• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۰۶
  • شناسه خبر: 33259

با کشورهای همسایه مبادله برق داریم نه صادرات/تمامی چاه های کشاورزی استان به سیستم پایش و کنترل مجهز هستند

چاه های کشاورزی اگر در شبانه روز ۵ ساعت برق مصرف نکنند، بقیه ۱۹ ساعت برقشان رایگان خواهد بود. این ۵ساعت از ۱۱صبح تا ۶عصر است که اساسا آبیاری هم راندمان خوبی در این ساعات ندارد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» پیام جوادی مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان در نشست خبری مشترک مدیران عامل صنعت برق استان با بیان اینکه در استان بیش از ۱۰ هزار پست توزیع برق داریم که فشار متوسط را تبدیل به فشار ضعیف می کنند و همینطور ۱۴ هزارکیلومتر شبکه توزیع در استان داریم که وظیفه نگهداری و تعمیر و تجهیز آنها به عهده توزیع برق استان است.

جوادی گفت: چندسالی است که موضوع مدیریت مصرف در همه حوزه ها مطرح است باید گفت مدیریت مصرف خودش یک تولید مجازی است که خوشبختانه استان زنجان جزء استانهایی است مصرف انرژی برق در آن به بهترین نحو انجام می شود.

وی افزود: ۷۳ درصد انرژی برق در استان زنجان در بخش کشاورزی و مولد استفاده می شود که ۵۴/۹درصد در صنعت و ۱۸/۳درصد در کشاورزی را شامل می شود .

جوادی با بیان اینکه وزرات نیرو برای هربخشی برنامه های خاصی ازجمله برنامه های کنترلی و تشویقی در نظر گرفته است گفت: چاه های کشاورزی اگر در شبانه روز ۵ ساعت برق مصرف نکنند، بقیه ۱۹ ساعت برقشان رایگان خواهد بود. این ۵ساعت از ۱۱صبح تا ۶عصر است که اساسا آبیاری هم راندمان خوبی در این ساعات ندارد.

جوادی افزود: توانسته ایم اکثر مشترکین کشاورزی را به سیستم پایش و کنترل مجهز کنیم و در حال حاضر به جز تعداد کمی همه چاه های کشاورزی به سیستم پایش و کنترل مجهز هستند.

وی با بیان اینکه کلیه ادارات استان موظف هستند در ساعات اداری مصرف برق خود را ۳۰دردصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش دهند گفت: در بعد از ساعت اداری نیز این کاهش مصرف باید ۶۰ درصد باشد در غیر اینصورت مجبور به قطع برق آنها خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان درخصوص مشترکین خانگی نیز گفت: مشترکین خانگی از لحاظ تعداد، دردصد عمده ای از مشترکین را شامل می شوند ولی از لحاظ مصرف، مقدار مصرف مشترکین خانکی زیاد نیست ضمن اینکه وزرات نیرو عدم قطعی برق خانگی را خط قرمز خود می داند.

جوادی افزود:تشویق های سال گذشته باعث شد صرفه جویی ۴/۵درصدی شد گفت: امسال تشویق مشترکین کم مصرف از تشویق های سال گذشته پررنگ تر است به طوریکه هم مبالغ تشویق بالاتر است و هم فراگیر تر است و حدود ۵برابر شده است.

وی گفت: سال گشته تشویق ها به ازای به ازای هر کیلو وات ۵۰۰ تومان بود که امسال تابه ازای هرکیلووات کاهش مصرف ۲۰۰۰تومان تشویق خواهند شد که افزایش ۲۰برابری صورت گرفته است ضمن اینکه سال گذشته مشتریکن کم مصرف و در مرز الگو شامل تشویقها می شدند که امسال همه مشترکین حتی پر مصرف ها هم به میزانی که مصرف را کاهش دهند مورد تشویق و تخفیف در قبض برق خواهند شد.

پیام جوادی در خصوص مدیریت مصرق در صنایع نیز گفت: از صنایع استان درخواست کردیم که روز تعطیلی خود را جابجا کنند و با توجه به اینکه یک روز تعطیلی در هفته حق همه کارگران است درخواست کردیم روز تعطیلی خودر ا جابجا کنند و این جابجایی را ضمن اطلاع دهند تا با برنامه ریزی بار مصرف را کنترل کنیم . البته این تعطیلی از ساعت ۱۱صبح تا ۱۱ شب است و صنایع استان در صورت تمایل می توانند خارج از این ساعات فعالیت خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان پاداش برای صنایعی که درمدیریت مصرف همکاری کردند در قبض برقشان لحاظ شد گفت: صنایعی که مولد برق داشته باشند هم روی ژنراتور آنها کنتور نصب می شود و در ساعاتی که مدنظر برق تولید می کنند بابت آن پاداش دریافت می کنند .

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان در مورد صادرات و فروش برق به عراق نیز با بیان اینکه صادرات برق خیلی عنوان مناسبی نیست گفت: ما مبادله برق داریم و این در دنیا مرسوم است به طوری که در زمان پیک مصرف در کشور برق به کشور همسایه داده میشود و یا در برخی روزها و ساعات هم برق از انها گرفته میشودبرای اینکه مدیریت پیم بار صورت بگیرد. در واقع دربرخی روزها برق می دهیم و در برخی روزها برق می گیریم.

وی درخصوص زمان اتمام محدودیت ها استفاده از برق نیز گفت: اگر الگوهای مصرف برق درست نشود نمی توان گفت محدودیت ها تمام خواهد شد . تا زمانی که سرعت مصرف برق از سرعت تولید آن بالاتر باشد این مشکل حل نخواهد شد و این موضوع فقط مربوط به کشور ما نیست و در تمام دنیا برای بحران انرژی برنامه دارد.

جوادی افزود: برنامه مدون در دنیا این بود که تا سال ۲۰۵۰ تولید انرژی ثابت شود و بعد از جنگ اکراین برنامه تعدیل شده این است که قبل از سال ۲۰۳۰ تولید انرژی دیگر بلا نرود. اگر مصرف بالا برود هیچ قدرتی نمی تواند تولید رابه پای آن برساند.

وی در مورد بحران آب نیز گفت: قسمتی از کمبود برق ناشی از کمبود آب و کاهش بارش ها است به دلیل اینکه کاهش بارندگی و کموبد آب باعث از دست دادن تولید برق از نیروگاه های برق آبی می شود.

پیام جوادی در خصوص روشنایی معابر نیز با بیان اینکه ۱۷۰ هزار چراغ روشنایی در معابر نصب است گفت: صرفه جویی از روشنایی معابر کمتر از یک درصد است که عددی نیست ولی به دلیل بار روانی آن ابلاغ شده و انجام می شود که مردم لمس کنند که انرژی باید مدیریت شود. البته اعتراضاتی که برای روشن بودن خیابانها در زنجان داشتیم بیشتر از اعتراضات برای خاموشی معابر بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست