• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۱-۱۳
  • شناسه خبر: 26567

سالانه حجم وسیعی از خاک با فرسایش بادی و آبی از بین می‌رود

شخم در جهت شیب، چرای بی‌رویه، بوته کنی، تبدیل مراتع به زمینهای کشاورزی، خشکسالی یا بادهای شدید و در نهایت آتش‌سوزی از مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع است‌‌، سالانه حجم وسیعی از خاک توسط فرسایش بادی و خصوصا آبی از بین می‌رود ک ...


آقاجانلو، مدیر بخش تحقیقات جنگل‌های مرکز تحقیقات استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» با بیان اینکه در سطح استان بیش از ظرفیت مرتع دام وجود دارد که همین امر باعث خسارات جبران‌ناپذیری به مراتع شده است اظهار داشت: تخریب پوشش گیاهی مراتع عاملی برای جاری شدن سیلهای ویرانگر است.
وی با بیان اینکه در حدود ۴۱ درصد مساحت مراتع استان از حدود ۸۴ تیپ گیاهی تشکیل شده است، افزود: در حدود ۶۵ هزار هکتار جنگل حفاظتی در استان وجود دارد که عمدتا در طارم قرار دارند و درخت غالب این جنگل‌ها نیز اُرس، مقداری بلوط و بنه است‌.
مدیر بخش تحقیقات جنگل‌های مرکز تحقیقات استان زنجان با بیان اینکه حفظ و نگهداری مراتع و جنگل‌ها وظیفه هر انسانی است، گفت: پوشش گیاهی مراتع سبب حفظ خاک و جلوگيری از فرسايش می‌شود چرا که در مراتع از برخورد مستقيم قطرات باران با خاک جلوگيری کرده و مانع از ريزتر شدن ذرات خاک می‌شود.
 وی با بیان اینکه وجود پوشش گياهي مانع مسدود شدن راه‌های نفوذ آب به خاک و جاری شدن سيلاب‌ها و نهايتاً مانع تخريب مراتع خواهد شد، گفت: از بین بردن پوشش گیاهی، فرسایش خاک را نیز به دنبال خواهد داشت و سبب هدر رفت خاک نیز در پی خواهد داشت. 
آقاجانلو با اشاره به تاثير مراتع در تأمين آبهاي زيرزميني عنوان کرد: وجود پوشش گیاهی در مراتع باعث كاهش سرعت رواناب حاصل از بارندگی در سطح زمين شده و اين امر دو فایده عمده دارد، نخست اینکه از شستشوی خاک جلوگيری می‌کند و بعد آب فرصت كافی برای نفوذ در خاک را پيدا كرده و در نتيجه باعث پرآب شدن قنات‌ها و چشمه‌ها می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شخم در جهت شیب، چرای بی‌رویه، بوته کنی، تبدیل مراتع به زمینهای کشاورزی، خشکسالی یا بادهای شدید و در نهایت آتش‌سوزی از مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع است‌‌، بیان کرد: سالانه حجم وسیعی از خاک توسط فرسایش بادی و خصوصا آبی از بین می‌رود که این امر خود تهدیدی برای منابع استان محسوب می‌شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست