• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۲۸
  • شناسه خبر: 33082

سد ایالو آماده افتتاح است/۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اتمام سد تالوار

سد ایالو با ۹۷درصد پبشرفت فیزیکی ۳/۲ میلیون مترمکعب آب دارد و یکی از طرحهای آماده افتتاح استان است که تامین آب دندی و ۳۰روستای اطراف پوشش می دهد. این پروژه در دوسال اخیر پیشرفت ۶۵ درصدی داشته است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اکبرباقری سرپرست آب منطقه ای استان زنجان در شورای اداری استان با اشاره به وضعیت سدهای استان اظهار کرد: سد بلوبین با ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی تامین کننده آب ایجرود و حلب و ۹۲ روستای این دوشهر است که با حجم آب تنظیمی ۱۸میلیون مترمکعب از سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ پیشرفت ۵۸درصدی و در این دوسال ۱۶درصد پیشرفت داشته است . اعتبارات جذب شده برای این سد در ۱۲ سال گذشته ۱۴۶ میلیارد ریال و در دوسال اخیر ۱۹۲ میلیارد بوده است .

باقری گفت: طرح آبرسانی از سد بلویین نیز یکی از پرژه های مهم است که دو خط اصلی دارد . یک خط پلی اتیلن به سمت حلب و یک خط فولادی به سمت زرین آباد است که ۱۴درصد پیشرفت فیزیکی دارد . این طرح در سفر وزیر نیرو جزء پروژ های اولویت دار مصوب شد ولی به سازمان برنامه و بودجه ارسال نشد و جزء پروژ های عادی محسوب شد و کل اعتباری که برای این طرح داشتیم ۱۰ میلیارد تومان بود در حالی که این پروژه حیاتی است و باید حساسیت خاصی برای تکمیل آن داشت .

وی افزود: سد مراش نیز تامین کننده آب ماهنشان و دندی است که ۱۲۲ روستای این دو شهر را پوشش می دهد . حجم مخزن این سد ۴۰میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی آن نیز ۲۶میلیون مترمکعب است .

باقری با بیان اینکه سد ایالو با ۹۷ درصد پبشرفت فیزیکی ۳/۲ میلیون مترمکعب آب دارد گفت: سد ایالو یکی از طرحهای آماده افتتاح استان است که تامین آب دندی و ۳۰روستای اطراف را پوشش می دهد. این پروژه از سال ۸۷ تا ۱۴۰۰ ، ۵۸درصد پیشرفت فیزیکی و در دوسال اخیر پیشرفت ۶۵ درصدی داشته است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به طرح آبرسانی سد مراش نیز گفت: این طرح برای آبرسانی به ۱۲۳ روستا است. ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دوسال اخیر بیش از ۱۰۲ میلیارد ریال جذب اعتبار داشته اشت .

وی گفت: سد مشمپا نیز ۳۹درصد پیشرفت فیزیکی دارد . بازنگری در این طرح اتفاق افتاد اما پیگیری های لازم انجام شد. از سال ۸۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۲۷۹ میلیارد اعتبار داشت که دور دوسال اخیر ۶۶ میلیارد اعتبار از بابت پرداخت مطالبات به پیمانکار و مشاورین پرداخت شد.

باقری در خصوص تالوار هم گفت: این سد برای سه استان همدان و بیجار و زنجان پوشش صنعتی و کشاروزی و شرب دارد و سهم استان هم فعلا ۱۰ میلیون مترمکعب از شرب بخشی از شهرستان خدابنده است. این پروژه هم از سال ۷۴تا ۱۴۰۰ حدود ۸۲ درصد فیزیکی داشته و تقریباً در حال اتمام است و برای اتمام این طرح ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست