• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۰-۱۰
  • شناسه خبر: 36374

کمدی اینترنتی

در جریان هستید که علی رغم تلاش های شبانه روزی شما در باد کردن پیام رسان های داخلی، هنوز تعداد زیادی از کاربران ایرانی، ترجیح می دهند از پیام رسان های خارجی مثل اینستاگرام و توئیتر و تلگرام و واتساپ استفاده کنند.

هزینه اشتراک اینترنت با یک صحنه آرائی شعبده گونه بیش از ۳۰ درصد گران شد. صحنه این گونه چیده شد که ابتدا اپراتورها نامه ای به رئیس جمهور می نویسند و با ذکر دلایل به ظاهر منطقی که البته هیچ کدام برای مخاطب قانع کننده نیست، بر لزوم افزایش تعرفه تاکید می کنند و دلیل این کار را نه بی کفایتی خود در تامین زیرساخت ها و به سود رساندن فعالیت های خود، بلکه ارتقاء کیفیت و توجه به نیازهای کاربران عنوان می کنند. در مرحله بعد متولیان امر در حد وزیر و معاون وزیر به صحنه می آیند و در حالی که ژست حمایت از مصرف کننده به خود گرفته اند، با لحن مخالفت که خنده دار بودن اش زار می زند، شروطی را تعیین می کنند؛ بقیه اش را هم که خوب می دانید؛ اپراتورها بلافاصله شروط اعلامی را قبول می کنند و قیمت ها افزایش پیدا می کند. به همین سادگی. امثال ما هم که ناظر این اتفاقات پی در پی هستیم لابد باید خوشحال باشیم که ناظری وجود دارد و همه چیز در یک فرآیند قانونی اتفاق افتاده است.

آقایان باور کردیم؛ خیال تان راحت. مشکلی نیست. فقط چند سوال بی اهمیت می ماند که اگر دوست داشتید و مخاطب را چیز دیگری تصور نکردید پاسخ دهید. اگر هم ندادید باز مشکلی نیست. بالاخره شما مدیر هستید و بیشتر از ما عوام الناس می فهمید. آیا بین خدماتی که ارائه می دهید با پولی که از کاربر می گیرید، تناسبی وجود دارد؟ منظورم کیفیت و سرعت اینترنت و دسترسی کافی به پایانه های مختلف اینترنتی است. مثلا کاربری که قرار است ۳۰ درصد بیشتر پرداخت کند، آیا مجاز است دسترسی امن و سریعی داشته باشد. خیلی جای دوری نرویم. حال که اوضاع کشور به فرموده خودتان امن و باثبات است، امکان دارد پای خود را از زندگی مردم بیرون کشیده و اجازه دهید ایرانی ها هم مثل سایر ملل دنیا، از برنامه ها و پیام رسان های معتبر جهانی استفاده کنند؟ در جریان هستید که علی رغم تلاش های شبانه روزی شما در باد کردن پیام رسان های داخلی، هنوز تعداد زیادی از کاربران ایرانی، ترجیح می دهند از پیام رسان های خارجی مثل اینستاگرام و توئیتر و تلگرام و واتساپ استفاده کنند. باور کنید با زور و ایجاد محدودیت و فیلترینگ نمی شود. فضایی مثل اینستاگرام با میلیون ها کاربر جدی، مملو از فرصت های اقتصادی است. هیچ کسب و کاری نمی تواند از این ظرفیت عظیم چشم پوشی کند. این محیط به قدری اهمیت دارد که بسیاری از مشاغل از قبل همین پیام رسان در حال معرفی محصول به مشتریان خارجی و ایجاد کانال صادراتی هستند. حال که در فکر توسعه کمی و کیفی اینترنت هستید و تنها راه حل هم افزایش تعرفه هاست؛ نمی شود کمی هم به فکر اعصاب و روان و معیشت کاربر ایرانی باشید؟ چه فرمودید؟ این پیام رسان ها قوانین سرزمینی ما را رعایت نمی کنند؟ تابع نیستند؟ قبول کردیم. پس می ماند سوال آخر. پس چرا تمام مقامات از وزیر و وکیل و استاندار لاینقطع در این فضا مشغول فعالیت هستند؟ نمونه اش همین جناب آقای دکتر افشارچی استاندار دانشمند زنجان که در صفحه اینستاگرام خودشون از مردم استان خواسته اند تا مطالبات خود در آستانه سفر رئیس جمهور مردمی را مطرح کنند.

کمی سنجیده تر تصمیم بگیرید. ابعاد مخرب این تصمیم واضح تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد. اینترنت در حال حاضر تنها ابزاری است که افراد جامعه با استفاده از آن، ضمن انجام تبادلات اجتماعی موثر، لقمه نانی به دست می آورند. صحبت از استارتاپ ها و سهم اینترنت در اقتصاد کلان نیست، بلکه مهمتر از آن انبوه کسب و کارهای خردمقیاسی مانند فروشگاه های آنلاین است که چرخ اقتصاد خانوار ایرانی را می چرخانند. با یک حساب سرانگشتی، این فعالیت های اقتصادی از این پس در دخل و خرج و حاشیه سود خود، باید این افزایش به یکباره را نیز لحاظ کنند. انصاف نیست حالا که مردم در این اوضاع آشفته اقتصادی، به هر جان کندنی هم که شده با اتکاء بر خلاقیت و سخت جانی خود، راه هایی برای کسب درآمد پیدا می کنند، سنگی جلوی راه شان قرار دهیم.

روزنامه مردم نو-جعفرمحمدی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست