• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۱۳
  • شناسه خبر: 33394

وظیفه اصلی تئاترارتقاء سطح اندیشه و سبک زندگی است/ مسجد بهترین جا برای آشتی مردم با تئاتر است

تئاتر بچه های مسجد می تواند ارتباط تئاتر و مردم را به وجود بیاورد . چون مسجد تنها جایی است که همه مردم از قشرهای مختلف در آن حضور دارند. پس مسجد بهترین جا برای حضور مخاطب مردمی و آشتی مردم با تئاتر است .

dav

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مهدی مقدم معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های فرهنگی مشاجد کشور در نشست خبری در آغاز دوره آموزشی “ مدرسه تئاتر شبستان” در زنجان با بیان اینکه نیاز به بازتعریف نسبت به اهمیت و جایگاه هنر و مشخصاً نمایش داریم گفت: معنای اول این بازتعریف این است که اهمیت موضوع را بشناسیم و دوم این که نسبت خودمان را با آن تعریف، مشخص کنیم چون تاثیر نمایش زیاد و الهام بخش نسبت به هنرهای دیگر است و تا نسبت خود را با این هنر مشخص نکنیم اتفاق خاصی نمی افتد.

مقدم با بیان اینکه در جایگاه فعال مسجدی لازم است نسبت به جایگاه نمایش کنش داشته باشیم گفت: در شرایطی هستیم که آسوده ترین کار انفعال است چون هرکنشی هزینه دارد و این دوره آموزشی برای آموزش هنرمندان است تا در مسجد و محله و شهر اتفاقی بیافتد و تاثیر گذار باشد.

وی افزود: جشنواره مدرسه تئاتر شبستان در کشور، شروعی برای اتفاقاتی است که به نمایش کمک کند چون موضوع و جهت گیری این دوره آموزشی، هنر ناب و اصیل است که به غنا و فهم هنر نمایش کمک می کند.

حسین عالم بخش، دبیر اجرایی جشنواره”مدرسه تئاتر شبستان” نیز در این جلسه با بیان اینکه تئاتر هنری است که می تواند فرهنگ کشوری را جابجا کند و تغییر دهد گفت: ائمه معصومین هم از تئاتر برای آموزش استفاده کرده اند مانند امام حسن و امام حسین علیهماالسلام که با نمایش وضی صحیح را به آن پیرمرد نشان دادند درحالی که از این خلاقیت در مساجد ما استفاده ای نمی شودو این جشنواره برای این است که این شور را به جریان بیندازد.

وی افزود: هنر نمایش مسجدی در چند قالب آغاز شده و یکی ازآنها هم “مدرسه تئاتر شبستان ” است و یکی از کارهای این مدرسه برگزاری کارگاه برای کانون های سطح استان هااست که توسط اساتید و ارشناسان متعهد است که بچه ها را راهنمایی می کنند و گام به گام به جلو می برند.

عالم بخش با بیان اینکه وظیفه اصلی تئاتر در کل جهان ارتقاء سطح اندیشه و تفکر و ارتقاء سبک زندگی است گفت: ما هم باید بتوانیم در ارتقاء سبک زندیگ مردم موثر باشیم ضمن اینکه تئاتر مسجدی فقط مربوط به احکام و مسائل دینی نیست بلکه در مورد آسیب های اجتماعی حرف می زند که اتفاقاً بهترین جای آن مسجد است.

وی افزود: هدف ما این است که اهداف و ایده هایی که در هنر توسط هنرمندان به بچه ها آموخته می شود در مسجد رقم بخورد و دغدغه مربیان این دوره که از مجسد تئاتر را شروع کرده اند هم این است که این نیروی خلاق در مساجد تربیت شوند.

سیدحسین فدایی حسین، استاد نمایشنامه نویسی نیز در این جلسه با بیان اینکه هنر مسجدی مردمی تر است و تئاتر مسجدی مردمی ترین تئاتر است گفت: یکی از دلایلی اینکه می گویند تئاتر مخاطب ندارد همین فاصله گرفتن مردم از آن است به این دلیل که موضوعات و قصه هایی که در تئاتر ایجاد می شود حرف مردم نیست و این فاصله بیشتر هم می شود.

وی افزود: تئاتر بچه های مسجد می تواند این ارتباط را با تئاتر و مردم به وجود بیاورد چون مسجد تنها جایی است که همه مردم از قشرهای مختلف در آن حضور دارند پس مسجد بهترین جا برای حضور مخاطب مردمی و آشتی مردم با تئاتر است .

فدایی حسین گفت: در ذهن مردم این است که تئاتر مال خواص است و این دوره آموزشی و مخصوصا استفاده از واژه تئاتر برای این است که مردم به واژه تئاتر نزدیک تر شوند و از طرفی هم از ظرفیت وسیع مسجد به عنوان محل اجرا استفاده شود .

وی افزود: هیچ اصراری نیست که هنرجویان این دوره بلافاصله وارد کار و حرفه تئاتر شوند چون ممکن است سرخورده شوند بنابراین قرار نیست که بچه ها به سمت حرفه ای شدن بروند و باید نوع تئاتر مسجدی را نمایش دهیم.

فدایی حسین با بیان اینکه تئاتری قرار است در مسجد اجرا شود همانی نیست که در صحنه اجرا می شود گفت: رویداد باید تناسبی با مکان اجرا داشته باشد و سبک و سیاق اجرای آن باید طوری باشد که نمایشنامه در مسجد قابل اجرا باشد و قرار نیست که مسجد را به سالن تئاتر تبدیل کنیم بلکه باید با همان ساختار و چینش مسجد هماهنگ باشد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست