• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۰-۱۱
  • شناسه خبر: 421

تحلیلی بر آخرین آرایش سیاسی انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه میاندوآب ،شاهین دژ وتکاب

پیام ملت – بالاخره با پایان ماراتن نفس گیر ثبت نام نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی،تمامی گمانه زنی ها و حدسیات در مورد حضور یا عدم حضور بسیاری از افراد برای این عرصه تمام شد و گمانه زنی ها این بار وا ...

پیام ملتبالاخره با پایان ماراتن نفس گیر ثبت نام نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی،تمامی گمانه زنی ها و حدسیات در مورد حضور یا عدم حضور بسیاری از افراد برای این عرصه تمام شد و گمانه زنی ها این بار وارد فاز تحلیلی در مورد آرایش کاندیداها وهمچنین بحث عبور یا عدم عبور از فیلترهای نظارتی شد.

تحلیلی که ارائه می شود،برآیند ذهنی نگارنده بوده و فارغ از هرگونه پیش داوری درمورد صلاحیتها می باشد و ان شالله تحلیل اکمل بعد از تایید صلاحیتهای نهایی نیز بر اساس آرایش نهایی ارائه خواهد شد و این تحلیل با هدف بررسی اجمالی قبل از صلاحیتها بوده و بدور از هرگونه حب وبغض سیاسی ، سعی در بررسی مختصری از بزرگان سیاسی منطقه را داریم .

حوزه انتخابیه میاندوآب،شاهین دژ وتکاب در مجلس شورای اسلامی دارای دو کرسی است که دو منتخب جغرافیای انسانی این منطقه را با حدود نیم میلیون نفر جمعیت نمایندگی می کنند و درهر تحلیلی صاحبان کرسی نمایندگی این منطقه در مجلس ،اصلی ترین شانسها به حساب می آیند.

سردار مهدی عیسی زاده وحجت الاسلام روح الله بیگی ،نمایندگان دورنهم این حوزه انتخابیه بوده اند که دوران چهارساله نمایندگی این دو بزرگوار را می توان جزو طلایی ترین دوران از لحاظ تعاملات سیاسی دو نماینده این منطقه دانست.

کمتر جایی و کمتر محفلی را میتوان گفت که این دو از یک دیگر تعریف و حمایت نکنند و در طول چهار سال گذشته بارها در نبود دیگری،حضورشان را پرکرده اند وسعی شان براین بوده تا با وحدت اوضاع را مدیریت کنند وهیچگاه شاخصه رقابتی یا هرگونه اختلاف عدیده ای مشاهده نشده است.

مهدی عیسی زاده ،با سیاست آرام و ساکتی که از میاندوره ای مجلس هشتم با این روش وارد صحنه انتخابات شده است ،اینبار نیز بدین گونه حرکت کرده و هیچ هیجان و تب وتاب تبلیغاتی خاصی از وی برخلاف رقبایش احساس نمی شود.

این روحیه و سیاست را باید در گذشته وپیشینه استراتژیستی وی بررسی کرد که توانمندی های وی در مدیریت بحرانهای نامنظم امنیتی در هشت سال دفاع مقدس و نا آرامیهای اوایل انقلاب دراین منطقه ،از وی سیاستمداری تیزهوش و ریز بین ساخته است که با این سیاست ،کمترین پیش داوری درمورد رفتارهای انتخاباتی وی نیز صورت نمی گیرد وتمامی حرکات وی غیر قابل پیش بینی بوده این شیوه وی بعضا باعث اشتباهات بسیاری از سوی رقبا وتحلیل گران درمورد وضعیت انتخاباتی وی می شود وبهمین دلیل تحلیل در مورد وضعیت انتخاباتی این سردار کهنه کار ،کمی سخت است ولی باید منتظر تاکتیک های جالب دیگری از وی در گذر زمان ونزدیکی به ایام انتخابات باشیم . ولی به هرحال عیسی زاده بدلیل همین رفتارهای خاص سیاسی وانتخاباتی،همواره در اکثر تحلیلها در صدر و جزو پر شانس ترین افراد برای دوره دهم به حساب می آید.پوستر-مدعیان

حجت الاسلام روح الله بیگی ،که برخلاف همکارش ،سر وصدا وهیجان خاصی در فعالیتهای تبلیغاتی وانتخاباتی وی مشاهده می شود .

روح الله بیگی که درانتخابات مجلس نهم بعد از استعفا از مدیرکل اوقاف حضوریافت ،با استقبال گسترده ای مواجه شد که دلیل این استقبال را باید در پیشینه وی در دوران تصدی مسئولیتهای مختلفش جستجو کرد. و خدماتی که در اوقاف در سطح مساجد مختلف حوزه میاندوآب شاهین دژ وتکاب داشته بود مزید برعلت شد تا حضور وی با این استقبال مواجه و با رای ۸۰هزار نفر شهروندان این دیار راهی مجلس شود.

به راحتی میتوان درمورد وی و رفتار های تبلیغاتی اش پیش بینی کرد واین نیز برگرفته از روحیات حوزوی وذاتی بیگی است که سعی میکند بدور از هرگونه حلقه های تصمیم گیری ،شفاف در عرصه تبلیغات حرکت کند که این را باید شمشیر دولبه ای در عرصه سیاست دانست زیرا هر آن احتمال گزند و آسیب نیز دارد . ولی در کل بیگی را می توان یکی از شانسهای اصلی انتخابات مجلس دهم دانست.

حجت الاسلام محمد میرزایی ،روحانی شاهین دژی که سالهاست انتخابات این حوزه انتخابیه با وی عجین شده است.

میرزایی از انتخابات مجلس پنجم در عرصه سیاسی این منطقه وارد شد ودر آن دوره با اقبال چندانی مواجه نشد هرچند هدف اصلی وی بیشتر مطرح کردن خود بود و بعد از یک دوره فاصله از دوره هفتم تا کنون همواره یک پای ثابت انتخابات ورقابتها بوده است وهمیشه جزو چهار نفر اصلی رقابت بوده و دو بار نیز راهی مرحله دوم انتخابات شده است.

میرزایی در دوره هفتم باشعار متفاوت و جالبی برای مردم منطقه وارد صحنه شده بود و آنهم مقابله رود رو با نماینده وقت (محبی نیا) بود که در هرکوی وبرزنی در تمامی سخنرانیهای خود به انتقاد از عملکرد وی می پرداخت و این سیاست موجب اجماع طیف گسترده ای ازمخالفین محبی نیا در جرگه وی گردید و باعث شد وی بهمراه اسدالله تابع راهی مرحله دوم شوند که وی درمقابله با تابع که مورد حمایت محبی نیا نیز قرار داشت ناکام و از راهیابی به مجلس هفتم بازماند.

محمدمیرزایی که در دوره هشتم با لیست جبهه اصولگرایان وارد عرصه رقابتی شده بود توانست بعد از راهیابی جهانبخش محبی نیا درمرحله اول، به مرحله دوم انتخابات راه یابد وبا علی نقی اقدسی درمرحله دوم رقابت کند که در آن مرحله نیز موفق شد با ۲۰هزار رای اختلاف مورد اقبال مردم واقع شود ولی بنا به دلایلی نامعلوم وشاید معلوم برای برخی !!! انتخابات ابطال ومیرزایی از نشستن بر صندلی مجلس هشتم محروم ماند و انتخابات به میاندوره ای موکول شد.

ولی درانتخابات مجلس نهم ،میرزایی با رنگ وبوی مستقل تری وارد عرصه شد ولی دراین عرصه نیز نتوانست درمقابل محبوبیت هم لباس خود(بیگی) که در سایه عملکرد وی در اوقاف استان بود ،رقابت کند وبا کسب عنوان چهارم در آن دوره از انتخابات باردیکر از راهیابی به بهارستان باز بماند.

این دوره میرزایی ،خود را جریان دولت نزدیک تر کرده و با شعار اعتدال و عضویت در حزب اعتدال توسعه وارد عرصه رقابتها شده و خود را نزدیک ترین کاندیدا به دولت روحانی معرفی میکند و سعی دارد از سبد آرای حامیان دولت بهره بیشتری ببرد هرچند با توجه به حضور گسترده کاندیداهای اصلاح طلب دراین دوره ،بعید است میرزایی بتواند حاصل خوبی از سبد این جریان را داشته باشد ولی به زعم اکثر تحلیلگران وفعالین سیاسی منطقه،جزو مدعیان اصلی این رقابت محسوب می شود و با کمی تدبیر میتواند به آرزوی ۱۵ ساله خود وهوادارانش جامه عمل بپوشاند.

جهانبخش محبی نیا ؛مردی که هم میتوان درمورد او به راحتی قضاوت کرد وهم اینکه قضاوت درمورد وی بسیار سخت است.

به این دلیل آسان که کارنامه وی به راحتی در دسترس همگان است ومیتوان به راحتی و با یک بررسی اجمالی به ضعفها وقوتهای چهار دوره نمایندگی وی پی برد ولی از یک طرف نیز قضاوت در مورد وی بسیار سخت است زیرا حرف وحدیثهای بسیار درمورد وی ،تعلقات سیاسی و شخصیتی وی از سوی مخالفین و موافقینش مطرح است که قضاوت را سخت تر می نماید ولی در کل جهانبخش محبی نیا بعنوان یک سیاستمدار زیرک و هوشیار همواره مورد احترام تحلیل گران و فعالین سیاسی منطقه است هرچند از سوی اصلاح طلبان همواره مورد نقد است و طیف اصلاح طلبان را میتوان اصلی ترین مخالفین وی دانست که بعد از حادثه سال ۸۸ انتخابات ریاست جمهوری و واقعه دستور حمله که باعث تنش بین اعضای ستاد موسوی واحمدی نژاد(که اکثرا اعضای ستاد محبی نیا نیز بودند)،بر شدت وحدت این مخالفتها از سوی اصلاح طلبان افزوده است هرچند قضاوت در مورد آن حادثه سخت است و باید در فرصتی دیگر بدان پرداخت ولی درکل بعد از آن حادثه ،اصلاح طلبان هم قسم تر از گذشته به مخالفت با محبی نیا پرداختند و درانتخابات مجلس نهم نیز تمام همت وتلاش خود را بکار بستند تا از راهیابی وی به مجلس برای پنجمین بار جلوگیری کنند واین تلاشها منجر به نتیجه شد و محبی نیا نتوانست به مجلس نهم راه یابدولی درکل جهانبخش محبی نیا با داشتن مجموعه ستادی که حتی بعد از شکست وی نیز همچنان فعال بود ،استارت فعالیت خود را ازمدتها پیش زده بود و انتشار یادداشتی در قالب پایانی بر سکوت بیست ساله نیز جرقه ای بر این حضور زده بود ،را باید جزو مدعیانی دانست که باید منتظر خبرهای جدیدی از وی باشیم ولی النهایه محبی نیا جزو اضلاع سنگین رقابت انتخاباتی این دوره است .

فریدون سلیمی نیا ،همانطور که در مورد محمدمیرزایی گفتیم انتخابات مجلس درحوزه انتخابیه به حضور وی عجین گشته است ،حضور و رد صلاحیتهای مکرر فریدون سلیمی نیز با این انتخابات عجین شده است و وی از انتخابات مجلس هفتم ،هشتم ونهم جزو لیست رد صلاحیت شدگان قرار دارد ولی هرچند با رد صلاحیتش ،نتوانسته درعرصه انتخابات حضور یابد ولی تاثیرات بسزایی در آرایش سیاسی انتخاباتی درادوار گذشته داشته و درانتخابات مجلس نهم نیز نتیجه تاثیرخود را مستقیما حس کرد.

فریدون سلیمی ،را می توان گزینه همیشگی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس در این منطقه دانست که هر بار سخن از انتخابات است نام وی به میان می آید ولی همانطور که اشاره شد ،از حضور درعرصه رقابتها بنابه عدم تایید شورای نگهبان بازمانده است و آنگونه که احساس می شود باز باید شاهد تاثیرات غیرمستقیم سلیمی در این انتخابات باشیم .

جواد علیزاده ،مردی که بدلیل فاصله زمانی بسیار زیادی که از ارتباطش با این منطقه می گذرد شناخت خاصی از وی وجود ندارد واندک شناختها نیز به انتخابات مجلس ششم باز میگردد که با موج آفرینی جالب وبسیار فراگیری که داشت همگان وی را جزو شانس های اول برای راهیابی به مجلس می دانستند که به یکباره به دلیل سو تدبیر ،در رتبه ششم انتخابات قرار گرفت وبعد از آن نیز عطای سیاست وانتخابات را به لقایش بخشیده بود ولی بعد از یک ونیم دهه ،بار دیگر قصد حضور دراین عرصه را دارد و دو سه ماهی می شود فعالیتهای خود را به آرامی انجام میدهد.

وی را باید جزو گزینه هایی دانست که هر آن انتظار بروز شگفتی یا موج آفرینی وجود دارد و البته نزدیکیهای فکری وی به جریان اصلاح طلب نیز میتواند دراین موج آفرینی به مدد وی برسد .

درکل به زعم نگارنده،علیزاده را باید توازنی بین رقابت های نزدیک انتخاباتی مجلس دهم دراین حوزه انتخابیه دانست که میتواند تاثیرات خود را بطور مستقیم یا غیر مستقیم بگذارد ولی درکل باید درمورد وی به گذرزمان دل بست و وضعیت واستراتژی اصلاح طلبان دراین حوزه انتخابیه را باید چشم انتظار باشیم .

رحمان حمدی فرهنگی اهل تکاب که در دوره نهم با کسب نزدیک به ۲۶ هزاری رای ،توانست آرای شهرستان تکاب را مدیریت کرده و خود را بعنوان نفر پنجم انتخابات مطرح و جایگاه خوبی را برای خود کسب نماید.

رحمان حمدی وهمایون هاشمی را میتوان دوگزینه اصلی شهرستان تکاب دراین دوره دانست که رقابت تنگاتنگی را درکسب آرای این شهرخواهند داشت. حمدی از مقبولیت اجتماعی خوبی در تکاب برخوردار است و این دوره نیز جزو گزینه هایی است که میتواند دست بسیاری از کاندیداها را از آرای تکاب دور نگه دارد.

کرمعلی مرادی فرهنگی بازنشسته و عضو دوره سوم شورای شهرمیاندوآب که دوبار در زندگی نزدیک ۶۰ساله اش جان خود را در طبق اخلاص گذاشته است یکبار در دوران هشت سال دفاع مقدس که به درجه جانبازی نائل گشته و یکبار نیز در حین خدمت در شورای اسلامی شهر که مورد حمله اسیدپاشان قرار گرفت و بدنش جراحات فراوانی را متحمل شد.

مرادی را میتوان جزو گزینه هایی دانست که در آرایش نهایی رقابت سیاسی انتخابات نقش آفرین خواهد بود ولی قضاوت درمورد وی را باید منتظر زمان بود .

علی اصغر احمدی ،مدیرکل سابق تامین اجتماعی نیروهای مسلح آذربایجان غربی که در دوران مسئولیتش نیز خدمات گسترده ای به قاطبه بازنشستگان نیروهای مسلح داشته است و به پشتوانه همرزمان بازنشسته اش در شاهیندژ وبا تاکید واصرار آنها وارد عرصه انتخابات شده است. احمدی که اصالت شاهین دژی دارد جزو رای آورترین کاندیداهای شاهیندژی است که میتواند توازن رقابت را در شاهین دژ برهم زند.

عباسعلی آزادی شهردار سابق میاندوآب که نسل اوایل انقلاب شهرمیاندوآب شناخت خوبی از وی دارند ولی برای نسل جوان اصلا شناخته شده نیست .

آزادی با برند اصلاح طلبی وارد صحنه انتخابات شده است و طیف گسترده ای از فعالین اصلاح طلب شهرستان گرد وی جمع شدند و با وی در محل ثبت نام حاضر شدند .لازم به ذکراست آزادی درانتخابات مجلس سوم نیز رای خوبی را کسب کرده بود که حتی تا یکقدمی رسیدن به کرسی مجلس سوم بازماند و درانتخابات مجلس پنجم نیز شرکت کرده بود ولی نتوانست محبوبیت دوره سوم خود را احیا کند و با آرای نسبتا خوبی عرصه سیاسی شهرستان را برای دو دهه ترک کرد تا چند روز پیش با حضور درفرمانداری میاندوآب وثبت نام در انتخابات مجلس دهم ،وارد فاز دیگری از فعالیت سیاسی زندگی خود شد .

یکی از دلایل حضور آزادی را میتوان اصرار وحمایتهای طیف اصلاح طلبان دانست ولی حضور آزادی در انتخابات را میتوان یک ریسک دانست که گذر زمان تحلیل دراین زمینه را بیشتر عیانتر خواهد کرد.

همایون هاشمی ،رئیس سابق سازمان بهزیستی دراواخر دولت احمدی نژاد که در اوایل این دولت نیز مسئولیتهای مختلفی در اداره کل بهزیستی استان داشته داست .

آنطور که از مرور مصاحبه ها و سخنرانیهای گذشته وی در رسانه ها بدست می آید وی از جایگاه مقبولی دردولت احمدی نژاد برخوردار بوده است و وی در مصاحبه های مختلف خود عملکرد دولت احمدی نژاد را در عرصه بهزیستی بسیار موفق ارزیابی کرده بود وحتی نمره ۱۰۰ به دولت احمدی نژاد داده بود.

در مورد هاشمی هرگونه قضاوت زودهنگامی خطاست ولی درمورد استراتژی انتخاباتی و نحوه حضور وی درانتخابات میتوان گمانه زنی هایی را داشت . قطع یقین هاشمی از سبد آرای شهر تکاب سهم خوبی را خواهد داشت و طبق آخرین شنیده ها برنامه ریزی خود را درمحور شاهین دژ ومیاندوآب انجام داده است که قضاوت در مورد هاشمی را بسیار سخت میکند . ولذا در مورد هاشمی هرگونه پیش داوری خطاست ولی نمیتوان حضور وی را خطر چندانی برای گزینه های قدیمی انتخابات دانست ولی انتخابات است و هزار ویک حادثه .

علی احمدی (میاندوآب)-حضور دو همنام با اسامی مشابه یکدیگر کار را برای معرفی وتحلیل آنان سخت نموده است وبهمین دلیل باید از عنوان احمدی میاندوآب واحمدی شاهیندژ استفاده کرددرمورد آقای احمدی میاندوآب باید گفت وی طبق گفته های یاران وهوادارانش بیشتر درعرصه های امنیتی در سطح آذربایجان شرقی بوده و آخرین مسئولیت وی نیز مدیرکلی حراست استانداری آذربایجان شرقی است که هم اینک نیز دراین سمت فعالیت میکند.

درمورد احمدی هرگونه تحلیل و قضاوتی سخت است ولی باتوجه به سنگینی فضای رقابتی درحوزه انتخابیه باید معادلات آتی انتخابات را درتفسیر از احمدی منتظر ماند .

البته فارغ از گزینه هایی که درمورد آنها سطوری اشاره شد،گزینه های دیگری همچون محمدحسن داودی-خسرو جابری-محمد فریدی از جرگه اصلاح طلبان و حضور شش تن از بانوان درعرصه انتخابات و همچنین وجود یک روحانی همنام دیگر با محمد میرزایی(داود میرزایی ) و برخی گزینه های دیگر همچون جهانی وعابدی و … نیز در معادلات انتخابات نقش آفرین خواهند بود که بدلیل خودداری از طولانی شدن این تحلیل ان شالله در تحلیل های آتی بعد از صلاحیت ها بیشتر سخن خواهیم گفت.

البته فضای مجازی نیز دراین دوره از انتخابات رنگ وبوی دیگری را بخشیده و فضای رقابت را حال وحوای خاصی داده است و با مرور این فضا نیز میتوان بر سنگینی وحساسیت این دوره از رقابتها پی برد . تشکیل گروههای مختلف در فضای مجازی بخصوص تلگرام برای کاندیداها وتبلیغ و معرفی نامزدها نیز دراین دوره از تفاوتهای دوره دهم با دوره های گذشته است.و البته فرصت خوبی برای تبیین برنامه ها ومعرفی کاندیداها وبالابردن سطح شناخت جامعه می باشد.

منبع : قوشاچای

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست