• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۵
  • شناسه خبر: 14941

صنایع دستی و شبیخونی که از کرونا خورد

پیام ملّت- هنرمند صنایع دستی در استان زنجان گفت:صنایع دستی یکی از فرصت‌های اشتغالزایی مناطق مختلف است،اما مشکلات بسیاری باعث کندی روند کسب و کار تولیدکنندگان این پیشه شده است.

مریم کرمی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با بیان این که اگر چه چندی پیش بیان این موضوع که صنایع دستی می‌تواند چرخ اقتصاد خانواده را به حرکت در آورد برای بسیاری ها قابل قبول نبود اظهار داشت: اما امروزه بسیاری از تولیدکنندگان از جمله هنرمندان زنجانی ثابت کردند که این تولیدات بومی نه تنها می‌تواند دودوتای اقتصاد خانواده را به همان چهارتای خودمانی مبدل کند بلکه در اشتغالزایی و رونق تولید منطقه نیز اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی افزود: این درحالی است که هنرمندان صنایع دستی این استان علی‌رغم همه کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان با همت والای خود گام در مسیر تولید گذاشته‌اند اما در ادامه این مسیر پرپیچ و خم درگیر مشکلات متعددی شده‌اند که بدون شک باز کردن گره مشکلاتشان گامی در راستای اشتغال‌زایی، رونق تولید و توسعه استان خواهد بود.

کرمی با بیان این که امروزه بیمه، بازاریابی، گرانی مواد اولیه و ایجاد بازارچه فروش دائمی صنایع دستی از جمله مهمترین مشکلات هنرمندان صنایع دستی است عنوان کرد: این مشکلات همانند مثال معروف سنگی بزرگ جلوی پایشان شده و اجازه سرعت گرفتن به آنها نمی‌دهد، است.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان نخستین حلقه مفقوده در این بخش را بسته‌بندی نا مناسب می‌دانند چرا که تا وقتی محصولات بسته بندی مناسب و برند مشخصی نداشته باشند، نمی‌توانیم در عرصه صادرات که اصلی‌ترین هدف تولید صنایع دستی است موفق باشیم.

وی با ابراز ناراحتی از این موضوع که تسهیلات کافی در اختیار هنرمندان قرار نمی‌گیرد بیان کرد: یکی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی این است که سرمایه اولیه برای آغاز به کار را ندارند و تسهیلاتی که در ابتدای امر به آنها داده می‌شود نیز کافی نیست.

کرمی بحث مهم دیگر برای یک هنرمند در حوزه صنایع دستی را وجود بازار فروش عنوان و گفت: بازار فروش علاوه بر بحث درآمدزایی در ادامه مسیر تولید محصولات نیز اهمیت زیادی دارد.

این فعال صنایع دستی مشکل بیمه را نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی در حوزه صنایع دستی اعلام کرد و افزود: چند سال است که منتظر باز شدن سایت و سامانه مربوطه برای پیگیری بحث بیمه هستیم اما هنوز سایت مربوطه باز نشده است.

به گفته این هنرمند، افزایش قیمت مواد اولیه بازار فروش را کمرنگ کرده است، زیرا افزایش قیمت مواد اولیه صنایع دستی به صورت طبیعی موجب افزایش قیمت نهایی محصول می‌شود، بدون شک این امر بر بازار فروش و تمایل افراد جامعه برای خرید صنایع دستی نیز تأثیر می‌گذارد.

کرمی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی در زمینه آموزش صنایع دستی به جامعه مخاطب خود از مربیان برجسته استفاده نمی‌کنند بیان کرد: این موضوع یادگیری صنایع دستی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی نقش نمایشگاه‌های صنایع دستی را بسیار مهم در بازاریابی دانست و افزود: به هنرمند برای شرکت در نمایشگاه دیر اطلاع رسانی می‌شود و یا اگر اطلاع رسانی شود هزینه شرکت در آن بسیار بالا است.

این فعال صنایع دستی در ادامه درباره تاثیر کرونا بر حوزه صنایع دستی، اظهار کرد: با شیوع کرونا درآمد بخش اعظمی از فعالان بخش صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی به شدت کاهش یافته و بازار صنایع دستی هم مانند سایر بازارها تحت تاثیر قرار گرفته است به نحوی که اکثر فعالیتها با وقفه و تعطیلی روبه رو شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای کاهش زیان، فروش اینترنتی صنایع دستی را در را پیش رو گرفتیم اما در این امر چندان موفق عمل نکردیم و مردم رغبتی برای خرید نداشتند.

این هنرمند با اشاره به این که در روزهای کرونایی هنرمندانی که برای بازار کار می‌کردند به دلیل تعطیلی کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها دچار مشکلات زیادی شدند و شبیخون از کرونا خوردند، ابراز داشت: حتی افراد به دلیل نگرانی خانواده‌هایشان در ابتلا به کرونا نمی‌توانستند صنایع دستی نیمه کاره خود را به منزل منتقل و در آنجا به ادامه فعالیت بپردازند.

وی ادامه داد: هنرمندانی که در خانه فعالیت دارند در ۲ ماه اخیر فرصت بیشتری برای تولید داشتند اما این قشر نیز نمی‌دانند مشتری خود را خواهند داشت یا خیر، بسیاری از فعالان صنایع دستی نیمه دوم سال را به امید نوروز ۹۹ به تولید صنایع دستی پرداختند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا همه تولیدات در انبارها ماند، برخی اجناس که به صورت پیش فروش معامله شده بود فسخ شد.

کرمی به دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد: به جای هدایای یکبار مصرف و سر رسید با اهدای صنایع دستی مختلف از تولیدات این بخش و هنرمندان استان حمایت کنند./ ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست