحاد جامعه از جمله دانش‌آموزان و فرهنگیان از آموزش‌های لازم در خصوص حفظ طبیعت و محیط زیست بهره‌مند شوند، در این راستا دوره‌های ضمن خدمت آموزش محیط زیست را برای فرهنگیان به‌ویژه مراقبان و رابطان سلامت و افراد فعال در حوزه سلامت تعریف کرده‌ایم.

گودرزی گفت: ۲۰ مدرسه در استان زنجان به‌عنوان مدرسه دوستدار محیط زیست تعریف شده و امروز فعالیت‌های محیط زیستی در این مدرسه با همکاری آموزش و پرورش و حفاظت محیط زیست استان آغاز شد.

وی افزود: دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیای دانش‌آموزان در این مدارس، آموزش‌های لازم در خصوص مواردی که برای حفاظت از محیط زیست لازم است از جمله تفکیک زباله و مصرف بهینه انرژی را یاد می‌گیرند تا بتوانند گامی در جهت حفظ محیط زیست بردارند. این آموزش‌ها ارائه می‌شود تا فرهنگ حفاظت از محیط زیست از طریق دانش‌آموزان به‌عنوان سفیران سلامت، ترویج پیدا کند.

گودرزی با بیان اینکه ایجاد مدارس دوستدار محیط زیست طبق تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست قرار است در سایر مدارس هم ادامه‌دار باشد، گفت: امیدواریم تا پایان سال تحصیلی بتوانیم حداقل یک‌سوم مدارس کشور را دوستدار محیط زیست کنیم.

گودرزی با اشاره به تغذیه رایگان مدارس نیز گفت: تغذیه رایگان در دستور کار وزارت قرار گرفته است و در چند استان محروم شروع شده است و در  سایر استان‌ها نیز شیوه نامه ها و موارد اجرایی جهت ابلاغ آماده شده است که پس از  تخصیص اعتبار در تمامی مدارس طرح تغدیه رایگان اجرا می‌شود.

وی گفت: پیرو جلساتی که با دفتر سلامت بهداشت و دندان  وزارت بهداشت صورت گرفته است طرح وارنیش تراپی دانش‌آموزان ابتدایی قطعا در سال تحصیلی جاری اتفاق میافتد و دانش‌آموزان ابتدایی دو بار در سال تحصیلی جاری خدمات پیشگیری وارنیش تراپی را دریافت میکنند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در خصوص دریافت خدمات درمانی در مناطق روستایی و مناطق شهری زیر ۲۰ هزار جمعیت دانش‌آموزان می‌توانند مطابق با بسته اعلامی وزارت بهداشت خدمات درمانی را رایگان دریافت کنند‌ گفت: در مناطق شهری نیز با تمهیدات صورت گرفته دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت طبق فرانشیز اعلامی وزارت بهداشت خدمات را با تخفیف بسیار عالی از مراکز دریافت کنند.

وی با اشاره به کم تحرکی و چاقی دانش آموزان نیز گفت: خوشبختانه طی فعالیت های صورت گرفته معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مدارس فعالیت دانش آموزان که در دوره کرونا با کم‌تحرکی مواجه شده بودند نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بستر برای فعالیت بدنی دانش آموزان فعال تر میشود.

۲۰ مدرسه استان زنجان محیط زیستی می‌شود

پریسا گلبازی، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز با اشاره به تعبیه سطل‌های زباله مخصوص در بخش‌های مختلف مدرسه گفت: آموزش‌های لازم از طریق مربی بهداشت به دانش‌آموزان ارائه شده که زباله‌ها را از یکدیگر تفکیک کنند و این مدرسه، جزء ۲۰ مدرسه محیط زیستی استان است که طی تفاهمنامه بین آموزش و پرورش و حفاظت محیط زیست به‌عنوان مدرسه پایلوت انتخاب شده است.

وی افزود: مفاهیم محیط زیستی توسط دانش‌آموزان سفیران سلامت به‌عنوان محیط‌یار به سایر دانش‌آموزان و خانواده ارائه و انتقال پیدا خواهد کرد.

گلبازی با بیان اینکه این طرح در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود افزود: سعی بر این بوده که در مدارس برخوردار و خاص نباشند و در مدارسی اجرا شوند که تعداد دانش‌آموز زیادی دارند و این مدرسه (مدرسه امام رضا«ع») نیز دوشیفت بوده که یکی، ابتدایی و دیگری، متوسطه دوره اول بوده و در مجموع بیش از ۸۰۰ دانش‌آموز دارد.

وی خاطرنشان کرد: مفاهیم آموزشی در بخش‌های مختلف مدرسه نیز در قالب بروشور نصب شده و شامل صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفاظت از طبیعت، تفکیک زباله و… است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست