• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۱-۱۸
  • شناسه خبر: 31138

افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی عوارض شهرداری در سال آینده/ ۲۰ درصد افزایش تعرفه خدمات آرامستان

شهر براساس فرمولهایی در معاونت شهرسازی و درآمد شهرداری، به ۱۰ قسمت تقسیم شد و سال بعد افزایش تعرفه عوارض شهرداری بین ۱۵ تا ۲۵ درصد خواهد بود. یعنی در محله های کم برخوردار ۱۵ درصد و در محله های برخوردار۲۵ درصد به شکل پلکا ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» هفتادمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان با بررسی لوایح و طرحهای کمیسیون های مختلف از جمله افزایش تعرفه عوراض و خدمات شهرداری و لایحه حمایت از تیم فوتسال اسپیناس زنجان که با مخالف جدی برخی از اعضا همراه بود، برگزار شد.

لایحه افزایش عوارض و بهای خدمات و ارزش معاملاتی تخلفات ساختمانی تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها مربوط به سال ۱۴۰۲ با توضیحات رئییس شورای شهر و حمزه لو رئیس کمیسیون تلفیق تصویب شد .

مجید ناصحی مقدم در این خصوص اظهار کرد: شورای شهر باید قبل از لایحه بودجه سال بعد لایحه تعرفه ها چه در خدمات و چه در عوارض و ارزش معاملاتی تخلفات ساختمانی را به تصویب برساند و بعد از تایید منتشر شود تا مردم از تعرفه ها و عوارضی که برای سال بعد شهرداری طبق آن عمل خواهد کرد آگاه شوند.که امسال براساس قانون درآمدهای پایدار شهرداری ها تعریف خاصی از تعرفه و وضع عوارض شده بود که براساس آن همه کشور روی یک ریل خاصی حرکت کنند و از سلیقه ای بودن پرهیز کنند.

حسین حمزه لوء پاک رئیس کمیسیون تلفیق نیز در توضیح این لایحه گفت: یکی از لوایح مهمی که هر ساله در شورای شهر به تصویب می رسد و در بخش درآمدی شهرداری حائز اهمیت و در ساخت و ساز شهر و سایر عوارضی که شهروندان پرداخت می کنند اثرگذار است، همین لایحه و تبصره ۱۱ماده ۱۰۰ که مربوط به تخلفات ساختمانی است.

وی افزود: با تصویب قانون درآمدهای پایدار شهرداری ها، شکل تعرفه نویسی تغییر پیدا کرد. یعنی عناوین عوارض را که در قانون پیش بینی شده بود وزارت کشور ابلاغ می کند، و با ابلاغ عناوین، تعرفه نویسی شروع شده بود و شهرداری لایحه را تحویل شورای شهر داد که این تعرفه در قالب کمسیون تلفیق ۱۳ جلسه و دو جلسه نیز در کمیته کارشناسی بررسی شد.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر شهر زنجان با بیان اینکه از نظر شکلی قیمت پایه برمبنای قیمت تقویمی است که ماده ۶۴ امور مالیاتی اعلام می کرد که بنابراین باید این تغییرات لحاظ می شد گفت: در سیاست های اتخاذ شده،کمک به رونق ساخت و ساز مد نظر بود و با حمایت ویژه ای که در دفترچه امسال از محله های کم درآمد تحت عنوان محله های هدف بازآفرینی اختصاص پیدا کرد امسال تشویقات خوبی لحاظ شد . موضوع بعدی قوانین موجود در کشور ازجمله قانون جوانی جمعیت و قانون جهش تولید است که تخفیفاتی که در این قوانین لحاظ شده بود در دفترچه مورد تاکید قرار گرفت و مشوق هایی برای همین لحاظ شد.

وی گفت: یکی از تفاوتهایی که امسال برای عوارض سال ۱۴۰۲در دفترچه لحاظ شد افزایش پلکانی عوارض بود. شهر براساس فرمولهایی در معاونت شهرسازی و درآمد شهرداری به ۱۰ قسمت تقسیم شد و سال بعد افزایش تعرفه عوارض بین ۱۵ تا ۲۵ درصد خواهد بود. یعنی در محله های کم برخوردار ۱۵ درصد و در محله های برخوردار با توجه به قیمت منطقه ای آن ۲۵ درصد به شکل پلکانی عوارض شهرداری اخذ خواهدشد.

حمزه لو با اشاره به خوش حسابی ها و جوایزی که شورا می تواند لحاظ کند نیز گفت: موضوع اول پلکانی است. خوش حسابی در سه ماهه اول برای عموم شهروندان ۲۰ درصد به شرط پرداخت یکجای عوارض ، سه ماهه دوم ۱۸ درصد و سه ماهه سوم ۱۶ درصد و سه ماهه چهارم ۱۴ درصد خواهد بود. یعنی شهروندانی که برای اخذ پروانه و یا ماده ۱۰۰ در سه ماهه اول سال اقدام کننداز ۲۰ درصد تخفیف خوش حسابی بهره مند خواهند شد.

وی افزود: انجمن های خیریه دارای مجوز نیز که کاربری هایی به عنوان درمانی و اداری احداث می کنند ۷۰ درصد در عوراض آنها تخفیف خوش حسابی لحاظ شده و برای خانواده های ایثارگران و جانبازان و شهدا نیزعلاوه بر قانون ایثارگری ۳۰ دردصد تخفیف خوش حسابی لحاظ شد.

رئیس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه موضوع بعدی بحث تقسیط بدهی های شهروندان بود که در صدور پروانه ۵۰درصد نقد و ۶ماه تقسیط همچنان ابقا شد گفت: برای عوارض و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ در صورت پرداخت ۲۰درصد نقد، اقساط ۲۴ ماهه تقیسیم بندی شد و برای پرداخت ۴۰ درصد نقد اقساط ۳۶ ماهه تعیین شد.

وی افزود: برای حمایت از نخبگان علمی و وروزشکاران هم تخفیفات خوش حسابی و هم تقسیط و ارفاقاتی لحاظ شد.

حمزه لو همچنین با بیان اینکه تفاوتی هم در بحث تجاری به وجود آمدگفت: برای سال آینده تفاوت بین طبقات در صدور پروانه و جرایم لحاظ شد که در سالهای گذشته یکنواخت محاسبه می شد و با کار کارشناسی که انجام شد ضرایب عوارض طبقات، متفاوت شد .

وی افزود: ارزش افزوده نیز از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. یعنی ۴۰ درصد ارزش افزوده اخذ خواهد شد.

حمزه لو با بیان اینکه در سالهای قبل برای بافت فرسوده تخفیف ۱۰۰درصد در عوارض صدور پروانه و تخفیف ۵۰درصد در سایر عوارض داشتیم گفت: امسال حدود ۲۰ محله تحت عنوان هدف بازآفرینی به این محله ها اضافه شد که امیدواریم این مصوبه موجب رونق ساخت و ساز در این محله ها شود که ۱۰۰درصد تخفیف در عوارض صدور پروانه برای این مناطق و ۶۵ درصد تخفیف در سایر عوارض در نظر گرفته شده است .

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه شورای شهر همچنین با بیان اینکه قانون درآمدهای پایدار، میزان افزایش تعرفه ها را به اندازه تورم اعلامی سال اعلام می کند گفت: در بخشنامه ای که وزارت کشور اعلام کرده میزان تورم سه ماهه سوم و نه ماهه اول امسال ۴۱/۳ لحاظ شده بود. یعنی شورای شهر و شهرداری از نظر قانونی می توانستند ۴۱درصد افزایش در تعرفه ها را داشته باشند که ۱۵ تا ۲۵ درصد لحاظ شد.

وی در خصوص لایحه بهای خدمات سازمانهای تابعه شهرداری نیز گفت: درموضوع بهای خدمات شهرداری ، از نظر قانونی بهای خدمات تمام شده مطرح است. یعنی خدمتی که شهرداری به شهروندان ارائه می دهد باید مبلغ آن به اندازه بهایی که آن خدمات برای شهرداری تمام شده لحاظ شود. ولی این موضوع در سیاستهای شورا نبوده است . با این تفاسیر بهای خدمات سازمان آتش نشانی امسال در قانون ابلاغی درصدی از پروانه ساختمانی بود که تا ۴ درصد اعلام شده بود که به شکل پلکانی از ۱ تا ۴درصد با توجه به مبلغ پروانه تقسیم بندی شد .

حمزه لو افزایش تعرفه خدمات سازمان پسماند را نیز ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: بدهی شهروندان به شهرداری و از محل عوارض نوسازی و پسماند ۱۰۰ میلیارد است و برای انجام وظایف شهرداری این عوارض نقش مهمی دارد که شهروندان باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. در حوزه پسماند شهرداری ۳۰درصد هزینه را هم اخد نمی کند که این هم وقتی پرداخت نمی شود شهرداری مجبور است از جای دیگری تامین کند.

وی افزود: تعرفه خدمات سازمان آرامستان نیز با بهای خدمات تمام شده لخاظ نشد و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش لحاظ شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست