• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۰۹
  • شناسه خبر: 32820

شهرداری ها اختیار کافی برای مدیریت شهر ندارند/مشکلاتی در شهر هست که شهرداری به تنهایی در آنها دخیل نیست

در اجرای پروژه ها مشکلات متعددی هست که اگر شهرداری اختیارات کافی داشته باشد این پروژه ها در کمترین زمان انجام می شود.مشکلاتی در شهر هست که شهرداری به تنهایی در آنها دخیل نیست و دستگاههای متعددی دخیل هستند، ولی مردم از ش ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علیرضا فیروزفر شهردار زنجان در حاشیه افتتاح گذرگردشگری اشراق در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور زنجان در رویداد تعالی حکمرانی شهری درتهران گفت: رویداد تعالی حکمرانی شهر ابتکاری از طرف وزیر کشور بود که با یک تغییر رویکرد در برنامه ریزی مدیریتی از ۱۲شهرهای برتر در عملکرد و ارائه برنامه، دعوت شده بودند و نمایشگاهی از اهم عملکرد شهرها و اهم برنامه های تحولی شهرداری ها در سال گذشته دایر شده بود.

فیروز قر گفت: در این نمایشگاه هر ۱۲ شهر برنامه ها و شبکه مسائل و راه حل های خود را ارائه کردند و بعد از نمایشگاه نشست شهرداران این ۱۲شهر با وزیر کشور برگزار شد که از در این نشست از چند شهر برتر دعوت شد که برنامه تحولی برای تعالی حکمرانی شهری ارائه کنند و خوشبختانه با توجه به عملکرد شهر زنجان در سال ۱۴۰۱ و با توجه برنامه های تحولی که ارائه شده بود، زنجان به عنوان سومین شهر برگزیده برنامه تحولی خود را ارائه داد که کلیات مطالب ارائه شده در مورد مدیریت یکپارچه شهری و لزوم تحقق آن در زمان فعلی بود.

وی افزود: در زمانی که شهرداری ها با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند و قوانین دست و پا گیر شهرداری ها گرفتار کرده ، باید حتما یک تحولی در مدیریت شهر صورت بگیرد. الان شوراهای شهر شورای شهر نیستند، شورای شهرداری هستند . قرار بود نمایندگانی توسط مردم انتخاب شوند به عنوان پارلمان شهری و در تمامی امور شهر دخالت داشته باشند و نظارت کنند و از طرف مردم امور شهر را مدیریت کنند در حالی که این اتفاق نیفتاده و شورای شهر فقط نظارت بر شهرداری دارد و دستگاه هایی که در امور شهر مداخله دارند شورای شهر در آنها دخالتی ندارند . منظور از مدیریت یکپارچه شهر این است که شهر مدیر داشته باشد و الان به واقع مدیر به آن معنا ندارد و شهرداری با کوهی از مسئولیت ها اختیار کافی را برای مدیریت شهر ندارد.

شهردار زنجان با بیان اینکه در اجرای پروژه مشکلات متعددی هست که اگر شهرداری اختیارات کافی داشته باشد این پروژه ها در کمترین زمان انجام می شود گفت: مشکلاتی در شهر هست که شهرداری به تنهایی در آنها دخیل نیست و دستگاههای متعددی دخیل هستند، ولی مردم از شهرداری انتظار حل این مشکلات را دارند و این موضوع لزوم تحقق مدیریت یکپارچه شهری را میرساند که در نشست شهرداران با وزیر کشور ارائه شد . در کل عملکرد شهر زنجان وبرنامه تحولی شهر زنجان مورد توجه همه حاضرین قرار گرفت و این یک اتفاق خوش در شهرداری زنجان بود که در میان ۱۲ شهر برتر کشور قرار میگیرد.

برنامه تحولی مربوط به مشکلاتی است که همه شهرهای درگیرآن هستند و اگر قوانین دست و پاگیر جمع شوند شهرها درآمد خود را داشته باشند و با همان درآمد شهرها را بسازند به شرطی که قوانین دست و پا گیر از جلوی شهرداری ها برداشته شود و مدیریت یکپارچه شهری محقق شود.

وی در توضیح برنامه های تحولی شهرداری زنجان نیز گفت: برنامه های تحولی ما در تمام حوزه ها تعریف شده است . در حوزه گردشگری سلسله گذرهایی که ایجاد می کنیم ، برنامه ای که برای زنجانرود داریم که به زودی آغاز خواهد شد و برنامه ای که برای خانه بوران داریم و در حال تکمیل است و بازار زنجان که بهسازی آن انجام شد که توریسم لاین را در شهر رقم می زند و سبزه میدان که تبدیل می شود به ایران کوچک و قطب صنایع دستی کشور ، برنامه های تحولی در صنعت گردشگری ما در شهر زنجان است که امسال اجرا خواهد شد.

فیروزفر افزود: در حوزه محیط زیست مهم ترین بحث شهر ما موضوع مکانیزاسیون پسماند است و ساماندهی سایت مهتر که در حال انجام است و مهم تر از همه حذف فاضلاب شهری از زنجانرود است که سالیان سال درخواست همشهریان است.

وی گفت: در حوزه های دیگر برنامه تحولی ما روانسازی ترافیک شهر است و اولین هدفگذاری ما هم روانسازی ترافیک غرب زنجان است که درهمین راستا پروژه محور شهیدان کریمی آغاز شد که نه تنها یک طرح تحولی برای امروز است بلکه یک مشکل بسیار بزرگ که در آینده حادث میشد نیز برطرف شد چون در آینده در غرب زنجان با وجود رونق فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی و پروژه های مسکن ملی که بارگذاری شده است تردد بیسار مشکل میشد. در همین حوزه در دل شهر مطالعات ترافیکی هسته مرکزی شهر را داریم که گره های کور ترافیک در شهر حل و فصل خواهد شد.

شهردار زنجان گفت: به همین صورت در حوزه مشاغل نیز شهرداری زنجان برای اولین ده نقطه را به صورت توزیع متوازن در شهر انتخاب کرده و بازارچه های محلی در دست طراحی هستند و که با احداث آنها هم اشتغالزایی خواهد و هم تنظیم بازارصورت میگیرد.

وی افزود: پروژه گذر اشراق تقریبا از آبان ماه ۱۴۰۱ شروع شد چون می خواستیم با شروع فصل بهار تحول همشهریان بدهیم در شاریط زمستان اقدامات لازم انجام شد این محل گذر متروکه ای بود که الان به زیباترین فضای شهری تبدیل شده و در عرض شش ماه به اتمام رسید و تکمیل شد.

شهردار زنجان گفت: فضای پارک ملت در حال تبدیل شدن به تفرجگاه منحصر به فردی است و گذر اشراق هم که امروز افتتاح شد و بین گذر اشراق وگذر ملت فضایی در حال طراحی است به نام پارک آرامش که میتواند در دل جنگل بین این دو گذر فضای استراحت و گپ زدن و استفاده به ویژه سالمندان باشد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست