• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۳
  • شناسه خبر: 15552

حدود ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی استان فرسایش دارد

پیام ملّت-رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه حدود ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی سطح استان فرسایش دارد، گفت: میزان فرسایش خاک استان سالانه بین ۱۱ تا ۱۴ تن در هکتار است.

پرویز مرادی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به اینکه میانگین فرسایش خاک در جهان سالانه بین ۲ تا ۳ تن در هکتار است، اظهار کرد:  این در حالی است که میزان فرسایش خاک در کشور حدود ۱۰ تن در سال به ازای هر هکتار است.

 وی به مهمترین عوامل تخریب خاک اشاره و عنوان کرد: مهمترین عوامل مذکور شامل مسایل فیزیکی، شیمیایی و زیستی است. گفتنی است که توسعه کشاورزی در خاک های فقیر همچنین توسعه کشاورزی و باغات در اراضی شیب دار، موجب تخریب منابع طبیعی و فرسایش خاک می شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع از دیگر عوامل تخریب خاک است، ادامه داد: چرای زودهنگام در اراضی مرتعی، موجب تخریب اراضی و پوشش گیاهی نیز باعث فشرده شدن خاک شده که این عامل موجب کاهش نفوذپذیری خاک می گردد. این مسأله موجب می شود تا ۹۰ درصد آب از دسترس گیاه خارج شود و وقتی این مقدار آب خارج شد منبعی برای رشد گیاه وجود ندارد.

وی در خصوص راهکار کاهش میزان فرسایش خاک عنوان کرد: احیاء و افزایش پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از تغییر کاربری آنها و جلوگیری از شخم در اراضی با شیب بالا منجر به کاهش میزان فرسایش خاک می شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان تأکید کرد: جلوگیری از چرای زودهنگام در اراضی مرتعی، به دلیل اینکه موجب تخریب اراضی و پوشش گیاهی و فشرده شدن خاک می شود که این عامل خود موجب کاهش نفوذپذیری خاک می گردد راهکاری موثر در جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک های کشاورزی است.

مرادی با اشاره به اینکه خاک ایده آل خاکی است که میزان رطوبت آن در حد رطوبت مزرعه باشد، افزود: میزان رطوبت و حجم آب خاک در این حالت متأثر از ویژگی های خاک از جمله بافت خاک است. لازم به ذکر است که در شرایط فوق میزان رطوبت و هوای خاک در وضعیت مناسب قرار دارد. /ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست