• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۴-۱۱
  • شناسه خبر: 17776

اعتمادسازی منجر به مشارکت مردمی در طرح های مرتع داری و آبخیزداری می‌شود

پیام ملّت-رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: مشارکت های مردمی در طرح های مرتع داری و آبخیزداری باید مبتنی بر سازگاری باشد.

سعید حسنلو در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: در مدیریت مشارکت های مردمی مبتنی بر سازگاری دو نظریه در علوم اجتماعی تحت عنوان نظریه همدلی و نظریه یادگیری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که همکاری به وجود می‌آید این موضوع منجر به وقوع یادگیری می‌شود و ذی نفعان به صورت مستمر از یکدیگر می‌آموزند افزود: نقطه آغاز کار با مردم اعتماد سازی است چراکه وقتی اعتماد فردی و اجتماعی ایجاد می شود مردم نیز در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها مشارکت خواهند داشت.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: آنچه ما امروز در منابع طبیعی شاهد آن هستیم مدیریت منابع طبیعی است که شامل اعمال پایش، ارزیابی، توسعه و اجرای فرآیندهای است که سبب حفظ منابع طبیعی در شرایط مطلوب آن خواهد شد. به عبارتی قوانین و دستورالعمل هایی که از بالا به پایین صادر می شود و بیشتر مربوط به نکات فنی علم مرتعداری است و این قوانین را خود مدیریت نوشته و خودش نیز اجرا می کند.

حسنلو با بیان اینکه در بهره برداری از منابع طبیعی علاوه بر جوامع محلی، دست اندرکاران دیگر از جمله دولتی و غیر دولتی دخیل هستند و برای رسیدن به حکمرانی پایدار در منابع طبیعی نیازمند به تقویت کنش های جمعی و همکاری در بین همه ذینفعان می باشیم ادامه داد: لذا پرداختن به الگوی حکمرانی منابع طبیعی در مقابل الگوی حاکمیت دولتی امری ضروری است. به تعبیر ساده می توان بیان نمود حکمرانی عبارت است از موضوعی چند سویه و عاری از تحکم است. لذا در مدیریت مشارکت مردمی می بایستی مشارکت مبتنی بر سازگاری باشد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان عنوان کرد: نظام اکولوژیک ما پویا است لذا در رابطه میان انسان و طبیعت، طبیعت همواره در حال تغییرات است و انسان بر روی آن تاثیر می گذارد از این رو وقتی نظام و طبیعت تغییر می کند باید قوانین و سیاست ها نیز تغییر کند. لذا از سال ۴۲ منابع طبیعی ایران تغییر کرده لذا قوانین هم باید عوض شود.

وی در خصوص عوامل و علل تخریب مراتع عنوان کرد: عوامل مختلفی باعث تخریب مراتع می شود که از جمله آن علل می توان به محرومیت، فقر، خدمات و تسهیلات نامناسب، اکوسیستم های تخریب شده و کمبود آموزش و ترویج اشاره کرد. البته بسیج اجتماعی یا همان مشارکت جوامع محلی و انسجام سازمان یا همان همکاری و هماهنگی بین بخشی دولت می‌تواند در پیشگیری از تخریب مراتع موثر واقع شود./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست