• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۲-۱۶
  • شناسه خبر: 37393

پاسخ مدیر کل منابع طبیعی استان زنجان به انتقادات مربوط به طرح کاشت یک میلیارد درخت؛ این نهال ها در جاهایی که قبلا درخت بوده کاشته خواهند شد نه دربیابان ها/ این درختان گونه های بومی هستند نه وارداتی

نهال هایی که در استان تولید شده و قرار است کاشته شود از گونه های بومی است و کاملا سازگار با شرایط اقلیمی است، ضمن اینکه این نهال ها را در طی یک یا دوسال در نهالستان عادت به کم آبی می دهیم و بعد به عرصه منتقل میشوند.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سید حسن حسینی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: منابع طبیعی یعنی آن چیزی که انسان در به وجود آمدن آن دخالتی ندارد و وظیفه سازمان منابع طبیعی هم در درجه اول حفظ این منابع و بعد توسعه آن است.

حسینی در خصوص طرح کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه کاشت یک میلیارد درخت در طول ۴سال تعهدی است که کشور به تصمیمات بین المللی دارد و قرار است در دنیا، به یک تریلیون درخت در ۱٠ سال برسد گفت: براساس این طرح امسال ۲۵٠میلیون نهال در کشور باید کاشته شود که سهم استان زنجان نیز ۳و نیم میلیون است و تولید این تعداد نهال در نهالستان کوشکن با جدیت دنبال می شود.

حسینی با بیان اینکه زنجان فقط یک نهالستان دارد گفت: سطح مفید این نهالستان کمتر از ۳و نیم هکتار بود، ولی الان بالغ بر ۳٠هکتار سطح مفید دارد و با استفاده از ۱۱ نهالستان خصوصی در استان میتوانیم از مرز تولید ۵میلیون نهال در سال عبور کنیم و امسال نیز با احتساب نهالستان های خصوصی ۳و نیم میلیون اصله نهال را بازکاشت خواهیم کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در پاسخ به خبرنگار پیام ملّت در خصوص انتقادات وارد شده به این طرح ازجمله تامین آب و حفظ و نگهداری این درختان نیز با تاکید براینکه همه ما مکلف به حفظ داشته هایمان هستیم گفت: از ۱٠ سال پیش تا کنون کاهش جنگل درکشور به طور محسوس نداشتیم، یعنی جنگل خواری گسترده ای اتفاق نیفتاده، هرچند کیفیت جنگل ها دیگر مثل قبل نیست.البته باید قبول کنیم که از این تعداد نهالی که باید کاشته شود تعدادی دچار افت خواهد شد و ازبین خواهد رفت.

وی گفت: در خصوص تامین منابع آب برای این طرح نیز نهال هایی که در استان تولید شده و قرار است کاشته شود از گونه های بومی است و کاملا سازگار با شرایط اقلیمی است، ضمن اینکه این نهال ها را در طی یک یا دوسال در نهالستان عادت به کم آبی می دهیم و بعد به عرصه منتقل میشوند. این طرح جدید است ولی کار جدیدی قرار نیست انجام شود، وظیفه اول ما حفاظت از جنگل ها و مراتع و دوم، توسعه این فضاها است و در این طرح فقط حجم کار بیشتر شده است.

وی گفت: این درختان در جاهایی کاشته خواهند شد که قبلا درختی بوده است نه دربیابان ها و همینطور اعتبار مورد نیاز برای آبیاری آنها نیز پیش بینی شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت چند نکته مورد تاکید و توجه است گفت: اول اینکه این نهال ها از گونه های بومی هستند و هیچگونه واردات نهال نخواهیم داشت، ضمن اینکه مقاوم به کم آبی هستند و دوما در جاهایی کاشته خواهند شد که قبلا درخت وجود داشته است.

وی استفاده از دانش های نوین و علمی کاشت نهال را سومین ویژگی این طرح عنوان کرد و گفت: کاشت و نگهداری این تعداد درخت سخت است ولی اگر انجام ندهیم در آینده شرایط سخت تری را باید تحمل کنیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست