• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۸-۳۰
  • شناسه خبر: 35646

آقایان اعضای شورای شهر! خودتان هم از حمل و نقل عمومی استفاده کنید

اگر در همه جای دنیا از حمل و نقل عمومی برای تسهیل در رفت و آمد استفاده میشود، اما اینجا تا زمانی که حرکت و توقف وسایل نقیله منظم و با برنامه ریزی نباشد این سیستم بیشتر برای تحقیر مردم است. گاهی آنقدر شهروندان در ایستگاه ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» باز هم موضوع، وظایف شهرداری و نارضایتی مردم از سیستم حمل و نقل عمومی است. در این مدتی که اعضای شورای ششم مستقر شده اند خبر خرید اتوبوس ها و مینی بوسها و ون های جدید، چندین بار منتشر شده است. منتهی اگر از مشکل همیشگی کمبود این وسایل که در شهرک های دور از مرکز شهر بیشتر نمایان و باعث ناراحتی مردم است بگذریم، موضوع دیگر در این رابطه بی نظمی در حرکت این وسایل نقلیه از جمله ون ها و مینی بوس های جدید است. گویا نه اتوبوسها و نه دستگاه های ون و مینی بوس های جدید هیچ برنامه منظمی برای توقف در ایستگاه ها و ساعت حرکت ندارند. این موضوع بیش از کمبود اتوبوس، مردم را آزار می دهد.

از سال گذشته که در دهه فجر حمل و نقل با اتوبوس ها رایگان شد این مشکل بیشتر شد، چون اتوبوسها با تاخیر و توقف بیشتری حرکت می کردند. امروز هم احساس می شود که هیچ برنامه ریزی و کنترلی برای نظم در حرکت وسایل نقلیه شهری وجود ندارد. به حدی که در برخی مسیرها راننده ها هرجا دلشان بخواهد توقف می کنند، فلاسک چایشان را پر می کنند و یا حتی بربری می خرند و یا با هم خوش و بش می کنند. آنچه اینجا نادیده گرفته می شود وقت مردم است.

اگر در همه جای دنیا از حمل و نقل عمومی برای تسهیل در رفت و آمد استفاده میشود، اما اینجا تا زمانی که حرکت و توقف وسایل نقیله منظم و با برنامه ریزی نباشد این سیستم بیشتر برای تحقیر مردم است. گاهی آنقدر شهروندان در ایستگاه ها منتظر اتوبوس می مانند و بعد هم نا امید می شوند و می روند. به قول یکی از شهروندان « …تاکی باید هرچند دقیقه یکبار گردنمان را دراز کنیم و ببینیم اتوبوس می آید یا نه؟..» این مشکل ربطی به کمبود اتوبوس و سایر وسایل نقلیه ندارد. گویا آقایان حتی از یک تذکر شفاهی و کتبی هم دریغ می‌کنند. مگر قبلاً که دستگاه و کنترل هوشمند نبود چه‌کار می‌کردند؟ اتوبوس‌ها در پایانه هفت‌تیر یک ربع به یک ربع حرکت می‌کردند، اما امروز به بهانه اینکه هنوز دستگاه کنترل هوشمند نداریم و یا هنوز با پیمانکار قرارداد نبسته‌ایم، وقت مردم را بی‌ارزش می‌شمارند.

ناگفته پیدا است اگر سیستم حمل‌ونقل عمومی فعلی کارایی داشت که آقایان اعضای شورای شهر و شهردار خودشان از آن استفاده می‌کردند بالاخره وقت آن‌ها ارزشمندتر از شهروندان است. بارها در ایستگاه‌های اتوبوس از شهروندان می‌شنویم که «… مسئولان خودشان با راننده شخصی می‌روند و خبر از مردم ندارند. انگار مردم بیکارند و برای تفریح سوار اتوبوس می‌شوند.»

مجید ناصحی مقدم رئیس شورای شهر زنجان در این خصوص و در پاسخ به خبرنگار پیام ملّت گفت: الان خریدها تقریباً تکمیل‌شده و ون‌ها و مینی‌بوس‌ها هم خریداری‌شده و چند دستگاه اتوبوس مانده که به‌تناسب آن، سیستم کنترل و پایش هوشمند ناوگان حمل‌ونقل عمومی را هم راه‌اندازی خواهیم کرد. اعتراض مردم وارد است ولی تا سیستم هوشمند راه‌اندازی نشود کنترل همه اتوبوس‌ها و راننده‌ها ممکن نیست.

سعید نجفی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر زنجان هم گفت: تعداد کم وسیله حمل‌ونقل باعث می‌شود که ساعت حرکت آن‌ها منظم نباشد. بااینکه مشاور سیستم حمل‌ونقل هم در این مورد کارکرده و زمان تقریبی انتظار برای این تعداد دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و ون هم مشخص کرده و گفته مثلاً با این تعداد مینی‌بوس و اتوبوس و ون ، ۱۵ دقیقه مسافر منتظر می‌شود. ولی سیستم هوشمند باید نصب شود و رصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط این سیستم هوشمند انجام و پایش شود که در حال تکمیل کارهای پیمانکار و انعقاد قرارداد هستیم و چند استان که پیمانکار دارند هم بررسی‌شده‌اند و قرار است ازلحاظ نرم‌افزاری هم رصد شوند و نفر شمار و دوربین هم در ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها گذاشته شود، البته که این کار توسط شهرداری باید انجام شود و ما هم مدام تأکید می‌کنیم. شرکتی هم از مشهد آمده و الان دو سال است که در تبریز سیستم هوشمند حمل‌ونقل عمومی را اجرا می‌کند و فقط مانده که شهرداری قرارداد را با او منعقد کند. قبلاً با بانک شهر قرارداد داشتیم که خیلی طولانی شد ، بانک شهر مبلغ را بالا برد و به‌نوعی رد کرد و الان مجدداً پروسه انتخاب پیمانکار تکرار می‌شود.

وی گفت: ولی در تا زمانی که ابزار هوشمند کنترل ناوگان حمل‌ونقل عمومی نباشد نمی‌توانیم بگوییم راننده کِی می‌آید و کی می‌رود؟ وقتی دوربین در ایستگاه، پایانه و در اتوبوس نصب شود و نفرشمار کار کند دیگر راننده هر جا دلش خواست توقف نمی‌کند و تأخیر هم ندارد، ولی فعلاً سیستم حمل‌ونقل تقریباً سنتی اداره می‌شود.

داود نوری رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پیام ملّت گفت: بخشی از ناوگان ما کهنه است و هنوز ما به آن ناوگان حمل‌ونقل نو که باثبات باشد نرسیدیم. بعضی وقت‌ها این ماشین‌ها نیاز به تعویض روغن و سرویس و نگهداری دارند و دوره تضمین (گارانتی) دارند که چند وقت یک‌بار مجبور می‌شویم این‌ها را از خط دربیاوریم. بعضی وقت‌ها هم سرویس‌های متفرقه‌ای که متأسفانه هست و مجبوریم به‌هرحال کمک کنیم و این هم عاملی می‌شود که این نظم و ساعات حرکت خطوط به هم بخورد. ضمن اینکه حداقل ۴۰ دستگاه از ناوگان ما کهنه است و وقتی خراب می‌شوند مجبوریم آن‌ها را به پارکینگ انتقال دهیم و تا تعمیر شود و برگردد یک مقدار بی‌نظمی ایجاد می‌کند.

نوری بابیان اینکه متأسفانه دولت هم به وعده خودش عمل‌نکرده که ۴۱ دستگاه اتوبوسی خریداری‌شده را یکجا تحویل بدهد و فعلاً فقط ۱۸ دستگاه به ما رسیده گفت: مابقی اتوبوس‌ها هنوز تحویل داده نشده است این‌ها اگر به‌صورت کامل تحویل داده می‌شد حرکت اتوبوس‌ها هم منظم‌تر می‌شد.

وی افزود: در حال حاضر اسناد لازم را برای هوشمند سازی سامانه اتوبوسرانی آماده کرده‌ایم و دنبال شناسایی پیمانکار هستیم و اگر این اتفاق بیفتد و پیمانکار را پیدا کنیم؛ هم موضوع پرداخت ها و هم رصد و کنترل و پایش حرکت دستگاه‌ها را به‌صورت هوشمند انجام خواهیم داد و بدون نیاز به بازرسی حضوری و فیزیکی کنترل و رصد به‌صورت هوشمند آنلاین و آفلاین انجام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان  بابیان اینکه بررسی نهایی هوشمند سازی سیستم حمل‌ونقل عمومی با سازمان فاوا انجام‌شده و اسناد هم تهیه و آماده‌شده است گفت: درصورتی‌که شرکتی برنده شود حداکثر ۴ ماه زمان می‌برد تا هوشمند سازی ناوگان حمل‌ونقل صورت بگیرد و امیدواریم تا آخر سال این کار را انجام شود و اگر این اتفاق بیفتد یقیناً آن نظمی که مورد انتظار شهروندان است به‌صورت کامل حتماً انجام و جلب رضایت مردم هم خواهد شد.

نوری گفت: ما جزء استان‌هایی هستیم که خیلی خوب داریم ناوگان حمل‌ونقل را نوسازی و تکمیل می‌کنیم حتی هفته گذشته که ریاست جمهوری به سنندج رفته بود هم از ناوگان ما به‌عنوان استان معین کمک گرفتند.

وی با اشاره به اینکه داریم تلاش می‌کنیم که تا سیستم پایش و رصد هوشمند راه بیفتد گفت: فعلاً با حضور فیزیکی کارها را انجام می دهیم. نمی‌توانیم برای هرکدام از صد و پنج دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس و ون یک ناظر بگذاریم. نیروی انسانی هم کم داریم. نهایتاً با دو یا سه نفر می‌توانیم کل شهر با این وسعت نظارت کنیم؛ همکاران ما گاهی از ساعت شش و نیم صبح که شروع می‌کنند تا ۹ شب هم کار تمام نمی‌شود. این کمبود نیروی انسانی هم مزید بر علت است. ولی امیدواریم این هوشمند سازی راه بیفتد و اولویت ما هم‌الان همین است. اگر ناوگان تکمیل و نوسازی نشده بود برای ما مقداری مشکل بود، ولی الان که ناوگان دارد تکمیل میشود حتماً ارزش دارد که آن را به‌صورت هوشمند رصد و پیمایش کنیم که در آن صورت پرداخت ها هم حتماً الکترونیکی خواهد بود و معطلی که با دستگاه‌های پوز و پرداخت نقدی به وجود می‌آید هم برطرف خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست