• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۱۰
  • شناسه خبر: 32835

بیش از ۹۰ درصد قالیبافان کشور زن هستند/ نظام ارزیابان فرش راه اندازی میشود/ صنایع جانبی فرشبافی در کشور فرسوده است

نظام ارزیابان فرش راه اندازی خواهد شد که کار ارزیابی فرش را انجام خواهد تا فرش کشورهای دیگر به نام ایران صادر نشود و همچنین فرش بی کیفیت با خامه های بی کیفیت نام فرش ایرانی را خراب نکند .

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در اولین جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دستباف و پنجمین جشنواره تجلیل از فعالان حوزه فرش دستباف استان زنجان اظهار کرد: ۹۰ دردصد قالیبافان در کشور زن هستند در حالی که دراین مراسم زنان قالیباف کمتر حضور دارند.

رافع با بیان اینکه وجود ناقص بهتر از عدم است گفت: بیمه عشایر و روستایی هم به همین ترتیب است و اگر قالیبافی بعد از چند سال کارکردن بیمه نداشته باشد و دچار از کار افتادگی و یا هرحادثه دیگری شود چگونه میخواهد این خسارت را جبران کند؟

وی افزود: بیمه عشایری جایگزینی برای بیمه تامین اجتماعی است و طبق توافقی که انجام شده، قالیبافان بدون پرداخت هیچ وجهی می توانند سابقه بیمه خود را از صندوق بیمه عشایری و روستایی به تامین اجتماعی انتقال دهند.

رافع با اشاره به بیمه زنان خانه دار گفت: بیشتر قالیبافان ما زن هستند و مگر پرداخت بیمه زنان خانه دار با ۱۴ درصد چقدر می شود که کارفرمایان آن را تقبل نمی کنند؟

وی با بیان اینکه دولت در شرایط تحریم است گفت: به دنبال توسعه بیمه تامین اجتماعی قالیبافان هستیم . ضمن اینکه باید بررسی شود که اگر فردی به هر دلیلی از بیمه قالیبافان حذف شده است بلافاصله یک قالیباف دیگری جایگزین او شود .

رافع با بیان اینکه مهم تر از بیمه موضوع صادرات و فروش فرش است و همه کارها را دولت نباید انجام دهد،فرش متعلق به مردم است ودر میان مردم جایگاه ویژه دارد گفت: فرش اولین کالای غیر نفتی ایران بود که تحریم شد فقط به به این دلیل که اقتصاد مردم و اقتصاد روستا است و نیت امریکا هم هدف گرفتن اقتصاد مردم و به ویژه اقتصاد روستا بود.

وی گفت: در بسیاری از استانها زمانی تولید کننده دانه های رنگزا بودیم ولی الان صددرصد وارد می کنیم چون شیوه آموزش متمرکز و جدی نبود.

رافع با بیان اینکه آموزش فرش فقط آموزش گره زدن نیست گفت:در آموزش خیلی عقب هستیم. آموزش از اصلاح نژاد دام شروع و تمام مراحل تولید فرش را شامل می شود. متاسفانه هنرستان زنجان در آموزش ضعیف است .

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ما در فرش دستباف برند را داریم و گذشتگان ما این نام و این جایگاه را ایجاد کرده اند ولی اگر نتوانیم از ابزار های نوین استفاه کنیم این جایگاه را ازدست می دهیم. فرشبافی فقط تولید فرش نیست بلکه می توان از آن در تولید لباس و رومیزی و سایر محصولات جدید استفاده کرد و به قیمتی بیش از قیمت فرش فروخت.

وی با بیان اینکه ۹۱ هزار نفردرکشور در صنایع جانبی فرش کار می کنند گفت: امروز این صنایع درکشور فرسوده است.

رافع افزود: باید از جوانان و دانش آموختگان فرش در کنار با تجربه های این حوزه استفاده کرد بوِِِیژه در حوزه طراحی خیلی اقدامات نو و تازه ای می توان انجام داد.

رافع با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی و روایت گری و محتواسازی برای فرش ایران گفت: فراخوان ایده از جوانان و استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه داشته باشید .

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: نظام ارزیابان فرش راه اندازی خواهد شد که مانند سازمان نظام مهندسی کار ارزیابی فرش را انجام خواهد و کسانی که در حوزه فرش با تجربه هستند در این نظام ارزیابان حضور پیدا کنند تا فرش کشورهای دیگر به نام ایران صادر نشود و همچنین فرش بی کیفیت با خامه های بی کیفیت نام فرش ایرانی را خراب نکند .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست