• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۲۶
  • شناسه خبر: 17367

اشتغال زایی حدود ۲۰ هزار نفر روز رهاورد پروژه های آبخیزداری

پیام ملّت-معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: اجرای پروژه های آبخیزداری در سال ۹۸ حدود ۲۰ هزار نفر روز در استان اشتغال مستقیم ایجاد کرده و موجب بهبود اشتغال حدود ۱۴ هزار نفر در شهرها و روستا ...

جعفر بیات در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: در سال ۹۸ در ۷۶ هزار هکتار از حوزه های آبخیز استان اقدامات آبخیزداری با هدف حفاظت از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی حوزه ها و پایدارسازی آنها اجرا شده است.

وی به پروژه کنترل سیلاب هزاررود اشاره و عنوان کرد: این پروژه از اوایل دهه ۹۰ با احداث چندین سازه در شهرستان طارم آغاز شده و انشاالله با احداث سازه های دیگر در بالادست روستای آستاکل در سال ۹۹ خاتمه خواهد یافت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در خصوص پروژه آبخوانداری خراسانلو – چرگر اظهار داشت: این پروژه در کوهپایه های دشت شبه بحرانی ابهر- خرمدره و در قالب احداث چندین دستگاه سازه تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و انشاالله در سال جاری خاتمه می یابد. این سازه ها علاوه بر کاهش خسارات سیل در پایین دست باعث تغذیه سالانه حدود ۳ میلیون مترمکعب آب به آبخوان دشت و تعادل بخشی آن می‌شود.

بیات به پروژه کنترل سیلاب و آبخوانداری چسب اشاره کرد و گفت: این پروژه در شهرستان ایجرود و در حوزه آبخیز چسب و اراضی روستاهای چسب، نکتو، قل قاطی، آقبلا، چراغ مزرعه و گوران احداث می‌شود که علاوه بر کاهش خسارات سیلاب، باعث کاهش فرسایش و رسوب، تقویت و پایدارسازی منابع آب منطقه می گردد.

وی در خصوص طرح مرمت پروژه آبخوانداری و تغذیه مصنوعی قره چریان عنوان کرد: سایت آبخوانداری قره چریان در منطقه قره پشتلو احداث شده و سالانه حدود ۷ میلیون مترمکعب از رواناب های رودخانه قره چریان را به آبخوان منطقه تزریق می کند. این پروژه بعد از حدود دو دهه نیاز به لایروبی، بهسازی و مرمت داشت که این اقدامات در سال جاری انجام و پروژه را برای عملکرد اثر بخش تر آماده نموده است./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست