• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۹
  • شناسه خبر: 15967

حمایت همه جانبه از صنعت نوغانداری در استان زنجان

پیام ملّت- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: توسعه صنعت نوغانداری از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به شمار می‌رود و از لحاظ فنی و اعتباری حمایت می‌شود.

سیدمحمدعلی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: از توسعه صنعت نوغانداری در این استان حمایت همه جانبه صورت می گیرد و پرورش کرم ابریشم یکی از بهترین شغل‌های جانبی شناخته شده در کشور به شمار می‌رود؛ چرا که شروع و ادامه کار با کم‌ترین امکانات و تجهیزات میسر بوده و تمام افراد خانواده می‌توانند در این حرفه مشغول به کار شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان این‌که وجود توتستان برای تامین برگ توت به عنوان اصلی‌ترین نهاده مصرفی، تنها ضرورت حرفه پرورش کرم ابریشم محسوب می‌شود، ادامه داد: توسعه صنعت نوغانداری از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به شمار می‌رود و به صورت همه جانبه، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اعتباری، در استان حمایت می‌شود.

صادقی با اشاره به این‌که پرورش کرم ابریشم طی سال‌های گذشته در استان زنجان به صورت محدود و صرفا در شهرستان طارم در ظرفیت‌های پایین‌تری انجام می‌ ‎ گرفت، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های انجام شده، سهم استان زنجان در پرورش و توسعه نوغانداری از ۲۵ تا ۳۰ جعبه در سال‌های گذشته به بیش از ۱۵۰ جعبه در سال گذشته افزایش یافت و این کار هم‌اکنون نیز در سایر شهرستان‌های استان در حال انجام است.

وی یادآور شد: تامین زیرساخت‌ها و پرداخت اعتبار برای تجهیز و خرید ادوات، توزیع نهال اصلاح شده توت به طور کاملا رایگان در سال جاری، توزیع لارو و تخم کرم ابریشم، ارایه آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی از جمله اقدامات انجام گرفته در استان در راستای توسعه نوغانداری به شمار می رود.

این مسئول تصریح کرد: طی سال گذشته ۲ هزار اصله نهال توت اصلاح شده و ۱۶۴ جعبه توزیع تخم نوغان در سطح استان توزیع شد که در نهایت بعد از طی دوره ۳۷ روزه ۴ تن پیله تر تولید شد اما به دلیل نبود واحدهای فراوری پیله تر تولیدی به استان گیلان ارسال شد تا توسط کارخانه های ریسندگی فرآوری شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان این که امسال نیز با توجه به شرایط بیماری کرونا جعبه های تخم نوغان طی روز های اخیر در یک مرحله در سه شهرستان طارم، ابهر و زنجان توزیع شده است، افزود: تا پایان اردیبهشت توزیع ادامه دارد. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست