• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۱-۱۶
  • شناسه خبر: 37648

ما سیاست ارزی مناسبی نداریم/ صادرکننده انگیزه‌ای برای صادرات و عرضه ارز ندارد

این سیاست طی سال‌های گذشته بارها تکرار شده است و براساس سیاست فعلی، صادرکننده انگیزه‌ای برای صادرات و عرضه ارز ندارد، به این معنا که طبق این سیاست میل به صادرات و ارزآوری به کشور کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خانه ملّت، درباره افزایش نرخ ارز در بازار اظهار کرد: ما سیاست ارزی مناسبی نداریم و در گزارشی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره سیاست‌های ارزی تدوین شد، وضعیت فعلی پیش‌بینی شد.

طاهری گفت: متاسفانه این سیاست طی سال‌های گذشته بارها تکرار شده است و براساس سیاست فعلی، صادرکننده انگیزه‌ای برای صادرات و عرضه ارز ندارد، به این معنا که طبق این سیاست میل به صادرات و ارزآوری به کشور کاهش پیدا می‌کند، زیرا براساس این سیاست ارز باید در سامانه نیما عرضه شود. این در حالی است که به تامین ارز موردنیاز برای مواد اولیه توجهی نمی‌شود. این شرایط موجب می‌شود که شخص یا تمایلی به صادرات نداشته باشد یا انگیزه‌ای برای عرضه ارز نداشته باشد یا اگر بتواند کم اظهاری کند.

وی افزود: این سیاست به نحوی است که موجب می‌شود عرضه ارز کاهش پیدا کند و هرچه اختلاف بازار غیررسمی و سامانه نیما بیشتر شود، عرضه ارز کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسبون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در شرایطی که اختلاف نرخ ارز در بازار و سامانه نیما زیاد است، تقاضا نیز بیشتر می‌شود گفت: در این شرایط افراد تلاش می‌کنند که ارز بیشتری دریافت کنند، زیرا سود خوبی به دست می‌آورد حال این ارز می‌تواند برای مسافری یا واردات مواد اولیه و ماشین آلات باشد.

طاهری افزود: هرچه اختلاف تقاضا و عرضه بیشتر شود، افراد ناچارا برای تامین نیاز واقعی ارز به سمت بازار غیر رسمی می‌روند زیرا دولت نمی‌تواند این نیاز را تامین کند و این وضعیت موجب رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی می‌شود و این چرخه ادامه خواهد داشت.

نماینده زنجان و طارم در زنجان با بیان اینکه اگر دولت می‌خواهند قیمت ارز را دستوری کنترل کند و بازار را به رسمیت نشناسد، باید نظارت کاملی بر بازار داشته باشد گفت: باید جابه‌جایی حتی یک دلار نیز در کشور در اختیار دولت و بانک مرکزی باشد که بانک مرکزی همچین توانایی ندارد و خودشان نیز بارها این موضوع را اذعان کرده‌اند.

وی گفت: اگر سامانه‌های بانک مرکزی به گونه‌ای بود که می‌توانست بر حوزه ارز نظارت داشته باشد و هر نوع جابه‌جایی ارز را رصد می‌کرد و به هیچ وجه در بازار غیررسمی مبادله ای صورت نمی‌گرفت و بانک مرکزی می‌توانست نیاز واقعی را پاسخ دهد، شاید امکان انجام برخی اقدامات وجود داشت اما در این شرایط -که مانند چند سال گذشته است- موفق نخواهد شد.

طاهری با اشاره به اینکه ارز در ۳ حوزه بهداشت، صنعت و کشاروزی که متولی آن‌ها وزارتخانه‌های بهداشت، صمت و جهاد کشاورزی است، استفاده می‌شود گفت: سیاست‌گذاری‌هایی که در این وزارتخانه‌ها انجام می‌‎شود با سیاست‌های ارزی تطابق ندارد، به طور مثال ما می‌خواهیم افزایش تولید داشته باشیم بنابراین به مواد اولیه و ماشین آلات نیاز داریم اما در مقابل سقف ارز تعیین می‌کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: دولت باید هرچه زودتر این سیاست ارزی را اصلاح کند تا آسیب کمتری به کشور وارد شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست