• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۲۴
  • شناسه خبر: 13218

همراهی نانوایان و شهروندان در رعایت بهداشت منجر به سلامت در جامعه می شود

پیام ملّت– برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا ویروس از طریق نان و نانوایی‌ها؛ انتظار مردم از نانوایان برای رعایت بیشتر بهداشت بوده و از طرفی انتظار دیگر از شهروندان آن است که مردم  هم در خرید نان از  نانوایی نکات ...

پیام ملّت– برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا ویروس از طریق نان و نانوایی‌ها؛ انتظار مردم از نانوایان برای رعایت بیشتر بهداشت بوده و از طرفی انتظار دیگر از شهروندان آن است که مردم  هم در خرید نان از  نانوایی نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا این چرخه خریدار و فروشنده که هر دو نقش آفرین در رعایت بهداشت‌اند منتج به سلامت در جامعه شوند.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» لزوم توجه به نان به‌عنوان ماده با ارزش غذایی بر همگان روشن و امری مهم است خصوصاً در خانواده‌های کم‌درآمد که قدرت خرید کم است و نان بخش عمده‌ای از سبد غذایی آنها  را تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که بخش عمده‌ای از نان مورد تقاضای مردم در این منطقه به صورت سنتی تولید می‌شود و تقریبا خبری از تولید نان صنعتی نیست این درحالی است که بنا بر گفته ها نان‌های سنتی که در نانوایی‌های معمول تهیه و عرضه می‌شوند این روزها می‌توانند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی عامل انتقال بیماری کرونا باشند.

گزارش میدانی از نانوایی‌ها حاکی از آن است که تعدادی از نانوایی‌ها در حد وسع، امکانات و آموزش داده‌شده به نکات بهداشتی مختص پیشگیری از کرونا ویروس اقدام می‌کنند، که عبارت است از استفاده از دستکش یک‌بارمصرف در تحویل نان به خریدار؛ عدم دریافت وجه نقد، استفاده از پوز و پرداخت وجه توسط خریدار با الزام داشتن دستکش، استفاده از ماکس و رعایت فاصله در صف ازجمله اقداماتی است که در برخی نانوایی‌های زنجان رعایت می‌شود.

اما نگرانی درباره بخش دیگری از نانوایی‌ها است که موارد بهداشتی را نادیده گرفته‌اند این‌گونه نانوایی‌ها به مکان سرد کردن نان، دادن کارت‌بانکی به فروشنده و واردکردن رمز در دستگاه دیجیتالی کارت‌خوان، تجمع در داخل نانوایی و عدم رعایت فاصله بی‌تفاوت بوده‌اند.

به همین دلیل برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا ویروس از طریق نان و نانوایی‌ها؛ انتظار مردم از نانوایان برای رعایت بیشتر بهداشت بوده و از طرفی انتظار دیگر از شهروندان آن است که مردم  هم در خرید نان از  نانوایی نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا این چرخه خریدار و فروشنده که هر دو نقش آفرین در رعایت بهداشت‌اند منتج به سلامت شود.

این در حالی است که معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با ابراز نگرانی جدی بهداشت از نانوایی‌های استان، گفته است: مردم برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید خودشان نان را به محض پخته شدن بردارند و از پرداخت پول نقد خودداری کرده و از کارت خوان استفاده نمایند بعلاوه باید به نانوایی‌ها برای رعایت نکات بهداشتی تذکر جدی دهند.

از سویی دیگر هم استانی ها برای خرید نان حتما از دستکش استفاده کرده و در صورت عدم استفاده از کیسه نایلونی به همراه خود کیسه مخصوص به همراه داشته باشند تا آلودگی احتمالی ناشی از این نوع بیماری کاهش یابد و در واقع نان های بطور بسته بندی شده تحویل داده شود.

 کمال الماسی نیز با اشاره به این که تمام اقدامات و لزومات اولیه همچون دستکش، ماکس و محلول ضد عفونی کننده بین نانوایی ها توزیع شده است ابراز داشت: توزیع مواد مذکور همچنان ادامه دار خواهد بود و نانوایان ملزم به رعایت نکات بهداشتی در تهیه و توزیع نان به مراجعین هستند.

به گفته این مقام مسئول، همه واحدهای نانوایی مجهز به دستگاه کارتخوان هستند و مشکلی برای پرداخت غیرنقدی توسط مشتری وجود ندارد و این شهروندان هستند که باید به این نکته توجه داشته و از پرداخت پول نقد خودداری کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با تاکید بر این که به راحتی نمی توان نان را از سفره های مردم حذف کرد، بیان داشته است: رسانه ها باید اطلاع رسانی داشته باشند و فرهنگ سازی لازم نیز باید در سطح جامعه صورت گیرد تا هر چه سریع تر مشکل پیش آمده حل شود.

اما با تمام تذکراتی که توسط مسئولین ارائه می شود مردم استان زنجان این مسئله را جدی نمی گیرند و همواره در معابر حضور دارند و اقدام به کارهای روز مره خود می نمایند./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست