• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۳۱
  • شناسه خبر: 33153

نقش شهرداری‌ها در مدیریت بحران مساوی با جایگاه آن در قانون مدیریت بحران نیست

متاسفانه از نظر ساختاری تعارضاتی در قانون مدیریت بحران وجود دارد و نقش شهرداری‌ها در مدیریت بحران مساوی با جایگاه شهرداری‌ها در قانون مدیریت بحران نیست.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» نژاد جهانی معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در چهارمین نشست کمیسیون‌های پیشگیری و مدیریت کلانشهر‌های ایران که به میزبانی زنجان برگزار شد اظهار کرد: در شرف صدمین سال شکل‌گیری ساختار مدیریت بحران در کشور هستیم، ۱۰۰ سال پیش زلزله‌ای در شرق خراسان رخ داد و در روز‌های بعدی نیز حوادث دیگری به وقوع پیوست و با زمینه‌های قبلی که در خصوص مخاطراتی طبیعی شکل گرفته بود نهادی شکل گرفت که بیشتر جنبه مردمی داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت بحران توانمندی‌های بسیاری داریم ولی فاقد کلیدواژه کار تیمی و تعامل بین‌بخشی هستیم که حلقه مفقوده در کشور به‌شمار می‌آید گفت: مدیریت بحران کشور یک سازمان برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده است و در همین راستا نیز بحران‌ها در سطح محلی، استانی و ملی طبقه‌بندی شده‌اند و رئیس شورای ‌عالی بحران نیز رئیس جمهور است.

نژاد جهانی گفت: امروزه در حکمرانی خوب، بدون توجه به جایگاه محلی و نقش مردم محور مدیریت‌ها و چالش‌ها حداقل در سطح قابل قبولی ممکن نیست، و تجربه‌های کشور خودمان و کشور‌های دیگر در بحران‌ها نشان‌دهنده مردم محور بودن در مدیریت‌ها است.

وی افزود: بعد از زلزله بم سیاست‌هایی تدوین و ابلاغ شد و مبنای شکل‌گیری خود مدیریت بحران شد و همه حوزه‌های پیشگری، مقابله موثر، مسائل تکنیکی، ساختاری مورد توجه قرار گرفت.

جهانی گفت: کماکان برای بسیاری از کلمات تکنیکی هنوز تدبیری نشده است.در حوزه بحران در ادبیات فارسی از بکاربردن واژه‌ها بدون اینکه به بار معناییشان نگاه کنیم متعهدشان شده‌ایم در صورتی که پیش‌بینی و پیش‌گویی یکی نیست. بحران قابل پیش‌گویی نیست ولی قابل پیش بینی است.

وی افزود: در سند راهبرد مدیریت بحران که بر اساس قانون ۱۳۹۸ مصوب در مدیریت بحران است، ۵۶ مخاطره تعریف شده است و اما آیا این مخاطرات غیر مترقبه هستند؟‌

جهانی با بیان اینکه استدلال‌های بسیاری وجود دارد که بحران بلا است یا رحمت گفت: سیل سال ۹۸ خسارات بالایی داشت اما جوانب رحمت آن سیل نباید فراموش شود. سیل ۹۸ در شرایط بسیار نگران کننده خشکسالی مکرر رخ داد و علی رغم مشکلاتی که به همراه اورد اما برکت زیادی هم داشت.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در ادبیات بحران به هم اندیشی هم فکری، توافق نظر و اجماع نیاز داریم گفت: با این وجود این، اجماع در ادبیات رفتاری نیز احساس می‌شود، ما خوشبختانه ملتی هستیم که تعهدات احساسی بالایی در حوزه ملی داریم اما گاها تعهدات رفتاری مناسبی نداریم.

جهانی با اشاره به نقش شهرداری‌ها در مدیریت بحران گفت: وضعیت کشور ما از اوایل انقلاب تا کنون بهبود قابل ملاحظه داشته است و در فرایندی قانون مستمر مدیریت بحران و اسناد و آیین‌نامه‌های مختلف از جمله سند راهبرد ملی و سه برنامه دیگر تدوین شده است که این برنامه‌ها سازمان را به اجرای برنامه‌های مختلف در خصوص مخاطرات مختلف راهنمایی می‌کند.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با اینکه در کشور پیشرفت فراوانی کرده‌ایم اما باید پیشرفت‌های اسنادی به پیشرفت‌های رفتاری تبدیل شود‌.

وی با اشاره به یک تعارض گفت: مدیریت شهری مساوی با شهرداری نیست. اما این چالش پررنگ شده، علی‌رغم اینکه مدیریت شهری مساوی با شهرداری نیست اما توقعات و انتظاراتی که از شهرداری وجود دارد بالا است و این یک تعارض جدی است. متاسفانه از نظر ساختاری تعارضاتی در قانون مدیریت بحران وجود دارد و نقش شهرداری‌ها در مدیریت بحران مساوی با جایگاه شهرداری‌ها در قانون مدیریت بحران نیست.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست