• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۳۱
  • شناسه خبر: 33148

کاهش پرونده های دعاوی خانوادگی در زنجان/ متولی ساخت و ساز در اراضی زراعی، جهاد کشاورزی است/ حکم تغییر کاربری اراضی زراعی قلع و قمع است

متولی ساخت و سازها در اراضی زراعی، جهاد کشاورزی است و در صورتی که جهاد کشاورزی شکایت کند ما رسیدگی میکنیم.تولیت حفظ اراضی زراعی با جهاد کشاورزی است و وظیفه دارد که تبیین کند چه ساخت و سازهایی مجاز و کدام ها غیر مجاز است ...

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حجت الاسلام صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان در نشست خبری در آستانه هفته قوه قضائیه اظهار کرد: حداقل ۲۱۳برنامه در هفته قوه قضائیه با شعار”برای مردم ، در راه عدالت”در استان زنجان اجرا خواهد شد که خروجی آن حتما رضایت و اعتماد مردم خواهد بود.

صادقی نیارکی گفت: سال گذشته با توجه به برنامه ها و سند تحول و اولویت های مجموعه و ماموریت های مندرج در اصل ۱۵۶قانون اساسی و فرامین ۸ گانه رهبری برنامه های متعددی اجرا شد که از جمله آن ۲۰۰برنامه در حوزه پیشگیری از جرم بود.

وی افزود: در سال گذشته ۳۰۸هزار و ۸۴۷ پرونده در ۱۴۰شعبه استان رسیدگی و در اجرای احکام ۳۹هزار ۲۲۹ پرونده نیز اجرا و مختومه شد که ۵۰مورد از آنها جزء پرونده های مهم بود ضمن اینکه ۵هزار پرونده نیز در حال حاضر در حال اجرا است.

صادقی نیارکی با بیان اینکه در اجرای برنامه ها، استان ششم کشور هستیم گفت: در صلح و سازش و در کاهش جرائم و کاهش پرونده های قدیمی یا معوق رتبه اول کشور را داریم.

وی گفت: تنها استانی هستیم که ورودی پرونده های آن کاهشی است و در این حال هیچ پرونده بلاثبتی هم نداریم.

رئیس کل دادگستری زنجان افزود: میانگین کشوری صلح و سازش در پرونده های قضایی ۵۸ درصد است که این آمار در استان زنجان ۳۸درصد و همینطور میانگین پرونده های رسوبی و معوق در کشور ۷۴پرونده در هرشعبه است که در زنجان ۳۵پرونده به ازاء هرشعبه است.

وی با اشاره به توجه و استقبال مردم زنجان از گلریزان و آزادسازی زندانیان گفت: این استقبال و توجه مردم در زنجان بی نظیر است درحالی که در استانهای دیگر یک چهارم این مبلغ هم جمع نمیشود.

رئیس دادگستری استان زنجان با اشاره به پرونده های زمین خواری در استان گفت: سال گذشته ۲۲هزار و ۲۹۰مترمربع زمین به عبارتی ۱۵۱مورد زمین خواری با موضوع تغییر کاربری غیرمجاز رسیدگی شد و همینطور از ۳۶۵مورد زمین خواری نیز جلوگیری شد .

وی با اشاره به فرمان عفو اخیر نیز گفت: سال گذشته بیش از ۴۹۰ نفر عفو شدند و در اغتشاشات اخیر نیز بیش از۷۰۰ نفر اعم از متهم و محکوم مشمول عفو شدند و در استان زنجان در پرونده اغتشاشات استثنائات نداشتیم و در این زمینه جزء استان هایی بودیم که خوب مدیریت شد و خسارت قابل توجهی هم نداشتیم . در حال حاضر هم زندانی مربوط به اغتشاشات در زنجان نداریم.

رئیس کل دادگستری استان زنجان درخصوص پرونده دعاوی خانوادگی در استان نیز گفت: تعداد پرونده های دعاوی خانوادگی نسبت به سال های گذشته بهبود پیدا کرده است بطوری که در چندسال گذشته این پرونده ها جزء ۱۰مورد اول پرونده ها بود اما الان جزء ۱۰عنوان پرونده ای که ۵۰ درصد پرونده های ما را تشکیل میدهد نیست. ولی در استان های همتراز ما پرونده های خانوادگی دغدغه اول آنها است ولی ما از آن عبور کردیم اما همچنان این نگرانی برای کل مجموعه قضائی در این مورد وجود دارد.

وی درخصوص اعلام اسامی برخی ادارات و مدیران متخلف نیز گفت: اعلام اسم مدیر دستگاهی که متهم است قانونی نیست و قانون اجازه نمی دهد که که نام آنها برده شود، چه بسا ممکن است در روند رسیدگی مدیر و دستگاه تبرئه شود و اعلام نام او درست نباشد.

رئیس کل دادگستری زنجان در مورد باغشهرها و تخریب ساخت و سازها نیز گفت: متولی ساخت و سازها در اراضی زراعی، جهاد کشاورزی است و در صورتی که جهاد کشاورزی شکایت کند ما رسیدگی میکنیم.تولیت حفظ اراضی زراعی با جهاد کشاورزی است و وظیفه دارد که تبیین کند چه ساخت و سازهایی مجاز و کدام ها غیر مجاز است.ولی حکم تغییر کاربری اراضی زراعی قلع و قمع است مگراینکه احراز شود جزء اراضی زراعی نیست و با ماده ۱۰۰شهرداری فرق دارد .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست