• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۰
  • شناسه خبر: 13601

پروژه های آبخیزداری برای اهداف خاصی اجرا می شود

پیام ملّت– مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت:در این روز ها با شرایطی که منابع‌طبیعی به آن دچار شده است، باید بیش از گذشته به حفظ منابع ‌طبیعی اهتمام بورزیم، امروز تغییرات اقلیمی و تهدیدات پیرامون آن ب ...

پیام ملّت– مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت:در این روز ها با شرایطی که منابع‌طبیعی به آن دچار شده است، باید بیش از گذشته به حفظ منابع ‌طبیعی اهتمام بورزیم، امروز تغییرات اقلیمی و تهدیدات پیرامون آن باعث شده است تا اهمیت توجه به منابع‌طبیعی دوچندان شود.

خلیل آقاجانلو در گفت و گو با «خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت»اظهار داشت: کنترل رسوب و کاهش خسارات ناشی از سیلاب، حفاظت آب، خاک و جلوگیری از فرسایش، بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش خسارات ناشی از خشکسالی، تغذیه سفره های زیرزمینی، بهبود اشتغال، ارتقای سطح درآمد روستائیان و آبخیزنشینان و در نهایت بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش پروژه های آبخیزداری از جمله اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری است.

وی از اختصاص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای حفظ منابع ‌طبیعی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیتی که مدیریت منابع آب در کشور دارد، شاهد تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیزداری هستیم.

آقاجانلو با تاکیدبر اینکه اگر می‌خواهیم در راستای حفظ منابع‌طبیعی گام‌های موثری برداریم، باید در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: اگر بتوانیم مشارکت عرصه‌نشینان را در این زمینه افزایش داده و مردم را در این خصوص همگام کنیم، بی‌تردید زمینه را برای بهبود شرایط منابع‌طبیعی فراهم خواهیم کرد که این خود باعث حفظ این منابع خدادادی خواهد شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با یادآوری اینکه میزان فرسایشی که برای استان وجود دارد، بین ۱۱ تا ۱۴ تن در هکتار در سال است، ادامه داد: میانگین جهانی فرسایش ۳ تن در هکتار در سال است که این موضوع حاکی از آن است که میزان فرسایش خاک در استان زنجان به‌ویژه در شهرستان‌های خدابنده، طارم و ماه‌نشان بالا است و بی‌تردید وجود دام مازاد را می‌توان یکی از دلایل بالا بودن میزان فرسایش خاک در استان عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به این که پروژه کنترل سیلاب حوزه شهری آببر در شهرستان طارم طی سال گذشته افتتاح شده است اظهار داشت: میزان اعتبار هزینه شده برای این طرح ۸هزار و ۶۷۵میلیون ریال است.

آقاجانلو افزود: به وسیله طرح کنترل سیلاب شهری آببر برای ۱هزار و ۴۲۰ نفر در روز اشتغالزایی شده است.

آقاجانلو مساحت این طرح را نیز ۲ هزار و ۱۰۷ هکتار اعلام کرد و گفت: کنترل رسوب و کاهش خسارات ناشی از سیلاب، حفاظت آب، خاک و جلوگیری از فرسایش، بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش خسارات ناشی از خشکسالی، تغذیه سفره های زیرزمینی، بهبود اشتغال و ارتقای سطح درآمد روستائیان و آبخیزنشینان و بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش پروژه های آبخیزداری از جمله اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری است. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست