• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۰
  • شناسه خبر: 14591

کرونا سیستم آموزش عالی را متحول خواهد کرد

پیام ملّت- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به تحولات ناشی از کرونا، گفت:سالها بود سیاست آموزش بصورت مجازی و برخط روی میزها و درکنج پژوهشگاه ها خاک می خورد اما کرونا به تصمیم های خاک خورده تکان داده است.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» نخستین جلسه ویدئو کنفرانسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با فعالان دانشجویی واحد زنجان با حضور دکتر علیرضا فیروزفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان برگزار گردید تا روند فعالیت های آموزش برخط ، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و وضعیت و رفتار مردم و دانشگاهیان در مورد پدیده بزرگ قرن مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. این جلسه در ادامه جلسات منظم و ماهانه برگزار شده در سال ۱۳۹۸ که به دلیل شیوع بیماری در پایان سال متوقف شده بود، برگزار گردید.

علیرضافیروز فر گفت: به گفته دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بنا بود سیاست آموزش های مجازی از اوایل دهه ۷۰ مورد توجه مسئولان و آموزش عالی قرار بگیرد اما این تصمیم تا کنون محقق نگردید.برگزاری آموزش های برخط در فضای الکترونیک و مجازی در دانشگاه ها و مدارس با همه مشکلات و تنگناها مورد توجه قرار گرفت و کرونا زبان گویای بسیاری از نقایص و مشکلات گردید.

علیرضا فیروز فر افزود: بسیاری برای نیل به اهداف به فرصت نیاز دارند و این فرصت ها را نردبان توفیق و ترقی می دانند اما همواره این فرصت ها نیستند که انسان را به کمال و تعالی سوق می دهند و گاهی تهدیدهایی به وجود می آیند که فرصت هایی بزرگ از درونشان متولد می گردد و چه بسا چنین تهدیداتی قوه محرک و شتاب دهنده در روند حرکت و تغییر در مسیر آن به سمت تعالی باشد.فرصت های بزرگ از درون تهدیدهای کرونا ویروس برای جوامعی اتفاق خواهد افتاد که خویشتن خویش را نبازند و با مهارت و کاردانی مسیرهای منتهی به تهدید را شناخته و متناسب با تهدید فرصت به وجود آورند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در این جلسه با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت : مردم ایران در این مقطع حساس مهربانانه و جهادی به یاری دست اندرکاران نظام سلامت کشور رفتند و سیل مهربانی جاری شد و هیچ کس احساس تنها بودن نکرد.

وی ادامه داد : رفتار ایرانیان سرافراز با رفتار مردمان دنیا در مواجهه با این پدیده بزرگ تفاوت ها داشت و سبک زندگی و رفتاری ایرانی- اسلامی به نمایش درآمد.

فیروزفر یاد آور شد : پدیده کرونا ویروس بزرگترین پدیده و مساله تحقیقی برای دانشمندان و محققان جهان است و اینکه مردم دنیا در مقابل این پدیده چه عکس‌العملی خواهند داشت.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه ها و آموزش در دوران شیوع کرونا افزود : از اسفندماه که بحث کرونا جدی شد تغییرات خیلی زیاد و جدی در تمامی سیستم ها و فرایندهای دنیا و کشورمان ایجاد شد . سیستم دانشگاهی ما دچار یک تحول خیلی اساسی گردید. از همان روزهای اول با توجه به رشد آمار و پیش بینی ها مشخص بود که حرکت به سمت ارائه آموزش‌های برخط از ملزومات زمان حاضر است.

وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تدبیر ریاست عالی دانشگاه و به همت تیم جهادی سازمان مرکزی موفق شد در صدر دانشگاههای کشور و قبل از همه به صورت متمرکز زیرساختی ایجاد کند که به صورت سراسری و با کنترل از مرکز بتوان خدمات آموزش های برخط ارائه کرد.

وی ادامه داد : هرچند بعضی از موسسات آموزش عالی دیگر نیز به این یقین رسیده بودند که درگیری که از شروع بیماری به وجود آمده لاجرم آموزشهای نیم‌سال را به سمت آموزش های برخط خواهد برد ولی با تدبیری که در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد این دانشگاه پیشرو گشته و نتیجه کار عیان گردید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان افزود : دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از یک میلیون دانشجو بصورت متمرکز حوزه آموزش های برخط را مدیریت می کند و این موضوع در شرایط حاضر با توجه به زیرساختها کار چندان ساده ای نیست و اگر این موضوع در شرایط عادی رخ می داد قطعا به یک برنامه ریزی چندماهه نیاز داشت تا بتوان چنین سیستمی را پیاده کرد.

وی گفت: برای مدیریت و نظارت بر آموزش های برخط فعالیت های گسترده ای از ابتدای طرح این موضوع و در ادامه در ایام تعطیلات نوروزی اتفاق افتاده و طراحی سیستم های ارتباط با دانشجویان و اساتید با دانشگاه و ارتباط دانشجو و استاد و سامانه های رسیدگی و نظارت بر روند فعالیت و سامانه پیامکی شناسایی مشکلات دانشجویان از فعالیتهای مهم استان زنجان برای احصا مشکلات و رفع آنها بود.

وی تصریح کرد : به همه دانشجویان پیامک ارسال گردید که چنانچه دانشجویی در آموزش برخط دچار مشکل هست تنها با ارسال عدد «۱» اعلام مشکل نماید تا تیم پشتیبان آموزش دیده جهت رفع مشکل با ایشان تماس بگیرند و این اتفاق افتاد.

وی نظارت بر محتوای آموزش های برخط را از دیگر راهبردهای این دانشگاه عنوان کرد و گفت : برای کنترل کیفیت کلاس‌ها علاوه بر تمهیدات سازمان مرکزی، واحد های استان زنجان نیز با طرحی با عنوان “مدیریت سیستم” به نظارت پرداختند. همکاران واحدها بصورت آنلاین در اکثر کلاسها حضور پیدا می‌کنند و محتوای آموزشی کلاس‌ها کنترل و نظارت می شود تا مطالب ارائه شده در کلاس ها در قالب pdf و پاورپوینت در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

دکتر فیروزفر ادامه داد : برای تسهیل در امور دانشجویان و ارتباط دانشجو با استاد و برعکس تعداد بیش از ۱۰۰ پشتیبان در سطح استان فعال هستند که شماره تلفن پشتیبان ها روی سایت دانشگاه ودر قالب های مختلف به اطلاع دانشجویان و اساتید اطلاع رسانی شده است.

وی به رسالت و نقش فعالان دانشجویی در عصر حاضر اشاره کرد و گفت : فعالان دانشجویی در این مقطع حساس وظیفه حساس و رسالت بزرگی بر دوش دارند و انتظار داریم همانگونه که در بسیاری از مسائل در کنار دانشگاه بوده اید در این گذر حساس که می تواند سرمنشاء تحولات مهم برای جامعه باشد فعالانه وارد عرصه شوید.

وی ادامه داد : برای ارائه آموزش‌های برخط همه گروه‌ها ، تشکل‌ها ، کانون ها و انجمن های علمی با همه اعضا و تمام نیرو و امکانات وارد عرصه شوند و با همفکری مسئولان دانشگاه را در ارائه هرچه بهتر آموزش های برخط یاری دهند و همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه در اختیار فعالان دانشجویی و همه دانشجویانی است که بتوانند در این فرایند به یاری دانشگاه بیایند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در بخش دیگری از این دیدار مجازی به پرسش های فعالان دانشجویی پاسخ داد و اظهار کرد : بازگشایی دانشگاه در آینده نزدیک بستگی به شرایط کشور در مواجهه با این بیماری دارد و دانشگاه ، اساتید و دانشجویان خود را برای دو سناریو پیش رو که استمرار کلاس ها بصورت برخط و یا حضوری باشد آماده کنند و تمهیدات لازم باید اندیشیده شود.

وی به برگزاری دروس عملی اشاره کرد و گفت : اگر روند آموزش بصورت فعلی ادامه پیدا کند با حفظ فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس ها برگزار خواهد شد و اگر روند به روال عادی برگردد کلاس های عملی مطابق گذشته برگزار خواهد شد و البته برخی کلاس های عملی در برخی رشته ها مانند کامپیوتر امکان برگزاری بصورت مجازی را دارند.

وی به میزان مشارکت دانشجویان در برگزاری کلاس های برخط اشاره کرد و گفت : بیش از ۹۷ درصد کلاس ها بصورت برخط برگزار می گردد و میزان مشارکت دانشجویان در این کلاس ها روند صعودی داشته و در حال حاضر به حدود ۷۰ درصد در متوسط استانی رسیده است. هر چند در برخی واحدها مشارکت دانشجویی بالای ۸۵% نیز ثبت می شود.

وی به پرسش یکی از فعالان دانشجویی در خصوص وضعیت شهریه خوابگاه دانشجویی اشاره کرد و گفت : در این خصوص با یک سیاست متحد کشوری عمل خواهد شد.

موضوع برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان یکی دیگر از مباحث این نشست مجازی بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به شیوه های برگزاری آن اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا یک پدیده کاملا ناشناخته است و آنچه تاکنون در سطح دنیا مطرح شده است یافته های تجربی در خصوص این بیماری است و هیچ روند مشخصی در این خصوص شناسایی نگردیده و لذا باید منتظر بود که روند به چه شکلی پیش می رود.

وی سناریوهای احتمالی برای امتحانات را برشمرد و گفت : دو سناریو برای برگزاری امتحانات پیش روی دانشگاه است. سناریوی اول این است بیماری فروکش کند و امتحانات مطابق گذشته بصورت حضوری برگزار گردد و اگر این اتفاق نیافتد باید دانشگاه ، دانشجویان و اساتید تجربه نوین برگزاری امتحان در بستر آموزش برخط را تجربه کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان اشاره ای هم به فعالیت های ستاد پیشگیری از کرونا داشته و گفت : دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با طرح موضوع کرونا اولین جلسه خود را اول اسفندماه برگزار کرد و در جلسات استانی یکی از اعضای موثر این ستاد بود.

وی تاکید کرد : آشپزخانه مرکزی نقاهتگاه های زنجان توسط دانشگاه آزاد اسلامی زنجان مدیریت می شود و این مرکز وظیفه تامین غذای این نقاهتگاه ها در سطح شهر زنجان را برعهده دارد.

وی اظهار داشت : برای تشخیص بیماری کرونا در مراکز بیمارستانی و آزمایشگاهی دستگاه تشخیص Real Time PCR در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده است.

دکتر فیروز فر با اشاره به مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در تامین نیاز دانشگاه علوم پزشکی برای تجهیز نقاهتگاه ها در سطح استان زنجان افزود : با تحویل ۳۷۰ تخت و مشارکت خوبی در تجهیز نقاهتگاهها داشته ایم.

وی با اشاره به تولید محصولات پزشکی و بیمارستانی در سطح استان برای تامین بخشی از نیازها اشاره کرد و توضیح داد : تولید بیش از ۲۰۰ هزار عدد ماسک استریلیزه و تولید محلول ضدعفونی کننده توسط واحد زنجان و تولید گان پزشکی در واحد ابهر و مشارکت دانشجویان و تشکل های دانشجویی و بسیج دانشجویی واحد زنجان در تولید ماسک و همچنین توزیع اقلام ضدعفونی کننده بین اقشار نیازمند جامعه بخشی از این فعالیت ها بود.

گفتنی است در این نشست مجازی بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان فعال واحد زنجان به عنوان نمایندگان تشکلها و کانونها و انجمن های دانشجویی، معاون فرهنگی و دانشجویی واحد زنجان ، نماینده تشکل های دانشجویی استان زنجان و نماینده سازمان مرکزی حضور داشتند که از میان آنها مهدی رضایی از بسیج دانشجویی، محمد جواد ذوالقدر از انجمن علمی حقوق، کمیل محمدی دبیر کانون عقل سرخ، مهدی یوسفی دبیر هیات مذهبی فاطمیون، لیلا غفاری دبیر کانون نماز، طاهره حسین زاده دبیر کانون کوهواره و اسما جعفری از کانون حجاب و عفاف به طرح موضوعات و دیدگاه ها و پرسش ها در این نشست پرداختند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست