• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۲۱
  • شناسه خبر: 33545

طرح مصوب گردشگری برای ۱۰ روستا در استان زنجان/ ۱۵۳ روستا روی گسل زلزله قرار دارد

۱۰ روستا در استان زنجان طرح مصوب تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری دارد. برای چهار روستای«درسجین، گلابر، خوئین ، ویر» طرح تهیه شده و این طرح برای سه روستای شیت، علم کندی و حاج سیران نیز در دست تهیه است و روستاهای ولیدر، ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» رضا خواجه ای مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در حاشیه بازدید خبرنگاران از روستای گردشگری درسجین در ابهر اظهار کرد: اجرای طرح هادی وظیقه ذاتی بنیاد مسکن است و در ۷۱۰ روستا ۱۰۰درصد مطالعه طرح هادی انجام و در فاز های مختلف اجرایی شده است.

خواجه ای گفت: بنیاد مسکن علی رغم اینکه تعهدی برای اجرای طرح هادی در روستاهای زیر ۲۰ خانوار نداشت ولی در استان زنجان برای ۶۰روستای زیر ۲۰ خانوار هم مطالعه طرح هادی انجام شده است .

وی افزود: هر۱۰ سال یکبار بازنگری طرح هادی در روستاها باید انجام شود که سال گذشته برای ۱۴۰ روستا بازنگری طرح هادی انجام شد و امسال نیز بازنگری طرح هادی برای ۱۲۰روستا در استان زنجان انجام خواهد شد .

خواجه ای با بیان اینکه بنیاد مسکن با روستایی ها عجین شده است گفت: تلاش ما این است که بتوانیم باری از مشکلات روستاییان برداریم که قطعاً بدون همکاری خود روستایی ها و دهیاران و بخشداران این اتفاق نمی افتاد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه ۹۲ هزار و ۶۵۷ واحد مسکونی در روستاهای استان داریم که وظیفه داریم واحدهای غیر مقاوم را مقاوم سازی کنیم گفت: تا امروز ۵۸ درصد آنها مقام سازی شده است و سال گذشته نیز ۴ هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه داشتیم که برای ۴ هزار ۴۴۷ واحد مقام سازی انجام شد .

خواجه ای افزود: امسال هم برای ۴ هزار و ۵۰۰ واحد سهم تسهیلات ۲۰۰ میلیونی داریم که به راحت ترین روش ممکن با بازپرداخت ۲۰ ساله و با کارمزد ۴ تا ۵ درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۱۰غالب واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۳ روستا در استان روی گسل زلزله قرار دارد گفت: حدود ۱۸هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در این روستاها وجود دارند که تا امروز ۷ هزار و ۵۰۰ واحد مقاوم سازی شده اند و می طلبد که ساکنین این روستاها همکاری کنند تا غالب واحدها را در این مناطق مقام سازی کنیم.

خواجه ای با اشاره به سند دار شدن واحد های مسکونی روستایی نیز گفت: ۸۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان دارای سند مالکیت روستایی هستند و واحدهایی که باقی مانده اند هم مشکل اوقاف و انحصار وراثت دارند که تلاش می کنیم بتوانیم سند این واحدهای را هم صادر کنیم. ضمن اینکه سه سال متوالی رتبه برتر کشوری را در صدور سند مالکیت روستایی و همچنین در مقاوم سازی مسکن روستایی نیز چهار سال متوالی رتبه برتر کشور را داریم .

وی افزود: در سال گذشته حدود ۴۰۵ هزار مترمربع اجرای آسفالت در روستاهای استان داشتیم و امسال نیز برای ۲۰۰ روستا انجام خواهد شد که یک انقلابی در آسفالت معابر روستایی صورت گرفته است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اجرای طرح هادی در روستاهای استان گفت: تا امروز در ۴۵۰ روستا اجرای طرح هادی داشتیم و به فراخور اولویت بندی و اعتبارات ملی که می توانیم بگیریم این روستاها احصا و اجرای طرح هادی در انها صورت می گیرد که یک نمونه از آن روستای درسجین در ابهر است.

وی با بیان اینکه طرح هادی در روستای درسجین ۱۰۰ درصد اجرا شده است این روستا سابقه ۷۰۰ ساله دارد و کل واحدهای این روستا دارای سند است گفت: تمام تلاش ما این است که تعداد روستاهایی که قابلیت گردشگری و بافت با ارزش دارند را احیاء کنیم و با هماهنگی و مشارکت سازمان میراث فرهنگی که این روستا ها را در استان افزایش دهیم.

خواجه ای با بیان اینکه علاوه بر روستای درسجین در ابهر، اقدامات روستای قلعه در زنجان نیز آغاز شده که کارهای آن در حال انجام است و طبق برنامه ریزی تحویل داده خواهدشد.

وی در خصوص روستای شیت هم گفت: براساس اولویت بندی انجام شده ۱۰ روستا در اولویت کاری بنیاد مسکن است که روستای شیت هم درست است که روستای هدف گردشگری است ولی هم مطالعه و هم تامین اعتبار آن باید انجام شود و تلاش ما هم این است که تعداد روستاهای گردشگری را در استان بالا ببریم و در آینده خبرهای خوبی از روستای شیت هم خواهید شنید.

خواجه گفت: ۱۰ روستا در استان زنجان طرح مصوب تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری دارد و از این ۱۰ روستا، طرح مورد نظر برای چهار روستای«درسجین، گلابر، خوئین ، ویر» تهیه شده و این طرح برای سه روستای شیت، علم کندی و حاج سیران نیز در دست تهیه است و روستاهای ولیدر، چپدره و ماری نیز مصوبه دفتر مرکزی را دارد.

طبق گفته مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان طرح هادی به طور ۱۰۰ درصد در روستای درسجین انجام شده و با توجه به جاذبه‌های گردشگری این روستا که قدمت ۷۰۰ ساله دارد ، ۸۵ فقره تسهیلات بهسازی مسکن برای ساکنان آن پرداخت شده و طی چند سال در این روستا یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست