• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۱-۰۱
  • شناسه خبر: 36773

کشف محوطه ایلخانی در کاوش‌های باستانشناسی سد مراش زنجان

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان از انجام عملیات کاوش باستان‌شناسی محوطه شماره ۵ در محدوده محوطه تاریخی سد مراش شهرستان ماهنشان خبر داد.

 به‌گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا محمدپور، معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان از انجام عملیات کاوش باستان‌شناسی محوطه شماره ۵ در محدوده محوطه تاریخی سد مراش شهرستان ماهنشان خبر داد.

محمدپور گفت: کاوش باستان‌شناسی محوطه MC۰۰۵ (کوره سفالگری) در محدوده سد مراش شهرستان ماهنشان آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت. محوطه باستانشناسی سد مراش با توجه به شواهد و یافته‌های سطحی در سال ۱۳۹۳ کشف شد و در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار توسط پژوهشگاه باستانشناسی در محوطه مراش شش به انجام رسید و اشیایی که از این کاوش به‌دست‌آمده مربوط به دوره اشکانی بود.

وی افزود: دوره دوم کاوش‌های باستان‌شناسی سد مراش شهرستان ماهنشان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محوطه شماره پنج شهرستان ماهنشان آغاز شده است و بر اساس کاوش‌های انجام شده این ترانشه مربوط به دوره ایلخانی است که توسط تیم باستانشناسی پژوهشگاه باستانشناسی تهران به سرپرستی شقایق هورشید در حال کاوش است که به زودی نتایج کامل این کاوش اعلام خواهد شد.  


محوطه مراش ۶ که در بین اهالی روستا و به واسطه‌ی قرارگرفتن آن در ابتدای دره جن، با نام محوطه جن دره سی شناخته می‌شود، حدوداً در ۵۰۰ متری جنوب غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساختگاه سد و در دره رودخانه حلب قرار گرفته است.  

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست