• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۲-۲۴
  • شناسه خبر: 32518

فعلا مشکلی در تامین شیرخشک در زنجان نیست/ شیرخشک های شماره ۱ و ۲ فراوان تر است

شیرخشک فعلا در دسترس هست شاید کمبودهای جزئی وجود داشته باشد اما قابلیت تامین تمام شیرخشک های مورد نیاز فعلا وجود دارد. شاید مردم نتوانند به مقدار زیاد در خانه ذخیره کنند، اما هم شیرخشک های رگولار و هم شیرخشک های رژیمی د ...

علیرضا حقیقت معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: شیرخشک فعلا در دسترس هست شاید کمبودهای جزئی وجود داشته باشد اما قابلیت تامین تمام شیرخشک های مورد نیاز فعلا  وجود دارد شاید مردم نتوانند به مقدار زیاددر خانه ذخیره کنند اما هم شیرخشک های رگولار و هم شیرخشک های رژیمی در دسترس هستند.

داروخانه های شبانه روزی در زنجان ، داروخانه های منتخب سلامت و دکترعتیق و در شهرستانها هم اگر داروخانه شبانه روزی داشته باشند، در صورت تامین نیاز داروخانه های شبانه روزی ، داروخانه های دیگر هم تامین میشوند و شهرهای فاقد داروخانه شبانه روزی هم  با سهمیه شبانه روزی در داروخانه دایر آنها شیرخشک تحویل داده میشود.

شیرخشک های رژیمی براساس نوع شیرخشک و آنچه که در سامانه پایش زنجیره تامین مشخص شده با ارائه نسخه و مدارک شناسایی کودک یا  نوزاد و ثبت در سامانه تی تک سهمیه مورد نظر در ماه معمولا ۱۲ قوطی را دریافت کنند.

شیرخشک های  رگولار  یا همان شیرخشک ها معمولی ۱سال و ۲سال و به بالا که ثبت سامانه نمی شوند سهمیه مشخصی ندارند .

برندهای شیر خشک متنوع اند و معمولا برندهای مختلف در داورخانه های سطح شهر موجود است و هر داروخانه ای به فراخور نوع مراجعاتش نسبت به تامین برند شیرخشک اقدام می کنند. حدود ۱۶۰ داروخانه رد سطح استان داریم و با توجه به افزایش چشمگیر تعداد داروخانه ها فاصله خیلی زیادی  میان داروخانه هایدر دسترس افراد وجود ندارد و جستجو خیلی پیچیده نیست ولی در هر صورت اگر مردم در تامین شیرخشک مشکلی داشتند و نتوانستند شیرخشک مد نظر خود را پیدا کنند مرکز اطلاع رسانی دارویی  با شماره ۱۹۰ در ساعت اداری و در روزهای غیر تعطیل درخواست آنها را دریافت می کند و بعد از بررسی،  داروخانه ای که شیرخشک را موجود دارد معرفی می کند.

مردم هم همکاری داشته باشند و از ذخیره شیرخشک به  تعداد زیاد در خانه خودداری کنند تا امکان استفاده مستمر برای همه شیرخواران وجود داشته باشد.و باید در نظر داشته باشیم اگر به خودمان اجازه می دهیم بدون توجه به نیاز عمومی دیگران ذخیره بی مرود و زیاد در منزل داشته باشیم و خانواده های دیگری به زحمت بیافتند داریم همین وضعیت را برای خودمان هم ایجاد می کنیم . برای همین حداکثر ۲تا ۳ قوطی مصرف متداول در یک هفته است  از همه خانواده ها تقاضا داریم که از ذخیره شیرخشک بیشتر از نیاز یک هفته یا ده روز  خود داری کنند و تانمین به اندازه رفع ضرورت ها دردسترس قرار خواهد گرفت.

در مورد شیرخشک های معمولی این موضوع هم هست که استفاده از شیرخشک ها با شماره پایین تر برای سنین بالا اشکالی ندارد یعنی شیر خشک شماره ۱ را میتوان از بدو تولد تا هرزمانی استفاده کنیم و شیر خشک شماره ۲ را از شش ماهگی تا هر زمانی میشود استفاده کرد و معکوس مصرف نمی وشد یعنی شیرخشک بالای دوسال را به بچه شش ماهه نمی دهیم . الان هم عمده ترین موضوعی که به چشم می خورد کمبود نسبی در شسرخشک خشک ها شماره ۳ یا مربوط به بچه های یک سال به بالا است که به راحتی از از شیرخشک شماره ۲ و حتی شماره یک را هم برای بچه های بالای یکسال هم ادامه دهند تا زمانی شیرخشک مورد نظرشان پیدا شود هم استفاه کنند.

شیرخشک ها ۱و ۲ فراوانی بیشتری در بازار دارند . البته کمبود در برخی شیرخشک ها را به طور کلی نفی نمی کنم  همین که ممکن است فرد شیرخشک مورد نیاز خود را از دردسترس ترین داروخانه نتواند تهیه کند و به چند داروخانه مراجع کند خودش مشکل است ولی در داورخانه های دیگر میتواند شیر خشک را خریداری کنند ولی موضوع بغرنج و سختی نیست و دسترسی وجود دارد. هرچند ممکن است کمی در برخی موارد جستجویی نیاز باشد  که در این صورت مرکز اطلاع رسانی دارویی می تواند کمک کند و پیگیری کند.

تاکید می کنم ازذخیره شیرخشک به تعداد زاید در منزل خودداری کنند.

وی با اشاره به قیمت پایین شیرخشک در کشور و قاچاق آن گفت: با توجه به اینکه  تا کنون برای محدود کردن تحویل شیرخشک رگولار سیاستی در نظر گرفته نشده است، ولی اگراحساس کنیم سوء استفاده هایی در حال انجام است که تامین شیرخشک مورد نیاز کودکان را با مشکل مواجه میکند و افردای که نیازی ندارند سعی در جمع آوری و ایجاد بازار آزاد دارند ممکن است  سیاستهای مداخله ای  و نظارتی اتخاذ شود ولی فعلا  امیدواریم با همکاری خود خانواده ها نیازی به این کار  نباشد.

حقیقت افزود: در خصوص عدم تامین داروی بیماران تالاسمی نیز  تا کنون  در زنجان گزارشی نداشته ایم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست