• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۱۳
  • شناسه خبر: 18692

۸۵ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است

پیام ملّت- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: حدود ۸۵ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی می باشد که با توجه به وسعت اراضی آبیاری غرقابی و آبیاری نوین استان، بیش از ۵۰ درصد آب در بخش کشاورزی ( از نظر راندمان آبیاری) هدر ...

اسماعیل افشاری در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: حدود ۸۵ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی می باشد و راندمان آبیاری در بخش کشاورزی از ۳۰ تا ۴۰ درصد در آبیاری غرقابی، حدود ۷۰ درصد در آبیاری نوین بارانی و قطره ای و غیره است . با توجه به وسعت اراضی آبیاری اراضی غرقابی و اراضی آبیاری نوین استان ، بیش از ۵۰ درصد آب در بخش کشاورزی هدر می رود ( از نظر راندمان آبیاری).

اسماعیل افشاری گفت: زنجان ۷ محدوده مطالعاتی تحت پوشش دارد که عملاً محدوده های طارم و ماهنشان فاقد دشت دارای آبخوان با محدوده مشخص نبوده و ۵ دشت (ابهر- خرمدره) ، (سلطانیه – زنجان) ، قیدار(خرارود) ، (سجاس – ایجرود) و (زرین آباد – گرماب) در محدوده های مطالعاتی تحت پوشش استان قرار دارد که هر پنج دشت استان در وضعیت بحرانی بوده و دارای ممنوعیت توسعه بهره برداری از آبهای زیرزمینی هستند.

وی در خصوص میزان آب ورودی به دشت های استان نیز اظهار کرد: : سالانه حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب وارده منابع آب زیرزمینی استان میگردد که در حدود ۱۰۵۰ میلیون متر مکعب برداشت شده و بطور متوسط هر سال ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیش از ظرفیت آب زیرزمینی برداشت می گردد.

افشاری گفت: بطور متوسط سالانه حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن آبهای زیرزمینی در استان وجود دارد که در بیست سال گذشته حدود ۵/۲میلیارد متر مکعب از مخازن آبهای زیرزمینی استان خارج از ظرفیت این منابع برداشت شده است که این موضوع موجب افت تدریجی آب سفره ها گردیده است ، میزان متوسط بسته به شرایط باراندگی سال مربوطه متغیر می باشد.

وی بابیان اینکه برای جبران کسری مخازن آب زیرزمینی ، با توجه به محدودیت بارشهای استان، چاره ای جزء کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی نداریم گفت:  با کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی در حدود ۲۰ درصد و جبران آن با بهبود راندمان و بهره برداری آب می توان علاوه بر حفظ ذخایر آب زیرزمینی بدون آسیب به تولیدات کشاورزی بصورت پایدار از این منابع استفاده نمود.

افشاری بارندگی را  عامل اصلی تغذیه آبهای زیرزمینی عنوان کرد و افزود:  نوع , زمان بارش و عوامل دیگر میزان نفوذ آب بارندگی به عمق و آبخوان را کنترل می کند، خوشبختانه با بارشهای مناسب سال گذشته و سالجاری ، میزان تغذیه به آبخوانها مناسب شده و در بعضی از آنها روند افت سفره آب زیرزمینی متوقف و بهبود یافته است ولی با توجه به افت بیش از ۲۰ ساله سالهای قبل، صرفاً بهبود آبخوانها جزئی بوده و قسمت کمی از کسری مخازن در سال گذشته و جاری جبران شده است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان در خصوص راهکارهای اصلی جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی  به خبرنگار پیام ملّت گفت:  این اقدامات در سه بخش کلی قاتبل انجام است :

یک-  افزایش راندمان آبیاری که با اجرای طرحهای نوین آبیاری همانند آبیاری قطره ای ، بارانی ، تیپ و کم فشارو … می تواند راندمان آبیاری را در سطح مزرعه افزایش داد ، اصلاح خطوط انتقال و توزیع آب نیز در این بخش مهم است.

دو- افزایش بهره وری آب، در این بخش با اصلاح  الگوی کشت، کشت نشانی، اصلاح نژاد و … می توان میزان تولیدات کشاورزی را با مصرف آب ثابت بالا برد  و سه -افزایش کارایی و بازده اقتصادی آب، با اصلاح الگوی کشت و موارد ذکر شده بندهای قبلی و اصلاح ساختارهای تولید تا مصرف و صادرات و … می توان درآمد بالاتری از واحد آب مصرفی ایجاد نموده، اقتصادی نمودن کشاورزی عامل اصلی کاهش مصرف آب خواهد بود.

اسماعیل افشاری با بیان اینکه  مهمترین موضوع در مصارف آب بخش صنعت ،بازچرخانی آب است  تا از هدر رفت آب جلوگیری گرددگفت:  با احداث تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی و استفاده از آب باز چرخانی و تغییر سیستم های مصرف آب بخصوص در خنک کننده های آبی می توان قسمت عمده ای از آب مصرفی صنایع را کاهش داد، در حال حاضر تعدادی از واحدهای صنعتی روش های صرفه جویی را عملیاتی نموده اند ولی هنوز تعداد زیادی واحدهای صنعتی بخصوص واحدهای کوچک این کار را انجام نداده اند نصب کنتورهای هوشمند و افزایش قیمت آب مصرفی، عامل اصلی کنترل مصرف واحدهای صنعتی خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان تصریح کرد:  میزان برداشت آب جهت مصارف شرب حدود ۱۴۰-۱۳۰ میلیون مترمکعب می باشد که عمدتاً از منابع آب زیرزمینی تامین می گردد . سرانه آب شرب در ایران و استان بسیار بالاتر از نیاز شرب و بهداشت و استانداردها ملی و جهانی می باشد استفاده از روشهای مختلف در کاهش مصرف آب شرب مؤثر خواهد بود ، مهمترین موضوع، فرهنگ سازی مصرف بهینه آب می باشد.

اسماعیل افشاری در مورد لوازم کاهنده مصرف آب نیز گفت:  روشهای دیگری مثل کاهش هدر رفت آب در شبکه و همچنین کنترل فشار آب در شبکه و نهایتاً استفاده از لوازم کاهنده مصرف که عمدتاً به کاهش فشار آب تکیه دارند می تواند حداقل ۳۰ درصد در مصرف آب کاهش ایجاد نماید.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست