• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۸-۰۲
  • شناسه خبر: 29413

سرانه ورزشی هر دانش آموز در زنجان ۳۸ سانتی متر/ راه اندازی و تجهیز کلینیک حرکات اصلاحی برای دانش آموزان

کیلینیک حرکات اصلاحی در زنجان در مجموعه ورزشی احمد مظفری راه اندازی شده است که در زمینه حرکات اصلاحی، دانش آموزان را غربالگری و حرکات اصلاحی را ارائه می کند و در آینده نزدیک در مجموعه زیتون مرکز تندرستی در اختیار دانش آم ...

I

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حجت محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: در سال ۱۳۸۳یک روز به نام تربیت بدنی و ورزش نام گذاری شد که بعدها به خاطر بسط و گسترش و اهمیت تربیت بدنی در بین جامعه ایرانی داشت به هفته ترببت بدنی ارتقا یافت و بناراین ۲۶ مهرماه تا ۲ آبان را به نام هفته تربیت بدنی و ورزش می شناسیم.

محمدی با اشاره به اجرای طرح های مختلف در حوزه تربیت بدنی و سلامت در مدارس استان گفت: مهم ترین آنها، طرح شهید سلیمانی است که براساس آن ۴۰ فضای ورزشی ازجمله ۱۰ سالن ورزشی، ۲۰ زمین چمن مصنوعی و ۴زمین شنی و ساحلی و ۶ کلاس درس تربیت بدنی در سطح استان با اولویت مناطق محروم و دختران با اهداف احداث و بهسازی و افزایش سرانه ورزشی دانش اموزان در ۱۴ منطقه آموزشی با اغتبار ۱۴میلیارد تومان پیگیری و اجرا می شود.

وی افزود: طرح شهید خرازی نیز در راستای آزادسازی و مردمی‌سازی اماکن ورزشی و با هدف تحکیم خانواده و انسجام‌بخشی به خانواده‌ها اجرا می‌شود که بر اساس آن فضاهای ورزشی در اختیار والدین به همراه دانش‌آموزان (در روزهای پنج‌شنبه مادران و دختران و روزهای جمعه پدران و پسران) قرار می گیرد.

حجت محمدی با اشاره به تغییر کاربری فضاهای بلااستفاده و تبدیل آن به کلاس درس تربیت بدنی گفت: اگر فضاهایی بلا استفاده باشد و امکان تغییر داشته باشد این فضاها تغییر کاربری داده و تبدیل به کلاس درس تربیت بدنی می شود که بیشتر برای اول تا سوم ابتدایی کاربرد خواهد داشت. چون در این دوره مهارت های بنیادین و کاربردی ورزشی مثل راه رفتن و لی لی کردن و دویدن و درست نشستن آموزش داده می شود که به دنبال اصلاح آن مهارتهای پایه ورزشی اصلاح می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه کانون های درون و برون مدرسه ای برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در رشته های مختلف ورزشی برای مجموعه ۵۰۷ کلاس اختصاص یافته است گفت: رشته‌های مختلف ورزشی در قالب این طرح در سالن‌های ورزشی اجرا شد .

وی افزود: مسابقات ورزشی دانش‌آموزان در فصل تابستان در سطوح مختلف مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و ملی در رشته‌های انفرادی برگزار شد که ۳ مدال طلا، ۵ نقره و ۶ برنز در سطح ملی کسب شد و همچنین استان زنجان در بخش‌های فرهنگی و فنی مسابقات در گروه خود موفق به کسب مقام اول شد اما در مجموع به رتبه هشتم دست یافت.

حجت محمدی گفت: طرح دادرس با همکاری هلال احمر برای آموزش کمک‌های اولیه و مقابله با حوادث در مدارس متوسطه اول، طرح بهداشت دهان و دندان مختص مدارس ابتدایی و طرح مکمل آهن و ویتامین D3 از جمله طرح های دیگری است که در مدارس اجرا شده و یا در حال اجرا است .

وی افزود: طرح مدارس مروج سلامت نیز با هدف ترویج و استقرار مفاهیم سلامت با مشارکت والدین انجام میشود که بهداشت، تغذیه و تحرک فیزیکی و طرح ارتقا سلامت و بلوغ نوجوانی بیشتر در مدارس شبانه روزی مورد تاکید است .

محمدی گفت: سرانه ورزشی سرپوشیده و روباز دانش آموزان در استان ۲۸ سانتی متر مربع بود که با اجرای طرح های مختلف از جمله طرح شهید سلیمانی و با اقتاح ۴۰ پروژه به ۳۸ سامتی متر مربع می رسد با این حال با استاندار سرانه ورزشی که یک کمتر مربع است خیلی فاصله داریم .

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه چیزی به نام زنگ ورزش و معلم ورزش در مدرسه نداریم گفت: در مدرسه زنگ تربیت بدنی و معلم تربیت بدنی داریم. چون اصول و مفاهیم تربیت بدنی و اهداف آن تا حدودی با ورزش متفاوت است و به دنبال تربیت انسان تمام ساحتی است در حالی که در ورزش تمرکز و هدف روی رقابت و قهرمانی است.
وی با بیان اینکه در استان زنجان ۶۳۰ معلم تربیت بدنی داریم که تحصیلات کارشناسی و ارشد و دکتری در این زمینه دارند گفت:در کل کشور ۷میلیون دانش آموز داریم که از معلم تربیت بدنی بی بهره اند که این عدد در زنجان نیز ۱۰۰۰ نفر است و در حال حاضر اگر ۷۵ معلم تربیت بدنی به مجموعه معلمان تربیت بدنی در زنجان اضافه شود این کمبود تقریباً رفع خواهد شد.

وی از راه اندازی کلینیک حرکات اصلاحی در زنجان در مجموعه ورزشی احمد مظفری خبر داد و گفت: با توجه به تعطیلی نزدیک به سه سال در دوران کرونا و کاهش فعالیت های جسمی دانش آموزان متاسفانه ناهنجاری ها جسمانی در بین دانش آموزان افزایش پیدا کرد بطوریکه نزدیک به ۱۸ تا ۳۶ درصد دانش آموزان دچار انواع ناهنجاری های جسمانی و قامتی و اسکلتی هستند .

وی افزود: این کلینیک از تابستان با همکاران مجرب در زمینه حرکات اصلاحی دانش آموزان را غربالگری می کنند و به دانش آموزان حرکات اصلاحی در ارتباط با آن موضو ع را ارائه می کند که در آییده نزدیک در مجموعه زیتون مرکز تندرستی در اختیار دانش اموزان قرار داده خواهد شد تا با تجهیزات بیشتر به صورت تخصصی این خدمات از جمله فیزیو تراپی را ارائه دهد.
گلبازی رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش استان نیز با بیان اینکه طرح های مشترکی که با دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مدارس اجرا شده نتیجه پایش های انجام شده بوده گفت: در دوره اول ومتوسطه پرسشنامه هایی در حوزه سلامت روان در اختیار دانشاموزان قرار گرفت که براساس آن اختلالات اضطرابی در دختران اول متوسطه بیشتر نمایان بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست