• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۳-۲۱
  • شناسه خبر: 11732

فیروزفر مطرح کرد : دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین است

پیام ملّت – رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر درست تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین قرار دارد. علیرضا فیروزفر در گفتگو با خبرنگار آنا، درباره ارزیابی خود از عملکرد دانشگاه آزاد اسلا ...

پیام ملّت – رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر درست تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین قرار دارد.

علیرضا فیروزفر در گفتگو با خبرنگار آنا، درباره ارزیابی خود از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در ۳۷ سال اخیر در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و … اظهار کرد: اگر به سال ۱۳۶۱ یعنی زمانی که حدوداً دو سال پس از انقلاب فرهنگی ایران در آخر اردیبهشت ۱۳۶۱ بحث تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد، بازگردیم، در آن زمان خیل عظیمی از متقاضیان تحصیل در آموزش عالی پشت صف کنکور جمع شده بودند و این موضوع کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک مشکل اجتماعی بزرگ بود.

دانشگاه آزاد اسلامی جلوی خروج سرمایه‌های مادی و معنوی از کشور را گرفت

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین است

وی افزود: شاید آن زمان ساده‌ترین راه‌حل برای برخی اقشار جامعه تحصیل در خارج از کشور بود؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس خود نه‌تنها از خروج نخبگان از کشور جلوگیری کرد و جلوی خروج سرمایه‌های مادی و معنوی از کشور را گرفت؛ بلکه موجب شد مشکل همه اقشار جامعه و نه فقط آنهایی که می‌توانستند با توجه به شرایط خوب مالی به خارج از کشور بروند، حل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: به نظرم این یک شروع بسیار خوب برای یک مؤسسه در کشوری مانند ایران بود که شروع آن با حل یک مشکل اجتماعی مقارن شد. به‌تدریج وقتی که دانشگاه آزاد اسلامی رو به جلو حرکت می‌کرد، مرتباً بر محسنات آن افزوده می‌شد به‌طوری‌که دانشگاه آزاد اسلامی به یکی از پرجمعیت‌ترین دانشگاه‌های جهان تبدیل شد و فکر کنم سومین دانشگاه جهان از نظر تعداد دانشجو است.

فیروزفر بیان کرد: همچنین صرفه‌جویی در خروج ارز و بحث انجام مأموریت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی برای بومی‌سازی دانش جهانی نیز از دیگر محسنات راه‌اندازی این دانشگاه است. وقتی که دانشگاه آزاد اسلامی نیروهای متخصص را در داخل کشور پرورش داد، هم‌زمان با آن بومی‌سازی دانش جهانی هم صورت گرفت. حتی دانشگاه آزاد اسلامی به جایی رسید که در فضای مجازی نیز ورود کرد و واحدهای الکترونیکی این دانشگاه نیز راه‌اندازی شد و به مرور گستره فعالیت خود را فراملی کرد و اقدام به راه‌اندازی واحدهای بین‌المللی مانند واحدهای امارات، لبنان، آکسفورد و … کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی واحدهای فرامرزی علاوه بر گسترش فعالیت‌های دانشگاه آزاد موجب شد راهی هم برای ارائه فرهنگ ایران به خارج از کشور پیدا شود، یعنی واحدهای فرامرزی دانشگاه آزاد اسلامی حامل پیام‌های این دانشگاه و ایران در ابعاد دیگر هم بودند.

درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان کشور مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی هستند

فیروزفر اذعان کرد: اکنون در وضعیتی هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی با نگاهی به گذشته می‌تواند ادعا کند که یک مشکل بسیار بزرگ را از پیش رو برداشته و تنها کافی است نگاه کنیم که چند درصد از فارغ‌التحصیلان کشور مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی هستند و آیا کشور در زمان راه‌اندازی این دانشگاه امکان دیگری برای این تعداد دانشجو و جلوگیری از خروج این تعداد فارغ‌التحصیل آموزش عالی داشته است یا خیر. به‌طورقطع چنین چیزی نیست.

دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه آموزشی – اجتماعی

وی افزود: به نوعی دانشگاه آزاد اسلامی یک رسالت آموزشی و اجتماعی نیز داشته است. یعنی می‌توانیم این دانشگاه را یک دانشگاه آموزشی – اجتماعی فرض کنیم که در تمام بحث‌ها و موضوعات کشور خودش را دخیل دانسته و ایفای نقش کرده است. به‌طور مثال در همین رخداد سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور، هیچ مؤسسه غیردولتی به اندازه دانشگاه آزاد اسلامی نتوانست شاخص عملکرد از خودش ارائه دهد. این همان بُعد اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی است. این نحوه فعالیت واقعاً ارزشمند است و باید حفظ شود که اکنون نیز این اتفاق در حال رخ‌دادن است.

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر درست تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین گام برمی‌دارد

یروزفر ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی دارد به سمتی حرکت می‌کند که اولاً همگام با حرکت‌های جهانی باشد، چراکه دانشگاه‌ها در دنیا یا تغییر هویت داده‌اند یا در حال تغییر هویت و رویکرد هستند و اکثراً به سمت دانشگاه‌های تیپ سه و چهار که دانشگاه‌های کارآفرین هستند، می‌روند. دانشگاه آزاد اسلامی هم دقیقاً در همین مسیر قرار گرفته و سیاست‌گذاری‌های سازمان مرکزی برای حرکت دانشگاه در این مسیر است. دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه پویا و فعال است که با تحولات در طول زمان خودش را تطبیق داده و جلو آمده است و آخرین تحولات دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل آن به یک دانشگاه کارآفرین است که با تدابیر ریاست عالی دانشگاه إن‌شاءالله موفق خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان همچنین درباره ارزیابی خود از مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی و نیز شاخص‌هایی که این دانشگاه برای آینده باید در نظر بگیرد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اکنون در کنار مسائل آموزشی که از ملزومات اولیه مؤسسات آموزش عالی است، بحث‌های پژوهشی مسئله‌محور را به‌صورت جدی باید دنبال کند که این قضیه شروع هم شده است. یعنی هدف‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی باید رسیدن به آن نقطه‌ای باشد که خاستگاه اصلی تمام بحث‌های مسئله‌محور در کشور، چه در صنعت، چه در حوزه علوم انسانی، مهندسی، هنر و … دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

فیروزفر اظهار کرد: بدین معنی که باید فضایی فراهم شود که تیم‌های تحقیقی و عملیاتی که دانشگاه آزاد اسلامی در خودش داشت، قادر باشند برای تمام مسائل مربوط در کشور چه در حوزه علوم انسانی، صنعت، مهندسی و … ارائه طریق کنند. اکنون مملکت ما به این نیاز دارد که مسائلش مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و راهکار و راه‌حل برایش ارائه دهیم. به یاری خداوند دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر قدم گذاشته است و به بحث‌های دانش‌بنیان، فعالیت‌های نوآورانه، استارت‌آپ‌ها و … ورود کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اذعان کرد: اکنون دانشگاه MIT به‌عنوان یکی از قدرت‌های برتر اقتصادی دنیا مطرح است. دانشگاه آزاد اسلامی با سرمایه عظیم نیروی انسانی و تجهیزاتی که در اختیار دارد، می‌تواند به راحتی در این راه قدم بگذارد و تبدیل به قطب بسیار مؤثر در کشور به عنوان حل‌المسائل کشور شود.

تمام حرکت‌های دانشگاه آزاد اسلامی با پیوست فرهنگی انجام می‌شود

فیروزفر در پایان تصریح کرد: اکنون در دورانی قرار داریم که همه چیز باید با پیوست فرهنگی باشد. تمام حرکت‌های دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست‌گذاری‌های جدید با این رویکرد است. پیوست‌های فرهنگی برای تمام حرکت‌ها از جمله حرکت‌های دانش‌بنیان ما هم لازم است. اکنون جوان امروز ما به فرمایش مقام معظم رهبری باید احساس هویت تأثیرگذار داشته باشد و بهترین راه برای تجلی این هویت، دانشگاه است که جوانان می‌توانند تمام تلاش‌های خودشان را در آنجا به منصه ظهور برسانند و ابراز هویت کنند و مطالبه‌گری‌های خود را شروع کنند. همچنین دانشگاه‌ها هم باید برای این فرهنگ‌سازی بین جوانان پیش‌قدم شوند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست