• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۱-۰۹
  • شناسه خبر: 36894

اختتامیه دومین کنگره بین المللی شعر بانوی بلاغت برگزار شد

اختتامیه دومین کنگره بین المللی شعر بانوی بلاغت با حضور شاعران و برگزیدگان در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار شد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اختتامیه دومین کنگره بین المللی شعر بانوی بلاغت در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار شد.

۴۷٠ اثر از ۱۶۷ شاعر به دبیرخانه این کنگره ارجاع شده بود که از این تعداد ۱۳۶شعر از ۱۱۲شاعر و در بخش عمومی فارسی و نیمایی در کتاب مجموعه اشعار این کنگره چاپ شده است.

معصومه طباطبایی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه همه می دانیم که دانشگاه آزاد اسلامی تأثیرگذاری اجتماعی بسیاری بخصوص در بخش آموزش عالی در همه استان ها و شهرستان ها داشته است اظهار کرد: در سالهای اخیر برنامه های تعالی و تحول در دانشگاه ها و بعد فرهنگی و تاثیرگذاری اجتماعی در دانشگاه مطرح شد که در این راستا جشنواره سراسری امامت و مهدویت با شب میلاد حضرت علی(ع) از سال ۱۴۰۰ در مشهد شروع شد.

طباطبایی گفت: در ابتدا این جشنواره فقط در پنج یا شش مرکز استان برنامه داشت  ولی الان گسترده تر شده و هر ۳۱ استان و واحدهای تهران هم هرکدام جداگانه برنامه هایی را دارند بصورتی که امسال ۷٠ محور موضوعی مطرح شد با ۳۸ هزار اثر که عددبسیار خوبی برای مشارکت است.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم باید وزارت علوم،  فرهنگ و فناوری باشدگفت: متاسفانه بخش فرهنگ از آن حذف شده است در حالی که قوه متفکر در بحث فرهنگی دانشگاه ها هستند.

طباطبایی گفت: ما دانشگاهیان شاید مسائل علمی و آموزشی را خوب بلد باشیم ولی کار فرهنگی و اجتماعی مقداری متفاوت است که باید برای انجام آن پلکانی جلو رفت.

وی با بیان اینکه جریان سازی، گفتمان سازی، شبکه سازی،نمادسازی و رفتارسازی مراحل کار فرهنگی و اجتماعی است گفت: جشنواره امامت و مهدویت یک جریان فرهنگی است که دانشگاه آزاد اسلامی شروع کرده و امسال سومین سال آن است .

طباطبایی افزود: مطمئنا این جشنواره پله اول برای ارتقاء دانشگاه و جامعه است و برای تأثیرگذاری اجتماعی دانشگاه بر جامعه به ترتیب پله های مختلف طی شود.

وی با بیان اینکه یک جریان فرهنگی با اثرات هنری مثل شعر و داستان و فیلم و عکس در سراسر کشور شروع شده گفت: به کارگیری هنر به این دلیل که اثرات هنری میتوانند در جوانان و نوجوانان موثرتر باشند مورد تاکید است.

طباطبایی گفت: شعر به عنوان یکی از نمادهای هنری ایران است و در همین راستا اشعار بسیاری از شاعران بزرگ کشور در مدیحه سرایی و سرودهای انقلابی داریم.

وی با بیان اینکه زنجان را به نام پایتخت شور و شعورحسینی می شناسند گفت: موضوع کنگره شعر بانوی بلاغت هم به درستی برای زنجان انتخاب و نامگذاری شده است. 

طباطبایی با بیان اینکه ما حضرت زینب (س)را به عنوان بانوی فداکار و موثر می شناسیم گفت: عمدتا در روضه خوانی ها و مرثیه سرایی ها از حضرت زینب(س) گفته شده و کمتر ابعاد شخصیتی ایشان برای جوانان و دختران گفته شده است که اگر ابعاد شخصیتی ایشان به درستی مطرح شود شاید جوان ها دیگر دنبال الگوهای دیگری که دیگران برای جوانان ساخته اند نروند.

گفتنی است؛ در این مراسم ضمن اینکه شاعران برگزیده داخلی و خارجی این کنگره به سرودن اشعار خود پرداختند از استاد حاج سید محمدتقی سیفی اردبیلی شاعر شعر (زینب زینب ) و حاج جواد رسولی زنجانی شاعر و مداح اهل بیت تجلیل گردید.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست