• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۱۰
  • شناسه خبر: 32829

عدم ثبات در بازار فرش دلیل افت بیمه قالیبافان است/ ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد فرشبافی در استان زنجان/ قالیبافان همچنان در مضیقه

۱۹هزار کارگاه قالیبافی خانگی در استان داریم ، اما بیمه قالیبافان در استان کمتر از ۵هزار نفر است و نزدیک به هزار میلیارد تومان درآمد از فرشبافی در استان داریم اما قالیبافان ما همچنان در مضیقه هستند.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محسن افشارچی استاندار زنجان در اولین جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دستباف و پنجمین جشنواره تجلیل از فعالان حوزه فرش دستباف استان زنجان اظهار کرد: اگر از من بپرسند که مشکلاتی که داریم و ناکارآمدی های موردی که در این چندسال بعد از انقلاب بوده چه هست؟ هر کس ممنکن است چیزی بگوید ولی از نظر عدالت است. که اگر این کار را بکنیم مودت مردم ظهور می کند،یعنی کمک از محل محبت.

افشارچی گفت: در پازل پیشرفت استان کمک به سرمایه گذاران کار روتین در این حوزه است، ولی خیلی به عدالت نزدیک نیست . عدالت اقتصادی این است که امکانات را برای کسی که میتواند رشد کند فراهم کنیم .

وی افزود: کسی که پول و سرمایه نداردولی اندیشه ای دارد و یا کسی پول و سرمایه نداردولی هنر دارد اینکه آنها را مد نظر قرار دهیم و سیاستهای حمایتی را طوری بچینیم که این افردا هم بتوانند رشد کنند این به عدالت نزدیکتر است.چون میتوانیم با بذرهایی کوچک تولید ثروت را برای کسانی که به نسبت سرمایه داران توان کمتری دارند میسر کنیم.تولید ثروت در کشور باید متکثر شود این تکثر تولید ثروت مارا به عدالت بیشتر نزدیک می کند.

استاندار زنجان با بیان اینکه فرش داشته ای است که میتوانیم به آن ببالیم و ریشه در خاک کشور دارد و باید به آن توجه ویژه شود گفت: زنجیره فرش از تامین مالی تا پیداکردن بازار آن مورد توجه است .

وی گفت: متاسفانه تصویر دقیقی ازداشته های استان که میتوانیم ارائه دهیم نداریم به خاطر اینکه تا کنون اقتصاد نفتی بوده است و دولت هم به آن اهمیت نمی داده است. امروزاگر یک فرش هم در خارج از کشور فروخته شود ارزش دارد. در حال حاضر ما در کشور به هرکدام از افرادی که تواند تولید ثروت داشته باشد نیاز داریم و باید زیرساخت حمایتی را برایش فراهم کنیم .

افشارچی گفت: بیمه قالیبافان افت داشته است به دلیل اینکه نتوانسته ایم در این زنجیره ثبات ایجاد کنیم . اگر تولید کننده بداند که بازار مطمئن است راهش را پیدا می کند و آنوقت در حوزه بیمه هم دچار مشکل نخواهد شد.در این زنجیره باید دنبال این بگردیم که چگونه ثبات ایجاد کنیم . باید حداقل ده سال در بازار فرش زنجان ثبات ایجاد کنیم .

استاندار زنجان با بیان اینکه عقد تفاهم نامه با آستان قدس رضوی یکی از همین زنجیره ها است که مدتی امکان این را داریم که زیر ساختها را تامین مالی کنیم گفت: در صورت تامین مالی هم باید سرعت تولید هم بالا برود و علاوه بر فرشی که می خواهیم به آستان قدس تحویل بدهیم به سمت پیدا کردن بازار هم برویم.

وی با اشاره به نوآوری و خلاقیت در محصولات نیز گفت: باید هرآنچه که داریم را نو ارائه دهیم وگرنه فرصت را از دست می دهیم.

مجید گلشنی مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان زنجان نیر در این مراسم گفت: در استان زنجان حداقل ۳۵ هزار نفر به صورت دائم یا به صورت فصلی فرشبافی می کنند.

گلشنی گفت: بیش از ۱۵۰هزار مترمربع تولید سالیانه فرش استان زنجان است و ۷۶کارگاه متمرکز و ۱۴۶کارگاه غیر متمرکز با مدیریت متمرکز در استان فعال است .

وی با بیان اینکه ۱۹هزار کارگاه قالیبافی خانگی در استان داریم گفت: اما بیمه قالیبافان در استان کمتر از ۵هزار نفر است و نزدیک به هزار میلیارد تومان درآمد از فرشبافی در استان داریم اما قالیبافان ما همچنان در مضیقه هستند.

گلشنی گفت: فرش در تمامی حوزه ها اثرگذار است از طراحی و هنر و صنعت ولی شاهد بی توجهی به حوزه فرش بودیم .

گلشنی با اشاره به اینکه فرش تنها کالایی است که در تحریم های امریکا از آن نام برده است گفت: این موضوع به این دلیل است که امیرکا به خوبی متوجه تاثیر فرش و قالیبافی در اشتغال مردم ایران است و بخش عمده ای از مردم درگیر آن هستند.

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه حوزه فرش مثل صادرات بسته ای از مشکلات دارد گفت: افزایش قیمت ها باعث کاهش خرید فرش شده است و در بررسی های انجام شده مرغوبیت خامه و کیفیت بیشترین تاثیرگذاری را در میان مشکلات فرش داشته است .

وی با بیان اینکه دنبال این هستیم که هر گامی که برمی داریم مشکلی از مشکلات حوزه فرش را حل کنیم گفت: امیدواریم امسال جشنواره ملی فرش در نجان برگزار شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست