• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۳-۱۹
  • شناسه خبر: 27888

از خط قرمزها در تمام آستانه‌های مربوط به محیط زیست عبور کرده‌ایم/ برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در استان زنجان۶۶ درصد بیشتر از برنامه‌ریزی‌های ابلاغی است

ازخط قرمزها در تمام آستانه‌های مربوط به محیط زیست عبور کرده‌ایم،امروز از این مرحله خارج شده‌ایم که بگوییم فقط محیط زیست، آسیب می‌بیند، تنش‌ها در این حوزه به موضوعات امنیتی و اجتماعی نیز رسیده است.میزان برداشت آب از سفره‌ ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»احمدرضا لاهیجان‌زاده، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین نشست شورای حفاظت محیط زیست استان زنجان اظهار کرد:در تقویم سازمان حفاظت محیط زیست سالروز ولادت امام رضا(ع) به عنوان روز محیط‌بان نامیده شده و بیش از یک دهه است که از محیط‌بانان در این روز تجلیل انجام می‌شود .

لاهیجان زاده گفت: تاکنون ۱۵۰ نفر از محیط‌بانان مظلوم در جهت حفاظت از انفال به شهادت رسیده و بیش از ۳۰۰ نفر نیز مصدوم و مجروح شده‌اند وبه دلیل ضعف در قانون نسبت به دریافت عنوان شهید و جانباز برای بسیاری از این عزیزان دچار مشکل هستیم اما این موضوع در حال پیگیری است.

وی افزود: از خط قرمزها در تمام آستانه‌های مربوط به محیط زیست عبور کرده‌ایم،امروز از این مرحله خارج شده‌ایم که بگوییم فقط محیط زیست، آسیب می‌بیند چرا که تنش‌ها در این حوزه حتی به موضوعات امنیتی و اجتماعی نیز رسیده است.

لاهیجان‌زاده افزود: همترین چالش کشور آب است.اتفاقاتی در حوزه آب افتاده که برخی از آن‌ها غیر قابل جبران بوده و جبران برخی دیگر نیز به هزینه‌های زیادی نیاز دارد ضمن اینکه میانگین بارندگی‌ها در درازمدت نیز کاهش یافته است.منابع آب تجدیدشونده کشور در سال ۱۳۷۳ معادل ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بود که این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۱۰۳ میلیارد مترمکعب رسیده است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال ۱۳۸۷ وارد مرحله تنش آبی شده‌ایم چون سرانه منابع آبی تجدیدپذیر، کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک وارد مرحله بحران شویم. برداشت آب‌های زیرزمینی در دوران دفاع مقدس، کم بود،بعد از سال ۱۳۶۹ و به‌ویژه از سال ۱۳۷۴ وارد برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی شده‌ایم که یا برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز بوده و یا برداشت از چاه‌های مجاز نیز بیش از اندازه و بی‌رویه بوده است.

وی با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی کشور در ۵۰ سال گذشته ۲۵ متر پایین رفته است، گفت: طبق استانداردهای جهانی اگر کشوری حداکثر ۴۰ درصد از منابع آب تجدیدشونده خود را مصرف کند دچار تنش آبی خواهد شد در حالی که ایران ۹۰ درصد این منابع را مصرف می‌کند و چند کشور معدود در دنیا مثل ایران هستند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در استان زنجان ۱۶۶ درصد یعنی ۶۶ درصد بیشتر از برنامه‌ریزی‌های ابلاغی است.

لاهیجان زاده افزود: فرونشست زمین در اغلب دشت‌های کشور اتفاق می‌افتد و شرایط در برخی استان‌ها مانند کرمان و اصفهان حاد است، کشور از سال ۱۳۷۹ وارد خشکسالی شده و به جز سال ۱۳۹۸ که پرآب بود در سایر سال‌ها خشکسالی کماکان دامن کشور را گرفته و پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت تا سال ۲۰۳۰ و حتی ۲۰۵۰ میلادی ادامه داشته باشد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به مقایسه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با ترکیه گفت: این میزان تا سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در شرایط یکسان بوده اما در سال ۲۰۲۰ فقط ۸۵۰ مگاوات توانسته‌ایم تولید کنیم در حالی که ترکیه توانسته ۱۵۵۰۰ مگاوات تولید داشته باشد. ایران، هشتمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سیاست‌های کلی حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۴ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است، گفت: ۱۵ سیاست در این حوزه تبیین شده و هیچ نقطه‌ای مغفول نمانده و یک جامع‌نگری اتفاق افتاده است.با ورود دستگاه قضایی به حوزه محیط زیست، دستگاه‌ها موظف به عمل هستند و عملکرد دستگاه‌ها از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ باید ارسال شود وگرنه ترک فعل است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست