• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۴-۰۸
  • شناسه خبر: 17766

زنجان در جذب سرمایه گذاری خارجی پیشرو است

پیام ملّت - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: استان‌های زنجان، خراسان رضوی، کرمانشاه و هرمزگان با کسب رتبه‌های اول تا چهارم در مجموع بیش از نیمی از حجم سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۹۸ را به خود اختصاص داد ...

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در سال‌های گذشته حدود ۱۷ درصد درخواست تاسیس جوازهای صنعتی، منتج به صدور پروانه بهره‌برداری می‌شد اما با تاکید بر جهش تولید و ایجاد رونق در فعالیت‌های صنعتی هم‌اکنون برای ۲۵ درصد درخواست‌ها پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

ناصر فغفوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته یک هزارو ۲۳ فقره درخواست سرمایه‌گذاری در استان زنجان ثبت شده که ۲۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش دارد.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این درخواست‌ها حدود هشت هزار میلیارد تومان است.

فغفوری خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۱۶۰ واحد صنایع کوچک و متوسط در استان زنجان با اخذ پروانه بهره‌برداری، شروع به کار میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها ۵۸۳ میلیارد تومان است.

۲۵ درصد درخواست‌های صنعتی زنجان، منتج به صدور پروانه می‌شود

وی تصریح کرد: این واحدها به غیر از پروژه‌های بزرگ صنعتی است که بنا بود در پایان سال گذشته به بهره‌برداری برسند که به دلیل شیوع بیماری کرونا و لغو سفرهای مسؤولان ملی مرتبط، مراسم افتتاح آن‌ها به زمان دیگری موکول شد.

فغفوری ابراز کرد: حجم سرمایه‌گذاری واحدهای بزرگ صنعتی بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان است.

هیچ واحدی به واحدهای تولیدی تعطیل زنجان اضافه نشده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه هیچ واحد تولیدی در سال گذشته به شمار واحدهای تولیدی تعطیل این استان اضافه نشده است، گفت: ۲۷ واحد تولیدی که در سال‌های گذشته، تعطیل شده بودند با تلاش و پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال ۹۸ به چرخه تولید بازگشتند.

وی اظهار داشت: در سال ۹۷ ، هفت واحد بزرگ صنعتی که در زمان فعالیت خود بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل داشت، تعطیل بود اما امروز حداکثر سه واحد تولیدی از این دست واحدها تعطیل هستند.

فغفوری، تحریم‌ها را فرصتی برای رونق بخش اقتصادی و تکیه به توان داخلی خواند و خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ برای اولین بار، گروه کالایی با عنوان فهرست گروه چهار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که بر این اساس، اجازه ثبت سفارش واردات به کالاهایی که ساخت داخل دارند داده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار بود که ۱۸ درصد آن مربوط به استان زنجان است و زنجان رتبه اول کشور را دارد.

افزایش بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نشان از رونق تولید در زنجان دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بیمه اجباری تامین اجتماعی، جزو مولفه‌های تب‌سنج حوزه اقتصادی و بررسی وضعیت رونق اقتصادی بوده که ۸۰ درصد بیمه‌های اجباری تامین اجتماعی استان زنجان در حوزه تولید است.

وی، شمار بیمه‌شدگان اجباری تامین اجتماعی استان زنجان را ۱۱۲ هزار نفر خواند و اظهار داشت: در سال ۹۷ این رقم ۱۰۶ هزار نفر بود که ۶ هزار نفر در سال گذشته اضافه شده و همچنین پنج هزار نفر نیز در طول سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند.

فغفوری خاطرنشان کرد: بنابراین بیش از ۱۱ هزار نفر نیروی کار جدید در سال گذشته در استان زنجان ایجاد شده و لیست حق بیمه آن‌ها به تامین اجتماعی ارسال می‌شود.

وی افزود: این رقم علاوه بر اینکه نیروی کار جایگزین بازنشستگان را پوشش داده، ۶ هزار نفر هم به شمار بیمه‌شدگان افزوده شده است.

فغفوری افزود: بر اساس گزارش اداره کل تامین اجتماعی در سال ۹۸ هیچ کد اقتصادی در استان زنجان ابطال نشده که نشان از عدم تعطیلی واحدها دارد.

وی یادآور شد: کسب رتبه اول کشور در نرخ مشارکت اقتصادی، رتبه سوم از لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری و بهبود فضای کسب و کار و کاهش شمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نیز از دستاوردهای سال ۹۸ حوزه تولید، اشتغال و اقتصاد استان زنجان است.

دستاوردها حاصل تلاش تمام مدیران است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: تلاش و همت تمام مدیران و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و انتظامی و رسانه‌ها در کنار یکدیگر با فضای آرام در جامعه، توانسته عملکرد قابل قبول و اثربخش و رشد مطلوب شرایط اقتصادی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید در نظر داشت که تمام این دستاوردها و موفقیت‌ها در شرایط متفاوت و سخت ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه به دست آمده و در شرایط عادی نبوده است.

فغفوری خاطرنشان کرد: حضور سرمایه‌گذاران توانمند بخش خصوصی، نقطه قوت و پتانسیل استان زنجان بوده و می‌توان گفت تقریبا تمام سرمایه‌گذاری‌های صنعتی این استان توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی ابراز کرد: تمام جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال ۹۸ به دستور استاندار محترم در محل واحدهای تولیدی برگزار شده است.

فغفوری با اشاره به برگزاری ۸۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به ریاست استاندار، ادامه داد: زنجان از حیث حضور استاندار در جلسات جزو استان‌های با بیشترین حضور است.

وی یادآور شد: تمام مصوبات گارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال‌ها ۹۶ و ۹۷ اجرایی و عملیاتی شده و تنها ۲۰ درصد از مصوبات سال ۹۸ باقی مانده که آن هم مربوط به جلسات فصل زمستان بوده و مراحل اداری خود را طی می‌کند.

وضعیت مطلوب اقتصادی و برنامه‌های سال جاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: ۱۰ سال قبل، پروژه‌ای مانند شرکت سیمان خمسه به عنوان بزرگترین پروژه استان به شمار می‌رفت اما امروز حداقل ۱۲ پروژه مانند آن و بزرگتر از آن در استان وجود دارد که حداقل ۱۰ مورد از این پروژه‌ها در سال جاری افتتاح می‌شوند.

وی اظهار داشت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان بزرگترین واحد تولید بطری پلاستیکی، بزرگترین واحد ذوب فولاد و بزرگترین واحد فولاد آلیاژی فولادکاران کشور را نام برد.

فغفوری خاطرنشان کرد: واحد نورد فولادکاران، ۸۰ درصد فولاد آلیاژی الکترودی جوشکاری کشور را تامین می‌کند که اگر این واحد ایجاد نمی‌شد، بخش عمده‌ای از کارگاه‌ها یا باید تعطیل می‌شد و یا ارز قابل توجهی برای تامین مواد اولیه خود می‌پرداخت.

وی تصریح کرد: توسعه و تعمیق ساخت داخل، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی، توجه به معادن و صنایع معدنی، استفاده از فناوری‌های نوین و محصولات دانش‌بنیان، افزایش شمار واحدهای R&D، اجرای دستورالعمل‌های کشوری برای بهبود فضای کسب و کار و تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری از برنامه‌های مهم سال جاری برای جهش تولید است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست