• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۲-۱۳
  • شناسه خبر: 6824

عزل یا توهین؛ مسئله این بود!

پیام ملّت ؛ سعید مالکی – عزل و نصب ها حق مدیر است. در این نه شکی است و نه قرار است آن را از مدیر بگیرند. اما چگونه عزل و چگونه نصب کردن جای نقد و پرسش دارد و بماند که حق پرسیدن درباره ی جایگاه حقوقی منتصب شده نیز ح ...

پیام ملّت ؛ سعید مالکی – عزل و نصب ها حق مدیر است. در این نه شکی است و نه قرار است آن را از مدیر بگیرند. اما چگونه عزل و چگونه نصب کردن جای نقد و پرسش دارد و بماند که حق پرسیدن درباره ی جایگاه حقوقی منتصب شده نیز حقی ست که در اختیار افکار عمومی ست. به خصوص اگر این افکار عمومی بر نامی خاص حساس باشند.
مریم رشتچی که انتخاب شد همه گفتند بالاخره به سرانجام رسید. انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش همان‌قدر که علامت سوال بزرگی در جامعه ی فرهنگی استان بود به همان میزان نیز انتظار ایجاد کرده بود. نام مریم رشتچی که آمد آب سردی که دیگر عادت حامیان دولت شده بار دیگر بر دستان آن ها ریخته شد اما از سوی دیگر به حداقل ها رضایت داده و سکوت کرده بودند و کرده‌اند. به هر حال به نظر می رسید با این انتصاب استان زنجان صاحب بیشترین تعداد مدیر کل زن در کشور شده که یک رکورد محسوب می شود.
از این موضوع که بگذریم می رسیم به بحث ابتدای یادداشت. عزل و نصب ها. هنوز به ماه نرسیده خانم مدیرکل اولین عزل خود را با نام کسی آغاز کرده است که حداقل ترین میزان از انتظاری بوده که ستاد روحانی در استان و در میان حامیان فرهنگی اش داشته اند. حسن مظفری را کمتر فرهنگی ست که نشناسد و در طول ۵ سال گذشته یکی از مدیران موفق در این حوزه محسوب می شود و حتی به عنوان مدیر برتر آموزش و پرورش استان انتخاب شده است. همانطور که در طول سال های پیشتر از خوشنامان اداره کل بوده و از فعالترین نیروهای ستاد مرکزی روحانی در استان. عزل ناگهانی او ( که البته با توجه به شرایط پیش آمده در ماه های گذشته برای خودش و شاید نزدیکانش محتمل بوده است ) و شکل این تغییر در آستانه ی روزمعلم به عقیده ی نگارنده توهینی آشکار محسوب می شود. به خصوص اگر بدانیم که در این عزل نام یکی از نمایندگان مجلس بسبار پر رنگ حضور داشته است.
اجازه بدهید دوباره تکرار کنم که جابه جایی نیروها حق مدیر است اما بیشتر از آن حفظ شأن و منزلتی ست که حق هر انسان و به خصوص افرادی از جنس مظفری ست. رشتچی باید توضیح کافی برای این موضوع داشته باشد و اگر نه باید به شکلی آبرومند جبران کند و این نه انتظار خود حسن مظفری که انتظاری ست که همه ی فرهنگیان و افکار عمومی دارند.
خیلی بد است که فرهنگی شأن فرهنگی را پاس ندارد و انتظارش از مردم عادی احترام به آن باشد. خیلی بد است که مدیری نیامده چنین درگیر بده بستان ها شود و بدتر از همه ی آن ها انفعالی ست که درمیان حامیان دولت حاکم شده تا در برابر دیدگانشان با یکی از اعضای فعال ستاد رئیس جمهوری چنین رفتاری شود. این وادادگی و انفعال را می توان در انتصاب های اخیر به روشنی و وضوح دید. آخرین نمونه ی آن که بی اغراق باید درد داشته باشد همین رفتاری ست که شرحش رفت.
این که نماینده ی مجلسی در حضور استاندار و معاونانش چنین نفوذی داشته باشد که بتواند مدیری را مجاب یا مجبور کند که هنوز امضای حکمش خشک نشده چنین رفتاری با فردی چون مظفری داشته باشد اگر بدعت نباشد به حتم یک نوبر زشت خواهد بود. ورود شخص مدیر ارشد اجرایی استان به این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که چنین رفتاری حتی با بدترین مسئولان هنگام تغییرشان دیده نشده است و شاید فقط بتوان نمونه هایی از آن را دو دوران دولت های نهم و دهم یادآور شد! بنابراین علاوه بر استاندار، بزرگان ستاد روحانی و به خصوص آن گروهی که این روزها منفعلانه تنها نظاره گری بیش نیستند نه از باب سهم خواهی که برای حفظ حرمت ها و ارزش ها باید فعالانه به این داستان وارد شوند تا هیچ کس حتی یک نماینده ی مجلس که مدیون افکار عمومی و موکلانش است جرات چنین رفتاری با احدی حتی از مردم عادی نداشته باشند. باشد که چنین شود!
گفتنی است ؛پس از انتشار این یادداشت توضیحاتی از سوی برخی افراد ارسال شد که برای روشن شدن ماجرا آن ها را به اشتراک می گذاریم:

۱. خانم رشتچی در گفتگوی اخیرش با رسانه ها خبر عزل را تکذیب کرده است و اعلام کرده خبرخبرگزاری فارس درست نیست!
۲. یک فعال سیاسی منتصب به ستاد انتخاباتی دکتر روحانی مدعی شده که با توصیه و میانجیگری و تماسش با استاندار، مدیرکل جدید آموزش و پرورش از عزل مظفری گذشته است و واکنش استانداری درباره ی این خبر کمترین انتظار حال حاضر است!
۳. هنوز نه خود مظفری و نه استانداری درباره ی این خبر توضیحی نداده اند.
۴. با این حال یادداشت نگارنده دربرگیرنده مطالب خاص دیگری از دخالت یک نماینده در انتصاب اخیر و مخالفت او با پیشنهاد مدیرکلی مظفری تا انفعال هسته ی مرکزی ستاد روحانی در استان به قوت خودش پابرجاست.
۵. صرف این که خبر را یک خبرگزاری منتقد منتشر کرده نمی تواند حاکی از شیطنت باشد!
۶. خانم رشتچی واکنشی درست داشته و در هر دو شکل ماجرا باید آن را به فال نیک گرفت.
به هر حال به نظر می رسد موضوع آنقدر مهم است که روابط عمومی اداره کل پاسخی مناسب و قانع کننده منتشر کند. مظفری و آنانی که در این یادداشت نامشان آمده است نمونه ای از همه ی ماجراهایی ست که در انتصاب های مهم اخیر نقش داشته اند و شاید یکی از دلایل و و‌سوسه های رفتن موسوی هم بوده باشند.
نوشتن واطلاع رسانی نه برای تخریب یا هر نام نادرست دیگر که در راستای اصلاح اموری ست که برای اکثریت منتظر و نگران، مهم است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست