• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۱۵
  • شناسه خبر: 34027

استقبال ازآمورش های فنی و حرفه ای در مناطق محروم استان زنجان بسیارزیاد است/ سطح بالای زندانیان استان در مهارت آموزی/ شناسایی و جذب استادکاران مهارتی در سامانه سام

۹۵ درصد کارآموزان فنی و حرفه ای از ۵ دهک پایین جامعه هستند. در دهک های برخوردار تر معمولا استقبال از مهارت آموزی فرزندان سخت تر و کمتر است.در حالی که برای دهک های پایین تر مهارت اموزی برای ورود به اشتغال ضروری است و اس ...

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا انصاری مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت اظهار کرد: رویکرد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت آموزی و ایجاد اشتغال است و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما منطبق با سیاست های اشتغال دولت است و این سازمان وظیفه آموزش های نیروی کار ماهر و نیمه ماهر را برعهده دارد.

انصاری گفت: ۷۵ درصد آموزش‌های ما عملی و تنها ۲۵ درصد تئوری است و گواهینامه‌هایی که از سوی فنی و حرفه ای صادر می‌شود سرفصل شایستگی‌های شغلی و توانمندی‌هایی که منجر به شغل می‌شود خواهد داشت.

وی با اشاره به اموزشهای مهارتی در زندانها گفت: دو سال است که مسابقات مهارتی زندانیان را برگزار می کنیم و بدون اغراق سطح مهارتی که در زندانیان دیده ام بسیار بالا و در سطح نخبگی است و زندانیان واقعا در مهارت آموزی جدی هستند.

انصاری با بیان اینکه آموزش‌ها و ارتقاء مهارت‌ها را بر مبنای نیازهای شغلی و تقاضا محوری بنا نهاده ایم گفت: وظیفه ما در فرایند ایجاد اشتغال آموزش های مهارت شغلی و توانمندسازی براساس استانداردهای بین المللی است و دلیل این مهم، این است که اگر کارآموزان یک دوره مهارت آموزشی داشته باشند از همان روز اول که بر اساس استانداردها آموزش می‌بینند، مهارت لازم را کسب می‌کنند در حالی که در فرایند آموزش استاد- شاگردی، شاید طی مراحل شاگردی ۲ سال به طول انجامد اما در آموزش‌های مهارتی چنین نیست.

انصاری گفت: در هدایت مهارت آموزان ضمن مشاوره و هدایت شغلی، تقاضا محور بودن برنامه‌ریزی‌های آموزشی بر اساس نیاز انجام می‌گیرد. ضمن اینکه اعتقاد ما این است که در اموزش مهارتها تفکیک جنسیتی نباید باشد و هر مهارتی که مورد نیار زنان و مردان باشد سعی کرده ایم امکان ان را فراهم کنیم . همانطور که در رشته های کابینت سازی و دکوراسیون داخلی و همچنین آینه کاری و تعمیرات و سرویس خودرو مهارت آموزان خانم به خوبی و با مهارت بالا در حال کار هستند.

وی با بیان اینکه آموزش‌‌گاه‌های آزاد مهارتی یکی از بال‌های سازمان فنی و حرفه‌ای هستند گفت : آموزشگاه‌های غیر دولتی در اجرای اهداف و سیاست‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، همراه و یاریگر ما هستند.

انصاری با اشاره به اجرای طرح ملی مهارت افزایی در گام دوم انقلاب افزود: در همین راستا انتخاب رشته‌های فرعی مهارتی توسط دانشجویان برای مهارت آموزی در کنار رشته اصلی تحصیلی خود با همکاری‌هایی که با دانشگاه های استان داشتیم در تحقق این مهم موثر بود و قطعا در صورت تداوم موثرتر خواهد بود.

انصاری گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای به خاطر حساسیتی که دارد،در بخش مدیریتی برای تحقق اهداف و سیاست‌های برنامه‌ریزی شده، نیاز به افراد متخصص دارد و این سازمان، یک دستگاه تخصصی است و در مسئولیتی که به من سپرده شده است تخصص لازم را دارم به همین دلیل معتقدم که فردی که بعد از من می‌آید، باید متخصص باشد تا بتواند این مسیر را طی کند.

و ی با اشاره به طرح تابستانی مهارت آموزی این سازمان که مجموعا ۱هزار و ۶۰۰ نفر در آن ثبت نام کردند هم گفت: کل دوره و مراحل مشاوره و صدور گواهینامه رایگان است و هزینه‌ای ندارد و ۴۸ دوره با ۴۹۳ نفر در زنجان، ۱۲ دوره با ۷۱ نفر در ابهر، ۲۴ دوره با ۲۹۸ نفر در خرمدره، ۲۳ دوره با ۲۷۵ نفر در خدابنده، ۱۱ دوره با ۲۰۹ نفر در ماهنشان، ۳ دوره با ۲۱ نفر در طارم، ۴ دوره با ۳۴ نفر در ایجرود و ۱۲ دوره با ۷۸ نفر در سلطانیه از جمله عملکرد فنی و حرفه‌ای استان در برگزاری دوره‌های توانمندسازی و مهارت آموزی در راستای مهارت اموزی و اشتغال عنوان کرد.

انصاری با بیان اینکه ۹۵ درصد کارآموزان ما از ۵ دهک پایین جامعه هستندگفت: در دهک های برخوردار تر معمولا استقبال از مهارت آموزی فرزندان سخت تر و کمتر است در حالی که برای دهک های پایین تر موضوع مهارت اموزی برای ورود به اشتغال ضروری است و استقبال از آموزشهای مهارتی بسیار بالا است .

انصاری با تاکید بر احیاء مشاغل و نیز تعیین مسیر حرفه‌ای شغل‌ها گفت: مهارت آموزی مقدس است و انتقال آن مقدس‌تر، بنابراین برای افزایش سطح تجهیزات خود در راستای مهارت آموزی به سطوح بالاتر، نیاز به تخصیص اعتبارات ویژه داریم.

انصاری در خصوص ایجاد رشته های جدید در این سازمان نیز گفت: ایجاد رشته‌های جدید برای مشاغل جدید، نیاز به پژوهش و اعتبارات جدید دارد.

وی گفت: جامعه هدف ما شامل چهار گروه دانشجویان، فارغ التحصیلان، کارجویان شهری و روستایی و شاغلین بنگاه‌های اقتصادی است و ماهیت همه آنها یک بخش جمعیت فعال برای افزایش مهارت و غیر فعال اقتصادی برای ورود به بازارکار است.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان همچنین از مصوبه استانی مبنی بر همکاری با آموزش و پرورش در راستای پیگیری ایجاد مراکز جوار هنرستان خبر داد.

انصاری در پایان با تاکید بر اطلاع رسانی در خصوص سامانه سام جهت شناسایی و جذب استادکاران مهارتی افزود: شناسایی استادکاران در حوزه های مختلف مهارتی ضروری است چون نیاز داریم از آموزشهای آنها استفاده کنیم و از این طریق نسبت به جذب استادکاران مشاغلی که در حال منسوخ شدن هستند اقدام و در راستای احیاء آن مشاغل حرکت می کنیم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست