• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۸
  • شناسه خبر: 15886

از کمترین عرصه برای فعالیت های معدنی استفاده شود

پیام ملّت- کارشناس ارشد منابع طبیعی و کشاورزی گفت: از کمترین عرصه لازم در فعالیت های معدنی استفاده شود تا تخریب سرزمینی کمتری اتفاق افتد.

تقی سالک در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای غنی از لحاظ معادن است و به ناچار باید از این‌منابع خدادادی بهره مند شد، اظهار کرد: آنچه اهمیّت دارد و توسعه فعالیت های معدنی را با مشکل مواجه می سازد روش برداشت و استخراج مواد معدنی است.

وی با بیان اینکه از آنجایی که بهره برداری از معادن اجتناب ناپذیر است بنابراین لازم است که بهره برداران از معادن به نکات زیست محیطی توجه لازم را داشته باشند، افزود: بهره برداران از معادن باید از بهترین روش برداشت که کمترین آسیب را به پوشش گیاهی، آب و خاک وارد کند استفاده کنند.

کارشناس ارشد منابع طبیعی و کشاورزی عنوان کرد: با توجه به وجود مواد سمی و فلزات سنگین در خاک های معدنی نگهداری آنها در بلند مدت می تواند موجب نفوذ این آلاینده‌ها به خاک و ایجاد حوضچه های سمی شود که به زیان پرندگان، حیات وحش و خاک‌منطقه خواهد بود.

سالک با تأکید بر اینکه لازم است بهره برداران از معادن مطالعات جامعی در منطقه انجام دهند تا ضایعات زیست محیطی کمتری را ایجاد کنند، ادامه داد: همچنین مدیریت لازم در حفاظت از پوشش گیاهی، آب، خاک و حیات وحش منطقه ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه لازم است پس از بهره برداری در سینه های کار معادن نسبت به بازسازی پوشش گیاهی و کاشت گونه های گیاهی منطبق با فلور گیاهی منطقه اقدام گردد، تصریح کرد: در همین زمینه نیاز است طرح توسعه ای که نظرات کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در آن لحاظ شده باشد تهیه گردد.

 کارشناس ارشد منابع طبیعی و کشاورزی ادامه داد: اثرات زیست محیطی فعالیت های معادن بر روی آب، خاک، هوا، پوشش گیاهی و حیات وحش بسته به نوع روش به کار رفته در این فعالیت ها بسیار متفاوت است. لذا در اینجا لازم است به تعدادی از روش های استخراج اشاره شود.

سالک با اشاره به روش کنتوری در بهره برداری از معادن افزود: در این روش که عمدتا تمرکز روی مواد معدنی است آلودگی چندانی در آب و تخریب خاک مشاهده نمی شود چراکه سطح برداری کامل صورت نمی گیرد. بلکه بیشترین اثرات بر روی حیات وحش، آلودگی صوتی و آلودگی هوا خواهد بود.

وی با اشاره به روش استخراج سطحی عنوان کرد: در این روش که همراه با برداشت خاک از سطح است و اثرات روی آب بسیار زیاد است همچنین با از بین بردن پوشش گیاهی، جابجایی زیاد خاک و ایجاد گرد و غبار در منطقه آلودگی هوا نیز زیاد می شود. اما در این روش چون انفجاری صورت نمی گیرد آلودگی صوتی دیده نمی شود.

کارشناس ارشد منابع طبیعی و کشاورزی به روش استخراج روباز اشاره و عنوان کرد: در این روش استخراج آثار و تبعات زیادی روی آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی وجود دارد و آلودگی صوتی آن هم بالاست. در کل این روش آثار زیادی روی محیط زیست و منابع طبیعی دارد.

سالک ادامه داد: در روش های دیگر مثل روش هیدرولیکی، زیرزمینی، استخراج از کف دریا و غیره آلودگی ها بسیار زیاد است که پرداختن به آنها فرصت بیشتری می طلبد.

وی با بیان اینکه با توجه به تنوع مواد معدنی همواره باید ملاحظات زیست محیطی مد نظر باشد، افزود: فرقی نمی کند چه ماده معدنی را استخراج می کنیم بلکه روش استخراج و ملاحظاتی که اشاره شد، مهم است.

کارشناس ارشد منابع طبیعی و کشاورزی عنوان کرد: طبیعتا معادنی که مواد سمی مانند سرب، روی و ارسنیک و غیره را به همراه دارند مخاطرات بیشتری نسبت به معادنی مانند سنگ های مرمر  و یا سنگ های تزئینی و غیره دارند. آنچه مهم است احترام به طبیعت و سرزمین است که هر بهره بردار باید در کار خود داشته باشد./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست