• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۹
  • شناسه خبر: 13828

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان: هشدار درباره برداشت گیاهان کوهی

پیام ملّت-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برداشت گیاهان از طبیعت با توجه به شیوع کرونا امری غیربهداشتی است و امکان انتشار ویروس کرونا را افزایش می دهد. خلیل اقاجانلو در گفت و گو با “پایگاه خبری_تحلی ...

پیام ملّت-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برداشت گیاهان از طبیعت با توجه به شیوع کرونا امری غیربهداشتی است و امکان انتشار ویروس کرونا را افزایش می دهد.

خلیل اقاجانلو در گفت و گو با “پایگاه خبری_تحلیلی پیام ملّت” اظهار کرد: با توجه به اینکه در آغاز فصل رویش گیاهان کوهی قرار داریم همچنین به علت وجود بحران کرونا در کشور از مردم درخواست می شود که از برداشت این گیاهان کوهی و دارویی اجتناب کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام ناپسند رویش گیاهی را دچار مشکل و مخاطره می کند افزود: از سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی و در راستای مقابله با بیماری کرونا و پیشگیری از انتقال ان باید از برداشت گیاهان کوهی خودداری شود.

مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه گیاهان کوهی مختلفی اعم از کاکوتی، گل محمدی، آویشن، نعنا همچنین مشابه انواع و اقسام گیاهانی که به عنوان سبزیجات معطر استفاده می شود به صورت خودرو و وحشی در استان وجود دارد عنوان کرد: مردم در حفظ این ذخیر ژنتیکی باید بیش از پیش کوشا باشند.

آقاجانلو با بیان اینکه مراتع ییلاقی استان بیشتر در فضاهایی قرار گرفته اند که پوشیده از برف است و امکان ورود مردم یا دام خوشبختانه در حال حاضر وجود ندارد، ادامه داد: اما از مردم درخواست می شود که به اطراف شهرها جهت چیدن و برداشت گیاهان مراجعه نکنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه برداشت گیاهان کوهی از حالت تفریحی و تفننی در سطح محدود توسط افراد محلی تبدیل به یک کار تجاری شده است افزود: برداشت گیاهان با توجه به شیوع ویروس کرونا بهداشتی نیست و امکان انتقال آلودگی از این طریق وجود دارد.

آقاجانلو تصریح کرد: افرادی سودجو بی اعتنا به نقش گیاهان خودرو در حفاظت از خاک و بدون در نظرگرفتن فرصت رشد و زادآوری برای گیاهان و با بی توجهی به ارزش های متنوع این ذخیره های ژنتیک که برخی از آنها در خطر انقراض هم قراردادند اقدام به چیدن ساقه، برگ، ریشه، پیاز و گل آنها میکنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست