• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۲-۰۳
  • شناسه خبر: 37225

در صنعت سرب و روی با دو مشکل جانمایی و یکپارچه نبودن مواجه هستیم/  باید فرصتها و تهدید های صنعت روی را درکنارهم  ببینیم

در مورد صنعت سرب و روی در زنجان به صراحت می توانیم بگوییم که دو خطا وجود داشت؛ خطای اول جانمایی آن است که برای این واحد اتفاق افتاد، خطای دوم این صنعت نیز خرد خرد بودن و پراکندگی آن است.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سال ها است که صنعت سرب وروی در زنجان مستقر شده و از همان زمان هم مخالفان و موافقانی داشته است. امروز که تمرکزها بیشتر روی مسائل زیست محیطی این شرکت است به ویژه بعد از اظهار نظر رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر جابجایی آن که هم صاحبان این صنایع و هم فعالان محیط زیست در استان را به واکنش هایی واداشت.

مجید گلشنی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص انرزی بر بودن صنعت روی و چرایی ادامه فعالیت آن در زنجان در این شرایط، به خبرنگاران گفت: می شود این موضوع را گفت که صنعت روی یک صنعت انرژی بر است، ولی خب اول که این صنعت می خواست کارش را آغاز کند، این نگاه نبود. این صنعت در ابتدا تکنولوژی داشت، علم و دانش فنی داشت. این را به ضرث قاطع می توانم بگویم که همین امروز بخش تحقیق و توسعه این شرکت هر روز دارند یک چیز جدید پیدا می کنند و دنبال این هستند که چطور این صنعت را اصطلاحا «های گرید» یا به بالاترین درجه های کیفیت برسانند. یک تکنولوژی که ساده  باشد هیچوقت نمی تواند تحقیق و توسعه اش اینقدر قوی باشد که هرسال  یک چیز جدید پیدا کند. پس این صنعت یک زمانی برای  خودش دانش محور و تکنولوژی محور بوده است. بله امسال  و امروز که داریم با شما صحبت می کنیم به واسطه راحت تر شدن قضیه می گوییم انرژی بر است.

گلشنی در خصوص آلایندگی صنعت سرب و روی گفت:  نه فقط سرب و روی که در کل، صنایع معدنی نسبتاً آلایندگی بیشتری دارند. چه کار کنیم؟ صنایع معدنی را نداشته باشیم؟ اصلا امکان پذیر نیست. قدرت هرکشوری به این است که بتواند از آن منابع خام و ماده معدنی خامی که دارد درست استفاده کند و زمانی می تواند درست استفاده کند که از فرآوری بهره ببرد.

وی افزود: تا ما خاکی را فرآوری نکنیم هرچقدر هم بگوییم اینجا صدمیلیون یا یک میلیارد تن منابع خاک داریم چه ارزشی دارد؟ باید این پتانسیل بالفعل بشود که اولین مسیرش هم صنایع معدنی است. لاجرم باید از اینجا رد شود. ما می گوییم اگر یک ذره آب و یا برق داریم باید به این حوزه بدهیم، چون این مجبور است که از آب و انرژی استفاده کند که بتواند فرآوری کند. یعنی اگر یک ذره آب داریم و اولویت بندی می کنیم که آب را کجا تخصیص بدهیم؟ ما می گوییم که آب را باید در همین مسیر استفاده کنیم.

مجید گلشنی با بیان اینکه همه هم می گوییم که ماده معدنی را خام نبرید. آن را فرآوری کنید و همه این شعارها را می دهیم گفت:  اگر بخواهیم این شعارها را جامه عمل بپوشانیم خب مسیر همین است. حالا بحث این است که چطور آلایندگی این را کنترل کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در مورد صنعت سرب و روی در زنجان به صراحت می توانیم بگوییم که دو خطا وجود داشت؛ خطای اول جانمایی آن است که برای این واحد اتفاق افتاد، جانمایی خوبی نبوده، حتی در زمان خودش هم خوب نبوده است.البته حتما آن زمان مسائلی بوده مثلا به خاطر شرایط اشتغال و یا بیکاری قبول کردند، ولی در همان زمان خودش هم، فاصله ای را که برای یک صنعت فرآوری مد نظر قرار دادند فاصله مناسبی نبوده است. خطای دوم این صنعت نیز خرد خرد بودن آن است.

گلشنی با بیان اینکه اگر بخواهیم صنعت سرب وروی استان را با صنایع مس سرچشمه مقایسه کنیم اصلا قابل مقایسه نیست افزود: بیشترین حالت و بالاترین عددی که اینجا نیاز به ماده معدنی دارد ۳میلیون تن خاک در سال است در حالی که فقط مس سرچشمه بدون فاز توسعه از ۴۲ میلیون تن خاک مصرف می کند. ولی کسی به آن ایراد نمی گیرد. در حالی که خاک مس سرچشمه نیم درصد است ولی در اینجا خاک در بدترین حالت ۱۰ درصد است و زیر ۱۰ اصلا اقتصادی نیست. این نشان می دهد که اگر ما می توانستیم یک صنعت یکپارچه ای برای این واحد داشته باشیم بهتر بود. پس ما با دو مشکل جانمایی و یکپارچه نبودن این صنعت در استان مواجه هستیم.

وی افزود: البته من از دید صنعت می گویم. شاید دوستان محیط زیست خیلی فرصت های بیشتری را بگیرند و تهدیدهای بیشتری را ببینند. اما من ازدید صنعت می گویم، اگر در آن زمان با علم امروزم در این صنعت می خواستم تصمیم بگیرم، درجانمایی آن دقت می کردم و همینطور سعی می کردم یکپارچه باشد. شاید در آنصورت خیلی از صحبت هایی که امروز هست نمی شد و سرمایه گذاری را که همه جا برایش فرش قرمز  پهن می کنند، اینگونه طردش نمی کردند. یعنی سرمایه گذار آمده هم سرمایه گذاری کرده و هم مدام دارد لعن و نفرین می شنود. بالاخره او هم طبق همان مجوزهایی که به او داده شده جلو آمده است. این صنعت اگر یکپارچه بود خیلی بهتر می شد به ویژه پسماند آن را مدیریت کرد، الان که نمی توانیم همه واحد ها را را موظف کنیم که هرکدام یک لندفیل داشته باشند.

مدیر کل صنت و معدن استان زنجان با اشاره به فرمول (SWOT ) و لزوم شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها گفت: حرف ما ااین است که این فرمول اینجا هم به کار می آید که فرصتها و تهدید ها و مزایای این صنعت را باید با هم ببینیم. نمی شود تصمیم یک طرفه گرفت و همه جهات را ندید. حذف کردن و پاک کردن سخت نیست. همین موضوع پسماند، چندسال بود که روی زمین بود، ولی از سال ۹۹ مطرح شد و  از ۹۹ تا ۱۴۰۱ پیشنهاد تعیین تکلیف آن را دادیم. این برای اولین در کشور بود و طبیعتاً خطاهایی هم  هم داشته است. مزایده ای را  به طور شفاف برگزار کردیم و همه سوالاتی که ممکن است مطرح شود  را هم در اینجا لحاظ کردیم.  اینکه به چه شکلی واگذار شود و طرح ایمنی آن به چه شکلی باشد و چه کسی در مورد طرح محیط زیستی آن  می خواهد نظر بدهد، نظارت و درآمد چگونه اجرا خواهد شد و چه شرکتی می آید، همه را سعی کردیم جواب بدهیم.

وی با اشاره به تعیین سه دوره برای مدیریت پسماند روی گفت: سه دوره آماده سازی و تجهیز، دوره برداشت، دوره آماده سازی و پاک سازی زمین در نظر گرفته شد که  الان در دوره آماده سازی و تجهیز هستیم. شش ماه به آن وقت دادیم که ضمانت نامه حسن انجام کار را بیاورد و دارد طرح هایش را  ارائه می دهد. حتی برای فروش این پسماند یک سامانه مثل بورس باید راه اندازی می کردیم که شفاف باشد. که چه  کسی با چه عیاری و با چه قیمتی می خرد؟ یعنی کیفیت و کمیت و شخص معلوم است. یکی ازالزامات ما همین بود که البته منجر به طولانی تر شدن زمان آن شد، ولی این نرم افزار آماده است. چون شفافیت از همه چیز مهم تر است. اعتقاد ما این بود کار مدیریت پسماند روی ده سال است که مانده، اشکالی ندارد که دو ماه هم بماند ولی درست انجام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه الان یک سیاستی در استان دارد اتخاذ می شود که به نظر من جای بخش خصوصی آنجا خالی است و نظر من این است که  ما آنجاهایی آسیب دیدیم که بخش خصوصی را حذف کردیم و گفتیم خودمان بلدیم و خودمان تصمیم می گیریم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست