• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۱۶
  • شناسه خبر: 34058

۲۴۷ روستا در استان زنجان در مسیر سیلاب قرار دارد/ بنیاد مسکن در روستای حسن ابدال زمینی واگذار نکرده است

در روستاهای اطراف زنجان به جز پایین کوه بنیاد مسکن زمین ندارد. در روستای حسن ابدال نیز فعلا زمینی واگذار نکردیم چون هنوز اصلا سندی به نام بنیاد مسکن صادر نشده که ما بتوانیم زمین را واگذار کنیم .عموماً تصرفاتی بوده که در ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» رضا خواجه ای مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در نشست خبری با بیان اینکه ۹۰۵ روستا زیر ۲۰ خانوار و بالای ۲۰ خانوار در استان زنجان داریم گفت: برابر قانون باید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه و اجرا شود که در این خصوص برای ۱۰۰ درصد روستاهای زیر بیست خانوار استان زنجان تهیه طرح هادی انجام شده و حتی برای ۶۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز طرح هادی تهیه شده است .

خواجه ای با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال یکبار طرح هادی روستاها باید بازنگری شود گفت: در کل باید برای ۲۸۰ روستا در استان زنجان بازنگری طرح هادی انجام شود که امسال طرح هادی ۱۲۰ روستا بازنگری خواهد شد و اولویت ما هم با روستاهایی است که بیشتر نیاز به بازنگری این طرح دارند چون در برخی روستاها حجم توسعه روستایی پاسخگوی نیاز روستا بوده است.

وی افزود: امسال برای اجرای طرح هادی ۱۶۲میلیارد و ۷۳۹ میلیون تومان نیاز است که ۱۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرده است که همه این اعتبارات برای اجرای طرح قرار گرفته است .

خواجه ای با بیان اینکه تاکنون برای ۴۲۰ روستا در استان اجرای طرح هادی داشته ایم گفت: امسال برای ۱۵۳ روستا اجرای آسفالت و برای ۲۳۴ روستا اجرای طرح هادی جدید خواهیم داشت.

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در خصوص صدور سند مالکیت روستایی نیز گفت: نزدیک به ۸۵ هزار سند مالکیت در روستاها صادر شده است و حدود ۸۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی سند دار هستند که مابقی نیز به نوعی مشکل ورثه ای یا اوقافی دارند که پیگیر حل آنها هستیم. ضمن اینکه سهمیه صدور سند در کشور ۲ هزار سند در سال است که استان زنجان از میانگین کشوری بالاتر است و در سال گذشته در زنجان ۲۰۰ درصد در صدور سند فعالیت انجام شده و امسال نیز ۱۵۰ درصد پیشرفت داریم .

خواجه ای گفت: در بازسازی مسکن روستایی نیز تا امروز از ۹۲ هزار و ۶۵۷ واحد روستایی دراستان ۵۸ درصد مقاوم سازی شده است و باتوجه به اینکه زنجان در پهنه لرزه خیزی با خطر بالا قرار گرفته است ، طبق برنامه ریزی تا پایان سال ۱۴۱۰ غالب واحدهای روستایی مقاوم سازی خواهد شد.

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ که طرح بهسازی مسکن روستایی آغاز شد تلاش ما این بوده تا پایان سال ۱۴۱۰ همه واحدهای روستایی مقام سازی شود و در مواقع زلزله نیز اطمینان خواهیم داشت که تلفاتی نداریم.

خواجه ای گفت: ۱۵۳ روستا در استان روی گسل قرار گرفته است که تاکنون ۴۰ درصد آنها مقاوم سازی شده است و می طلبد که خود روتایین همکاری کنند و با استفاده از تسهیلات در مقاوم سازی همکاری کنند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان افزود: ۲۴۷ روستا در استان نیز در مسیر سیلاب قرار گرفته است که برای ایمن سازی آنها حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و درحال برنامه ریزی برای تامین اعتبارات برای ایمن سازی هستیم .

وی گفت: در مسکن شهری نیز شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به جز زنجان و ابهر در محدوده بنیاد مسکن قرار دارند که ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیزدر این شهرها به عهده بنیاد مسکن است و در حال حاضر ۲هزار واحد با مقاطع پیشرفت مختلف در دست ساخت داریم و همچنین ساخت ۱۰۰ واحد نیز آغاز خواهد شد.

خواجه ای در خصوص ساخت وساز در روستاهای پایین کوه و دو اسب و حسن ابدال نیز گفت: در روستاهای اطراف زنجان به جز پایین کوه بنیاد مسکن زمین ندارد. در روستای حسن ابدال نیز فعلا زمینی واگذار نکردیم چون هنوز اصلا سندی به نام بنیاد مسکن صادر نشده که ما بتوانیم زمین را واگذار کنیم .عموماً تصرفاتی بوده که در سنوات قبل انجام شده و سند گرفته اند و ساخت وسازهای غیر مجازی صورت گرفته است که بازهم تکلیفی برای بنیاد مسکن وجود نداشت. زمانی تکلیف برای بنیاد مسکن ایجاد میشود که بتواند طرح توسعه را راه بیندازد و زمین ها را واگذار کند و عملا با اصول مهندسی کار کنند و تسهیلات دریافت کنند و قطعا ساخت وسازهایی که آنجا وجود دارد متولی ذیربط خود را می طلبد .

وی در خصوص روستای پایین کوه نیز گفت: در روستای پایین کوه نیز هیچ زمینی به همکاران مجموعه بنیاد مسکن داده نشده است و زمین ها براساس ضوابط و مقررات واگذار شده و اسناد آن را نیز دستگاه های ذیربط در اختیار دارند و تا کنون مورد خاصی گزارش نشده است. واگذاری هایی که انجام شده نیز قبل از سال ۹۶ انجام شده و بعد از سال ۹۶ واگذاری و خام فروشی در آنجا ممنوع شده است .

خواجه ای گفت: در روستای دواسب و پایین کوه هم اگر توجه کنید در روستای دواسب اصلا زمینی پیدا نمی کنید که تصرف نشده باشد و ساخت و ساز غیر مجازی آن انجام نشده باشد . یک زمین هزارمتری هم در آنجا پیدا نمی شود . ولی حداقل در روستای پایین کوه زمینی وجود دارد که چه غلط چه درست بتوان روی آن بحث کرد و زمینها از دست متصرفین و سوداگران حفظ و حراست شده است. زمین ها براساس ضوابط و مقررات در سالهای گذشته به اشخاص حقیقی واگذار شده است و اسناد آن هم در نهادهای ذیربط قابل بررسی است که می توانند اعلام کنند که تخلفی صورت گرفته است یا خیر؟

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان همچنین گفت: سال گذشته حدود ۳میلیارد تومان به حساب ۱۰۰ امام دراستان زنجان واریز شده و هرچقدر که به حساب ۱۰۰ امام کمک شود همان میزان هم تهران پرداخت خواهد کرد . لذا امسال ۸ میلیارد را تعهد کرده ایم که تلاش می کنیم ۸ میلیارد هم از تهران دریافت کنیم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست