• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۱۹
  • شناسه خبر: 30025

روسیه مشتری ماهی قزل آلای زنجان / کیفیت قزل آلای زنجان بهتر از شهرهای دیگر است

ماهی قزل آلای زنجان به دلیل کیفیت بالای آن مشتری زیادی به ویژه از روسیه دارد. مواد معدنی موجود در حاشیه قزل اوزن و شوری بالای آب که تقریباً ۱۰گرم در لیتر است، کیفیت ماهی قزل آلای زنجان را بالا برده است به طوری که ماهی ق ...

منصورحقی‌راد، مدیر کل شیلات استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با بیان اینکه ماهی قزل آلا مهم ترین محصول تولیدی آبزی پروری در استان است اظهار کرد: آمار رسمی و دقیقی از صادرات ماهی نداریم به دلیل اینکه از شهرهای دیگر مثل اردبیل نیز برای صادرات، ماهی قزل آلای زنجان را خریداری می کنند.

حقی راد گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن ماهی قزل آلا تولید شده که براساس سرانه مصرف، اگر ۷و نیم کیلو به ازای هرفرد سرانه مصرف استان باشد، حدود ۷هزار و ۵۰۰ تن صادر شده است .

وی افزود: ماهی قزل آلای استان زنجان به کشورهای دبی، روسیه و عمان و آذربایجان و همچنین به شهرهای تهران ، قزوین، اردبیل، گیلان و تبریز نیز صادر میشود .ضمن اینکه روزانه ۲۰ تا ۲۵ وانت حدود ۶۰۰ کیلو ماهی به طور زنده فروشی به مازندران و گیلان ارسال می شود.

مدیر کل شیلات استان زنجان با بیان اینکه اخیراً از طریق پایانه صادراتی اسماعیلیان قرارداد ۲۵۰میلیاردی صادرات ماهی به روسیه بسته شد گفت: خرداد ماه امسال ۲۰۰ تن صادرات به روسیه انجام شده است .

وی با بیان اینکه پروتکل های روسیه از برخی کشورهای اروپایی هم سخت تر است گفت: در بسته بندی و دریافت کد رجیستری از روسیه مشکلاتی داشتیم که صادرات ماهی از زنجان را به روسیه دچار مشکل می کرد. به همین دلیل مجبورد بودیم با برند شرکت دیگری درشهر قم به روسیه صادرات داشته باشیم که اخیراً شرکت خرم پروتئین در حال پیگیری مراحل پایانی کد رجیستری روسیه است که پس از انجام بازدید کارشناسان روسی، دریافت خواهد شد.

حقی راد گفت: محصولات فرعی ماهی قزل آلا که البته به نام ضایعات ماهی شناخته می شود حدود ۳۰ درصد مثل پوست و استخوان که برای تولید پودرگوشت ماهی از آن استفاده می شود اما به دلیل نبود کارخانه فرآوری به طور پراکنده است و اگر در کارخانه مجتمع باشد می توانیم پودرگوشت و خوراک تولید و صادر کنیم .

مدیر کل شیلات استان زنجان با بیان اینکه در آینده باب صادرات ماهی قزل آلا به چین نیز باز خواهد شد گفت: ماهی قزل آلای زنجان به دلیل کیفیت بالای آن مشتری زیادی به ویژه از روسیه دارد .

وی افزود: مواد معدنی موجود در حاشیه قزل اوزن و شوری بالای آب که تقریباً ۱۰گرم در لیتر است، کیفیت ماهی قزل آلای زنجان را بالا برده است به طوری که ماهی قزل آلای زنجان گران تر از ماهی شهرهای دیگر فروخته میشود .به همین دلیل در منطقه حاجی قشلاق ایجرود که خالی از سکنه بود با رونق پرورش ماهی ساکنین به روستا برگشته اند و در حال حاضر ۷۰ مرکز پرورش ماهی در آن فعال است.

وی گفت: سرانه مصرف ماهی در زنجان براساس آماری که سازمان شیلات اعلام می کند ۷ و نیم کیلو در سال برای هر نفر است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست