• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۱-۰۱
  • شناسه خبر: 36779

اعتبار ۳۰ میلیارد تومان برای محیط زیست استان در سفر رئیس جمهوری به زنجان/ کمبود نیرو چالش جدی محیط زیست استان زنجان

در سفر اول رییس جمهور به زنجان هیچ مصوبه و اعتباری برای محیط زیست استان در نظر گرفته نشده بود، ولی در سفر دوم حدود ۳۳میلیارد تومان اعتبار برای محیط زیست استان در نظر گرفته شده است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا یافتیان، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک با بیان اینکه بهره مندی از هوای پاک جزو حقوق عامه مردم است اظهار کرد: دوازده درصد مرگ و میر ها در جهان ناشی از آلودگی هوا است و یکی از عوامل ایجاد این آلودگی ها خودروهای فرسوده هستند، تردد خودروها فرسوده به خصوص خودروهایی که استاندارد لازم را ندارند دلیل مهم تشدید آلودگی هوا است. هیچکس مخالف توسعه نیست اما کیفیت زندگی نباید تحت الشعاع آن قرار بگیرد و هوای پاک جزو معیارهای کیفیت زندگی است.

یافتیان در خصوص انتقال شهرک روی نیز گفت: انتقال شهرک روی موضوع تازه ای نیست ولی در سفر رییس سازمان محیط زیست به زنجان، چون از زبان ایشان مطرح شد، پررنگ شد.

وی افزود: این شهرک باید جابجا بشود، ولی نباید با تعجیل باشد و این عدم تعجیل نباید منافاتی با سرعت بخشیدن به اقدامات لازم داشته باشد. نباید با عجله باشد چون نمی خواهیم شهرک روی به جای دیگری منتقل شود و یک شهرک روی دیگری ایجاد شود برای همین نیاز به مطالعه جدی و تخصصی است.

یافتیان در خصوص اعتبارات و مصوبات سفر ریاست جمهوری به زنجان نیز گفت: در سفر اول رییس جمهور به زنجان هیچ مصوبه و اعتباری برای محیط زیست استان در نظر گرفته نشده بود، ولی در سفر دوم حدود ۳۳میلیارد تومان اعتبار برای محیط زیست استان در نظر گرفته شده است که ۱۵میلیارد برای تجهیزات و ابزارهای لازم برای اقدامات سازمان در نظر خواهیم داشت و ۱۵میلیارد تومان هم برای ایستگاه های سنجش آلایندگی هوا در نظر گرفته ایم.

یافتیان گفت: در حال حاضر ۳ ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در استان داریم؛ دو ایستگاه در زنجان و یک ایستگاه در ابهر که با توجه به بررسی های انجام شده در ایجرود و خدابنده نیز نیازمند ایستگاه سنجش آلایندگی هستیم که در این خصوص اقدام خواهیم کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان در خصوص تعطیلی های ناشی از آلودگی هوا نیز گفت: در سال ۱۴٠۱ که در شهرهای دیگر تعطیلی های متعددی به خاطر آلودگی هوا داشتیم در استان زنجان اقدام خوبی انجام شد. در این خصوص یک روز قبل از اینکه پیش بینی می کردیم درجه آلایندگی به حد خطرناک برسد جلسات مشترکی با هواشناسی و جهاد کشاورزی برگزار کردیم و با بررسی حرکت هوا دیدیم که توده هوا تا ساعت ۹و نیم صبح از استان رد می شود و براساس آن، تصمیم بر تعطیلی تا ساعت ۱٠صبح گرفته می شد، چون طبق مشاهدات ما تا ساعت ۹و نیم هوا پاک می شد که این هم ناشی از اطلاعات کافی بود.

یافتیان گفت: مساحت کل استان ۲۱هزار و ۷۷۳ کیلومترمربع است که ۵٠۳ هزار هکتار آن تحت مدیریت وحفاظت و منطقه شکار ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان است.

وی با اشاره به کمبود نیرو درسازمان محیط زیست استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد پست ها بلاتصدی هستند گفت: در حال حاضر ۴۵ نفر نیروی محیط بانی داریم که با توجه به مساحت تحت مدیریت در استان این تعداد خیلی کم است، براساس استانداردها به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط بان باید به امر حفاظت اقدام کند، در حالی که در زنجان برای بیش از ۱۱هزار هکتار یک محیط بان داریم که نشان می دهد در خصوص کمبود نیرو دچار چالش جدی هستیم.

یافتیان گفت: ۱٠ پاسگاه محیط بانی در استان داریم که ۵ پاسگاه فعال است و ۵ پاسگاه دیگر به دلیل کمبود نیرو غیر فعال هستند.

یافتیان همچنین با اشاره به سرشماری حیات وحش مناطق حفاظت شده در استان نیز گفت: به طور میانگین افزایش در سه گونه شاخص در طارم کل و بز، در ماهنشان قوچ و میش ارمنی، در سهرین و فیله خاصه آهوی ایرانی ۱۲ درصد بود که البته هنوز تا رسیدن به تعداد مدنظر فاصله داریم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست