• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۲-۳۱
  • شناسه خبر: 4835

واژگونی وسیله نقلیه؛ اصلی ترین عامل فوت درتصادفات جاده ای استان زنجان

پیام ملت– مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان گفت: ۲۲۲نفردرسال ۹۵ در تصادفات راههای برون شهری وروستایی استان زنجان به علت  واژگونی وسیله نقلیه جان خود را ازدست داده اند. ایرج دست نشان در گفت و گو با پیام م ...

پیام ملت مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان گفت: ۲۲۲نفردرسال ۹۵ در تصادفات راههای برون شهری وروستایی استان زنجان به علت  واژگونی وسیله نقلیه جان خود را ازدست داده اند.

ایرج دست نشان در گفت و گو با پیام ملت، با بیان اینکه کاربران آسیب پذیر راههاوعابرین پیاده ۷ درصد  و موتورسیکلت سواران نیز۲۰ درصد از متوفیات حوادث جاده اي استان در سال ۹۵  را به خود اختصاص داده اند، اظهار کرد: این امر بر برنامه ریزي و انجام اقدامات مناسب براي ارتقاي ایمنی این گروه از استفاده کنندگان از راهها اهمیت ویژه اي می بخشد.

وی به ارتقاي بخش ایمنی عابرین اشاره کرد و افزود: می توان با ایمن سازي فیزیکی مراکز جمعیتی اطراف جاده، اجراي طرحهاي آرام سازي ترافیک، ایجاد محدودیتهاي گذر از عرض راه، احداث پلها و گذرگاههاي ایمن براي عابرین و اجراي برنامه هاي آموزشی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی که دردستورکار اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان قراردارد نقش عمده ای در افزایش بخش ایمنی داشت.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان اظهارداشت :  به منظور ارتقاي ایمنی موتورسواران نیز لزوم شناسایی محورهاي با تصادفات و تلفات بالاي موتورسیکلت براي برنامه ریزي هدفمند، وهمچنین ارتقاي نظام آموزشی راکبین موتورسیکلت، ارائه برنامه هاي آموزشی و ترویج و تجهیز موتورسواران به وسایل ایمنی نظیر کلاه ایمنی و شبرنگ هاي مخصوص موتورسیکلت سواران ضروری است که البته این موارد همواره ازسوی این اداره کل اجرا و دنبال می شود.

دست نشان با اشاره به اینکه واژگونی وسیله نقلیه با ۲۹ درصد ازانواع نحوه وقوع تصادفات در رده های بالای علل  منجر به فوت درتصادفات راههای برون شهری وروستایی استان زنجان  قرار گرفته است،ادامه داد: فعالیتهایی از جمله؛ اعمال مدیریت سرعت به ویژه در محورهایی که آمار واژگونی بالا دارند، اصلاح هندسی قوسها، اجراي شیارهاي هشدار دهنده و لرزاننده، بهبود و تقویت حفاظهاي کناري جاده، ملایم سازي شیب شیروانی ها، ایجاد جایگاهها و توقفگاه هاي ایمن براي توقف، توسعه مجتمع هاي خدماتی و رفاهی به منظور استراحت و جلوگیري خواب آلودگی رانندگان، کاهش یکنواختی محیط راه در مسیرهاي طولانی، افزایش آگاهی رانندگان درخصوص تبعات رانندگی در حین خستگی بایستی تواماً مورد عمل قرار گیرند.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان بیان داشت : درصد قابل توجهی از حادثه دیدگان در محل تصادف جان خود را از دست داده اند که شدت تصادفات وهمچنین عدم آگاهی عمومی کافی در زمینه نحوه اطلاع رسانی حوادث به مراکز ذیربط و نوع امداد مناسب و آموزش داده شده با مصدومین حوادث رانندگی و بویژه ضعف در مدیریت صحنه تصادف توسط افرادی که درمحل حضور دارند ، از عمده دلایل بالا بودن تلفات سرصحنه می باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت : تعداد فوت شدگان حوادث رانندگی در شبکه آزادراهی وراههاي اصلی کشور به نسبت سهم آنان از شبکه راههاي برون شهري کشور بالاتر می باشدواین عامل  با سهم ۳۰ درصدی بزرگراهها و آزادراهها و ۲۲درصدی راههای روستایی وفرعی دراستان زنجان مطرح است.

ایرج دست نشان با تاکید برنقش موثر فرهنگ سازی درکاهش تلفات تصادفات جاده ای استان زنجان یادآورشد: بر اساس گزارشات مورد بررسی  ۳۶درصد از فوت شدگان در طی فصل تابستان جان خود را در تصادفات رانندگی برون شهري و روستایی از دست داده اند و ماههاي شهریور و مرداد بیشترین تعداد متوفیات حوادث رانندگی در طول سال را داشته اند که بخشی از این سهم ها ارتباط مستقیمی با حجم تردد در فصل تابستان دارد.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست