• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۰۷
  • شناسه خبر: 14419

کانون یابی و کانون کوبی ملخ مراکشی شهرستان طارم در حال انجام است

پیام ملّت- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مبارزه با آفت ملخ مراکشی در سطح شهرستان طارم در حال انجام است و در بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی پایش صورت گرفته است.

ربابه شب خیز در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که آفت ملخ مراکشی یکی از بزرگترین تهدیدهای کشاورزی طارم است که در صورت کنترل نشدن خسارات فراوانی به جا می‌گذارد اظهار داشت: شرایط خاص اقلیمی، آب و هوایی شهرستان طارم باعث شده است این منطقه زیست‌گاه مناسبی برای ملخ مراکشی باشد.

وی افزود: در طی سال‌های اخیر ملخ مراکشی در جمعیت‌های بسیار بالا تکثیر و در سطح کانون‌های منطقه مشاهده می‌شود که اگر در مدت کوتاه با این آفت مبارزه نشود این ملخ‌ها به داخل مزارع هجوم می‌آورند، برای مبارزه با این ملخ‌ها عملیات کانون‌یابی و کانون کوبی انجام می‌شود تا علاوه بر کنترل آفت در کانون‌ها از بالدار شدن آفت و ریزش آن به مزارع و باغات جلوگیری شود؛ چراکه در صورت بالدار شدن آفت کار کنترل بسیار مشکل، هزینه‌بر و دارای حداقل کارایی خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان این که مرحله اول مراتع و مزارع آلوده به آفت ملخ با پرچم آبی کانون‌یابی شده و پس از سم‌پاشی محل با پرچم قرمز علامت گذاری می‌شود تا دامداران و زنبورداران به این مناطق وارد نشوند، عنوان کرد: چند سال است که در سطح شهرستان با آفت ملخ مراکشی مواجه هستیم و همه ساله در ۱۴ الی ۱۵ هزار هکتار از مراتع از طریق سمپاشی با این آفت مبارزه می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: با این که ملخ مراکشی به عنوان یک تهدید محسوب می شود اما مبارزه در حال انجام است و طی سال گذشته با وجود این که در ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم با این آفت مبارزه شد اما خوشبختانه هیچ خسارتی از این جهت مشاهده نشد.

شب خیز با اشاره به این که در سال جاری و تا حال حاضر قریب به ۳ هزار و ششصد هکتار مبارزه علیه ملخ مراکشی صورت گرفته است اظهار داشت: در ۱۵ هزار هکتار از اراضی نیز دیده بانی و پایش انجام گرفته است و نگرانی از بابت تجهیزات، نیروی انسانی و سموم وجود ندارد و ارگان های زیربط با تمام توان در حال همکاری هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: ملخ های مراکشی در استان هایی همچون قزوین، زنجان و اردبیل وجود دارد و نکته حائز اهمیت این است که اگر استانی در مبارزه با این آفت موفق عمل نکند استان های دیگر را نیز درگیر خواهد کرد از این رو بهترین زمان مقابله با ملخ مراکشی، مرحله پورگی است و هر ساله این اقدام در سطح شهرستان طارم انجام شده و از ورود به مرحله بالداری ملخ ممانعت به عمل می آید.

به گفته این مسئول در سطح شهرستان طارم شش اکیپ سم پاشی و پنج اکیپ پایش وجود دارد که روزانه از ساعت ۸ صبح با ورود به مراتع، پایش را انجام می دهند و کانون یابی و کانون کوبی صورت می گیرد و در نهایت اکیپ سم پاش ها محل را سم پاشی می کنند و نگرانی از این بابت در سطح شهرستان وجود ندارد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست