• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۱-۲۵
  • شناسه خبر: 37712

سازمان ثبت اسناد مکلف به صدور مجوز فعالیت برای پلتفرم‌های غیردولتی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف به صدور مجوز فعالیت پلت‌فرم‌های بخش غیردولتی با اولویت معاملات املاک کردند.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را رفع و تصویب کردند.

بر این اساس متن زیر به انتهای ماده ۱۱ این طرح اضافه می‌شود.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است مجوز فعالیت سکو و یا پلت‌فرم‌های بخش غیردولتی با اولویت معاملات املاک را با رعایت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۱.۲.۵ صادر نماید. سکوهای موضوع این ماده باید دارای شناسنامه ملی اشخاص حقوقی باشد و سکوهای مذکور موظفند علاوه بر رعایت قوانین و مقررات مربوطه،هویت متعاملین و شهود در صورت وجود را به صورت الکترونیکی احراز کند. بستر امن برای ارتباط صوتی و تصویری متعاملین و شهود در صورت وجود با یکدیگر را ایجاد کند و به استعلام‌های مراجع ذیصلاح قضایی و  اداری به صورت برخط پاسخ دهند. اجرای این قانون از جهت شرایط و ضوابط حاکم به خصوص لحظه فعالیت سکوها با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی انجام می‌شود.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است گزارش عملکرد اجرای این ماده از جمله پاسخ به استعلام‌ها و مجوزهای صادر شده را هر سه ماه یکبار به کمیسیون عمران و کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ارائه کند.

همچنین کمیسیون بند «و» تبصره ۲ ماده ۱۳ را اصلاح کرد که براساس آن بعد از عبارت سازمان بهزیستی کشور عبارت « و سایر خانواده‌های ناتوان مالی واقع در دهک‌های ۱، ۲ و ۳ درآمدی حسب اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» اضافه می‌شود.

طبق مصوبه کمیسیون عمران جهت تامین نظر شورای نگهبان، عبارت ۳۰ درصد جایگزین عبارت ۲۰ درصد می‌شود و بعد از عبارت شورای عالی مسکن عبارت «در صورت وجود مصلحت ملزمه با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی» اضافه می‌شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست